طراحی سایت کار بسیار پیچیدهای است. تعجب نکنید، درست است که سایتهای زیادی در دنیا وجود دارند، اما تعداد بسیار محدودی از آنها میتوانند رتبههای خوب به دست آورده و یا مورد توجه کاربران قرار بگیرند. در این مقاله قصد داریم چند نکته مهم در طراحی سایت را برای رسیدن به رتبه خوب و جذاب شدن برای کاربران مورد توجه قرار دهیم.
این روزها، هر کسب و کاری دارای رقبای متعددی است که پیشی گرفتن از آنها روز به روز سخت تر میشود. با استفاده از نوآوری مبتنی بر فناوری، بسیاری از شرکتها موفق میشوند از رقبای خود پیشی بگیرند.
یکی از راههای کسب جایگاه در بازار، ایجاد یک وبسایت کارآمد است که توجه مصرفکننده را به خود جلب میکند. جذب مشتریان به یک وب سایت دشوار است، به خصوص زمانی که بسیاری دیگر برای جلب توجه مشتری با شما رقابت میکنند. برای ایجاد ترافیک وب سایت، باید یک طراحی سایت حساب شده داشته باشید. در اینجا برخی از جنبههای کلیدی طراحی سایت موفق را مورد بررسی قرار میدهیم.
ناوبری در طراحی سایت
روی ایجاد منویی تمرکز کنید که آنچه کاربر میخواهد را نشان داده و استفاده از آن ساده است. یک ناوبری حرفهای یعنی اجازه دادن به کاربر برای رسیدن به مقصد مورد نظر با کمترین کلیک. هر اطلاعاتی که دسترسی را دشوار کند، کاربر را ناامید کرده و آنها را به سایتهای رقیب میکشانند.
توجه به قابلیت استفاده در طراحی سایت
کاربران در برابر خود وب سایتهای زیادی برای دسترسی به اطلاعات مشابه با سایت شما دارند. اگر وب سایت شما کاربر پسند نباشد، به سرعت آن را رها میکنند. طراحی سایت باید ساده و مینیمال باشد. جستجو باید در سایت بسیار کارآمد باشد. شما میتوانید با استفاده از فضای سفید و خالی به بسیاری از اهداف خود برسید. همانطور که از نام آن پیداست، فضاهای سفید مناطق خالی هستند. آنها طراحی سایت شما را مینیمال میکنند اما توسعه دهندگان از این فضای خالی برای جلب توجه به پیوندها و دکمههای مهم استفاده میکنند. سعی کنید بعد از هر عنصر فضای خالی بگذارید تا اطلاعات به طور یکنواخت پخش شوند و یک رابط کاربر پسند ایجاد کنید.
مهمتر از همه، وب سایت باید ریسپانسیو باشد. تبلت، گوشیهای هوشمند، و لپ تاپ همگی باید بتوانند نمای درستی از سایت شما را نشان دهند. اکثر کاربران وبسایتها را از طریق موبایل جستجو میکنند، بنابراین مطمئن شوید که نسخه موبایل نه تنها در دسترس است، بلکه کاربر پسند نیز هست.
طراحی ظاهری سایت
یکی دیگر از اجزای حیاتی طراحی وب، ظاهر است. هنگام تمرکز بر ظاهر وب سایت، به مخاطبان خود و طرحی که بیشتر برای آنها جذاب است فکر کنید. طراحی جذاب کاربران را وادار می کند تا مدت بیشتری در وب سایت بمانند. ظاهر نیز باید نشان دهنده هویت برند شما باشد. رنگها، فونتها و عناصر گرافیکی را که میتوانید مکررا در وبسایت به کار ببرید را انتخاب کنید.
سئو و طراحی سایت
سئو (SEO) یا بهینه سازی موتورهای جستجو تکنیکی است که به وب سایت شما کمک میکند تا در مقایسه با سایر وب سایتها رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشد (سئو چیست؟). برای ایجاد سئوی خوب، باید جستجوی کلمات کلیدی (کلمه کلیدی چیست؟) انجام دهید تا آنچه را که مخاطبان شما به دنبال آن هستند، پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که از دانش کلمات کلیدی خود در فراداده و محتوای وب سایت استفاده می کنید. یادآوری این نکته ضروری است که الگوریتم گوگل برای سئو دائما در حال تغییر است و شما همیشه باید برای سئو به روز باشید.
در طراحی سایت روی محتوای بصری تمرکز کنید
کاربران ترجیح میدهند بیشتر اطلاعات را از شیوههای بصری درک کنند تا کلمات. اگر وب سایت شما محصولاتی را نمایش میدهد، مطمئن شوید که تصاویر با کیفیت هستند. استفاده از ویدئوها و اینفوگرافیکها را هم هیچگاه فراموش نکنید. این محتوای بصری کمک میکند تا مخاطبین بیشتر با شما ارتباط بر قرار کنند.
سیستم مدیریت محتوا در طراحی سایت
در طراحی سایت تنها به سیستمهای مدیریت محتوای (CMS) شناخته شده مراجعه کنید. یک سیستم مدیریت محتوای شناخته شده ابزارهای مختلفی دارد، بسیار بهینه سازی شده است، نکات امنیتی در آن رعایت میشود و آموزشهای فراوانی برای آن وجود دارد.
مشاوره در طراحی سایت را فراموش نکنید
طراحی سایت فقط یک طراحی بصری نیست. باید بسیاری از نکات به دقت مورد توجه قرار بگیرند. برای این منظور بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. اگر میخواهید یک سایت حرفهای راهاندازی کنید، مشاوران لولسا آماده خدمت رسانی به شما هستند. تنها کافی است تا فرم درخواست مشاوره طراحی سایت را تکمیل کنید.