تولید محتوا «Content Creation» به عنوان یکی از جدیدترین روشهای بازاریابی محصول و خدمات شناخته میشود. امروزه اغلب صاحبان سایت برای افزایش بازید و ارتقا در رتبه گوگل، از کارشناس محتوا برای نوشتن محتوا کمک میگیرند. قطعاً کارشناس محتوا از این مسئله که چه عواملی باعث آسیب به سایت و پایین آمدن رتبه گوگل میشود آگاه است.
یکی از موضوعاتی که باعث اختلال در بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو، بهینه سازی موتورهای جستجو) میشود، نوشتن محتوای کپی است. به همین جهت نویسنده محتوا باید از این موضوع که چه کارهایی کپی کردن محتوا محسوب میشود، اطلاعاتی را کسب کند. در این مطلب به بررسی برخی از کارهایی که در محتوا نویسی به عنوان کپی شناخته میشود، میپردازیم. برای دانستن اطلاعات بیشتر در این زمینه و پیشرفت در زمینه تولید محتوا، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.
یکی از مشکلاتی که تولید محتوای کپی دارد، پنالتی سایت است. اگر با پنالتی گوگل آشنا نیستید، به این مقاله مراجعه کنید: پنالتی گوگل چیست؟
منظور از کپی بودن متن در تولید محتوا چیست؟
بسیاری از نویسندگان یا کارشناسان محتوا ممکن است با مفهوم دقیق محتوای کپی آشنا نباشند. محتوای کپی صرفا به معنای استفاده از تمام محتوای یک سایت برای سایت دیگری نیست. استفاده از تمام یا حتی بخشی از محتوای یک سایت برای نوشتن محتوا، به عنوان محتوای کپی «COPY CONTENT» نیز شناخته میشود. کارهای مختلفی در هنگام نوشتن محتوا باعث کپی بودن آن خواهد شد. محتوا به دو صورت از طریق گوگل کپی شناخته میشود. انواع محتوای کپی توسط گوگل عبارت هستند از:
- محتوایی که از یک سایت کپی شود و در سایتهای دیگر استفاده شود.
- محتوایی از سایت خود فرد کپی شود و در صفحات دیگر آن نیز استفاده شود.
مطابق نتایج بدست آمده از عملکرد گوگل، چنانچه محتوایی هر چند کم یا زیاد از سایت گرفته شود و بدون هیچ تغییراتی در سایتی با دامنههای دیگر استفاده شود، به عنوان یکی از انواع محتوای کپی شناخته میشود. همچنین اگر محتوای یکی از صفحات سایت در سایر صفحات همان سایت استفاده شود؛ از نظر گوگل به عنوان کپی شناخته میشود. برای مثال نویسنده محتوا برای معرفی محصولاتی شبیه به هم اما با رنگ متفاوت از اطلاعات یکسان استفاده میکند.
آیا تولید محتوا با وجود تغییر در جزئیات متن و جابهجایی کلمات کپی شناخته میشود؟
برخی از کارشناسان و نویسندگان محتوا با این سوال مواجه میشوند که آیا جابهجا کردن کلمات یک جمله در متن کپی شناخته میشود؟ متاسفانه جابهجا کردن کلمات یک جمله و همچنین تغییر در افعال یک متن توسط گوگل به عنوان محتوای کپی شناخته میشود. در واقع با وجود جابهجا کردن کلمات یا تغییرات بسیار کوچک در متن، باز هم حجم زیادی از محتوای یک متن ممکن است کپی و شبیه به سایت منبع باشد.
به همین دلیل نویسندگانی که مایل به تولید محتوای یونیک هستند، بهتر است بعد از خواندن مطلب، باید با تکیه بر قدرت ذهن و توانایی و خلاقیت خود برای خلق یک محتوا جدید اقدام کنند. اما نکته بسیار مهمی که ممکن است برخی از نویسندگان هنگام نوشتن محتوا از آن آگاه نباشند این است که انجام برخی از کارها باعث کپی متن میشود. چند مورد از کارهایی که به عنوان کپی شدن متن تلقی میشود عبارت هستند از:
استفاده از نقل قل بدون ذکر منبع: در صورتی که نویسنده قرار است از نقل قول در هنگام نوشتن محتوا استفاده کند، بهتر است منبع آن را ذکر کند.
استفاده از محتوای یک متن بدون تغییر در ساختار و کلمات: چنان چه کارشناس محتوا قرار است بخش کوتاهی از متن یک محتوا را برای تولید محتوای جدید استفاده کند، بهتر است آن را به صورت کامل درک کند و به زبان خود و با استفاده از کلمات جدید بنویسد.
آیا نوشتن محتوا از طریق ترجمه مطالبی که به زبان دیگری نوشته می شوند کپی است؟
محتوایی که از طریق ترجمه کردن محتوایی با زبان دیگر نوشته شود، به عنوان کپی شناخته نمیشود. در واقع ترجمه کردن خط به خط جملات یک محتوا و به کار بردن آن در متن به عنوان محتوای کپی شناخته نمیشود. اما موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است که؛ محتوا از طریق ربات یا گوگل ترنسلیت ترجمه نشده باشد.
استفاده از متنی که توسط مترجم خودکار ترجمه شده باشد، باعث میشود تا محتوای تولید شده در هرزنامه قرار بگیرد. تنها زمانی که متنی توسط یک مترجم کاربلد ترجمه شود، میتوان از آن برای تولید محتوا استفاده کرد. در صورتی که نویسندگان از ربات و گوگل برای ترجمه استفاده میکنند باید بتوانند آن را به محتوای تازه و یونیک تبدیل کنند.