Your browser does not support JavaScript!
سئو وردپرس
سفارش
هزینه
مشاوره رایگان
سئو وردپرس

سئو وردپرس کار سختی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگرچه مانند موشک ساختن سخت نیست، اما یادگیری آن هم نیاز به تمرین و مطالعه فراوان و تجربه دارد. در این مقاله آموزشی، قصد داریم بهینه سازی موتورهای جستجو سایت وردپرسی (Wordpress) را به شما آموزش دهیم.

آموزش کسب رتبه‌های بالا برای سایت وردپرسی

وردپرس یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) برای سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو SEO) است. اما حتی با وجود اینکه خود وردپرس بسیار بهینه است، کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود عملکرد آن انجام دهید. وقت آن است که روی سئو وردپرس تمرکز کنید!

بهینه سازی سایت با استفاده از تاکتیک‌ها و بهترین شیوه‌های ذکر شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا رتبه سایت را بهبود ببخشید، مخاطبین یا فروش بیشتری به دست آورید و وب سایت بهتری داشته باشید.

وردپرس چیست؟

از آنجا که باید سئوی مناسب را از تمام جنبه‌ها مورد توجه قرار بگیرد، این مقاله آموزشی زمینه‌های بسیار زیادی را پوشش می‌دهد!

اگر درباره سئو اطلاعات اولیه ندارید، خواندن مقاله‌های زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

پیش از شروع سئو وردپرس:

فرض می‌کنیم که از افزونه Yoast SEO استفاده می‌کنید که ویژگی‌ها و ابزارهای سئو بیشتری را به وردپرس اضافه می‌کند. اگر از افزونه سئو دیگری استفاده می‌کنید، بیشتر اصول همچنان به صورت مشابه اعمال خواهند شد.

سئو چیست

سئوی اولیه وردپرس را درست انجام دهید

گفتیم که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای بسیار بهینه شده است. یک راه‌اندازی اولیه درست، بدون سفارشی‌سازی زیاد، بهینه‌سازی تم و افزونه‌ها شروع بسیار خوب است. مبتدیان می‌توانند خیلی سریع سئو وردپرس را شروع کنند. با این اوصاف، می‌توانید چندین کار را برای سئوی وردپرس انجام دهید تا شانس رتبه‌بندی خود را افزایش دهید، گردش کار خود را اصلاح کنید و مطمئن شوید که وب‌سایت شما کاملا بهینه شده است.

با قرار دادن تنظیمات اولیه صحیح و به کارگیری چند تکنیک ساده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پایه محکمی برای ساختن سئو سایت دارید!

سلامت سایت وردپرس را بررسی کنید

قبل از اینکه هر گونه تغییری در سایت خود ایجاد کنید، خوب است ببینید در حال حاضر در کجا هستید. اجرای وب سایت بر روی یک سرور با نرم افزارهای به روز شده در میزبان وبی که عملکرد عالی ارائه می‌دهد برای رسیدن به سئو وردپرس بسیار مهم است. بنابراین از خود بپرسید: سایت شما روی سخت افزار و نرم افزاری اجرا می‌شود؟ برنامه میزبانی وب شما چیست؟ آیا از یک ارائه دهنده میزبانی اشتراکی با بودجه محدود استفاده می‌کنید یا روی یک میزبانی اختصاصی در یک میزبان وب معروف که سرورهای خود را برای وردپرس تنظیم کرده است؟

سلامت سایت وردپرس

برای اطلاع از آنچه در پشت صحنه سایت شما می‌گذرد، می‌توانید به بخش سلامت سایت در وردپرس مراجعه کنید. همچنین، می‌توانید افزونه Health Check را نصب کنید. این افزونه اطلاعات فنی زیادی به شما می‌دهد و کمک می‌کند اطلاعاتی را به دست آورید که برای کمک به بهبود سایت از آن‌ها استفاده کنند.

از هاست مناسبی برای سایت وردپرسی استفاده کنید

طبق صفحه الزامات فنی وردپرس، میزبانی پیشنهادی برای اجرای وردپرس باید دارای نسخه جدید PHP، MySQL  یا MariaDB  و قابلیت پشتیبانی از HTTPS باشد. امکان کار با سرور قدیمی وجود دارد، اما برای سئو و امنیت سایت توصیه نمی‌شود. اگر سلامت سایت خود را بررسی کنید، می‌توانید جزئیات فنی نصب را مشاهده کنید. علاوه بر این، اگر داشبورد هاست خود را باز کنید، باید بتوانید ببینید که چه تنظیماتی روی آن انجام شده است.

به یاد داشته باشید، پرداخت هزینه برای میزبانی خوب سایت وردپرس سود زیادی را به همراه دارد. ارتقای برنامه میزبانی یکی از ساده ترین کارهایی است که می‌توانید برای کسب رتبه خوب در سئو انجام دهید.

برای وردپرس حتما سرور را به نسخه جدید PHP ارتقا دهید

بسیاری از سایت‌های وردپرس هنوز با نسخه‌های قدیمی PHP کار می‌کنند. یک نگاه به آمار وردپرس نشان می‌دهد که برخی از سایت‌ها هنوز از نسخه پنج PHP اجرا می‌شوند، در حالی که PHP 8.0 و بالاتر برای سال‌ها در دسترس بوده است. در نسخه‌های قدیمی PHP دیگر اصلاحات امنیتی دریافت نمی‌کنند و بنابراین به طور چشمگیری در برابر حملات هکری آسیب‌پذیر هستند.

خوشبختانه، تیم وردپرس پشتیبانی از هر نسخه‌های قدیمی تر از PHP 5.6.20 را قطع کرده است. امروزه این پروژه اجرای وردپرس را با حداقل PHP 7.4 توصیه می‌کند.

بنابراین، یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای بهبود عملکرد و امنیت سایت خود - و در نتیجه سئوی وردپرس - انجام دهید، ارتقای محیط میزبانی به نسخه مدرن PHP است. مزایای زیادی برای این وجود دارد:

  • افزایش سرعت باورنکردنی در سایت را شاهد خواهید بود.
  • سایت بسیار کارآمدتر اجرا می‌شود، یعنی فشار کمتری روی سرور شما وجود دارد.
  • می‌توانید از ویژگی‌های مدرن سایت استفاده کنید.
  • سایت روی یک محیط بسیار امن‌تر در حال اجرا است.
  • آینده سایت شما روشن‌تر است.

این چیزی است که همه ما می‌خواهیم. اگر تنظیمات میزبانی فعلی خود را در بخش قبلی بررسی کرده باشید، احتمالا ایده‌هایی دارید که سایت شما اکنون روی چه سرور و چه تنظیماتی اجرا می‌شود. اگر سایت در سرور قدیمی مانند PHP 5.5  اجرا می‌شود، خوب است سریعا آن را به روز کنید. با این حال، قبل از انجام این کار باید کارهایی برای ایمنی اولیه انجام دهید. اگر مطمئن نیستید در حال انجام چه کاری هستید، کمک بخواهید – به خصوص اگر فردی مبتدی هستید که روی سئوی وردپرس خود کار می‌کنید.

برای ارتقا بهتر است طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  2. یک نسخه کپی از سایت بگیرید و آن را روی نسخه مدرن PHP راه‌اندازی کنید.
  3. به طور کامل تست کنید تا ببینید آیا همه چیز به درستی کار می‌کند یا خیر.
  4. سایت زنده خود را ارتقا دهید. اغلب اوقات، ارائه دهنده میزبانی شما می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.
  5. اگر نسخه تست به درستی کار می‌کند، آن را جایگزین نسخه اصلی سایت کنید.

مطمئن شوید که SSL و HTTPS در وردپرس فعال است

در گذشته داشتن گواهی SSL و استفاده از HTTPS بیشتر یک تاکتیک اختیاری تصور می‌شود. مسلما بسیاری از سایت‌ها به سطح امنیتی اضافی که SSL ارائه می‌دهد نیاز نداشتند.

امروزه، نصب گواهینامه SSL معتبر تقریبا برای سئو وردپرس (یا هر سایتی) اجباری است. موتورهای جستجو ممکن است سایت‌های بدون گواهینامه‌ها و تنظیمات SSL معتبر را «جریمه» کنند و یا هشدارهایی را در کنار نتایج جستجوی این سایت‌ها نشان دهند. گوگل اعلام کرده است که HTTPS یکی از سیگنال رتبه‌بندی سئو است. علاوه بر این، به طور کلی برای همه وب سایت‌ها استفاده از SSL برای جلوگیری از رهگیری درخواست‌ها و داده‌ها توسط هکرها و اشخاص ثالث، کار امنیتی بسیار خوبی است.

بسیاری از تکنیک‌های افزایش سرعت و بهبود عملکرد سایت نیاز به راه‌اندازی گواهینامه معتبر SSL/HTTPS دارند. برای استفاده از فناوری‌های وب سریع‌تر مانند HTTP/2 و HTTP/3 آینده، مرورگرهایی مانند Google Chrome و Firefox  نیاز دارند که وب‌سایت دارای گواهینامه SSL معتبر باشد.

اگر می خواهید به سمت استفاده از SSL بروید و مطمئن شوید که سایت شما به درستی از طریق HTTPS استفاده می‌کند، خوب است بدانید که وردپرس از نسخه ۵.۷، دارای یک ابزار آسان برای تشخیص و انتقال به HTTPS است.

تنظیمات سایت را برای سئو وردپرس بررسی کنید

سئو وردپرس ارزش این را دارد که روی تمام بخش‌های منوی تنظیمات کمی وقت بگذارید، زیرا بسیاری از گزینه‌های موجود در آن می‌توانند روی سئو سایت شما تأثیر بگذارند.

باید مطمئن شوید که تنظیمات بخش نوشتن و خواندن به درستی تنظیم شده‌اند. در این بخش دسته‌بندی‌های پیش فرض سایت شما و آنچه باید در صفحه اصلی نمایش داده شود را می‌توانید کنترل کنید.

ساختار لینک دائمی مناسب انتخاب کنید

تنظیمات پیوند یکتای سایت شما، فرمت صفحه و آدرس پست شما را مشخص می‌کند، که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سئوی وردپرس داشته باشد. بنابراین اگر در حال ایجاد یک سایت جدید هستید، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که تنظیمات پیوند یکتای خود را تغییر دهید، که می‌توانید آن را در تنظیمات > پیوندهای یکتا پیدا کنید.

اگر تنظیمات خود را از حالت پیش‌فرض تغییر ندهید، همه صفحات و پست‌های شما نشانی‌های اینترنتی شبیه example.com/?p=123  خواهند داشت. در حالی که این تنظیمات مشکل نیست. برای سئوی وردپرس خوب نیست لینک به شکل پیش فرض بمانند و ممکن است بر نحوه درک کاربران و موتورهای جستجو از کیفیت و ارتباط صفحات شما تأثیر بگذارد.

تغییر ساختار پیوند یکتا،URL ها و ساختار لینک‌های وب سایت شما را تغییر می‌دهد. بنابراین، انتخاب فرمت صحیح هنگام راه‌اندازی وب سایت ضروری است، زیرا تغییر آن بعداً می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سئو شود.

ما معمولاً توصیه می‌کنیم که افراد از ساختاری استفاده کنند که نشانی‌های اینترنتی شبیه زیر استفاده کنند:

example.com/post-name

example.com/category/post-name

این دو حالت بسته به این است که دسته‌بندی در سایت شما چقدر اهمیت دارد. انتخاب هر یک از این گزینه‌ها برای بیشتر سایت‌های وردپرس مناسب خواهد بود.

برای گزینه اول، فقط می توانید تنظیمات پیوند ثابت را به /%postname%/ تغییر دهید، مانند:

ساختار لینک در وردپرس


برای گنجاندن دسته به لینک می‌توانید «ساختار سفارشی» را انتخاب کنید و مقدار را به

 /%category%/%postname%/ 

تغییر دهید.

WWW یا بدون WWW را تنظیم کنید

آدرس سایت شما می‌تواند به صورت www.example.com یا example.com تنظیم شود. مطمئن شوید که در تنظیمات عمومی، در تنظیمات > عمومی، نسخه‌ای که می‌خواهید تنظیم داده شود به درستی نوشته شده باشد:

از منظر سئو، تفاوت کمی میان این دو حال وجود دارد. علاوه بر این، اکثر تنظیمات میزبانی و سرور به طور خودکار درخواست‌های آدرس «اشتباه» را به آدرس انتخابی شما هدایت می کنند. 

از منظر فنی نیز تفاوت زیادی وجود ندارد. اگر مولفه www را حذف کنند ممکن است برخی از تنظیمات دچار ایرادات جزئی شوند، اما این موارد بسیار نادر هستند.

محتوای را بهینه سازی کنید

سئوی وردپرس به این معنی است که سایت شما باید بهترین محتوا را در مورد موضوع انتخابی ارائه دهد. مردم به دنبال مقالات جذاب، معتبر و پاسخ‌های قابل اعتماد برای سوالات خود هستند. نوشتن محتوای با کیفیت بالا برای سایت وردپرس شما با ایده‌های منحصر یا برداشت متمایز شما در مورد یک موضوع خاص شروع می‌شود. این موضوع به معنای ارائه این ایده‌ها به شیوه ای کاملاً ساختاریافته و قابل دسترس است. یک محتوای عالی کمک می‌کند تا مخاطب مورد نظر خود را جذب کنید و آنها را در سایت نگه دارید.

تولید محتوا و سئو وردپرس

اگر امکان تولید محتوا را ندارید، می‌توانید اینکار را برون سپاری کنید. در بخش زیر خدمات تولید محتوا به شما پیشنهاد می‌شود:

اگر درباره تولید محتوا اطلاعات کافی ندارید، خواندن مقالات زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

درباره آنچه کاربران می‌خواهند و نیاز دارند تحقیق کنید

قبل از نوشتن محتوای، باید به این فکر کنید که چه کلمات کلیدی را می‌خواهید بهینه کنید. سپس، شما باید برای هر صفحه یا پست یک کلمه کلیدی (Keyword) خاص را بهینه کنید.

کلمه کلیدی و سئو وردپرس

اما چگونه می‌توانید انتخاب کنید که چه کلمه کلیدی را استفاده کنید؟ برای فهمیدن این موضوع، باید تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید. در این فرآیند، باید از خود سؤالاتی بپرسید: برای چه کلمات کلیدی می‌خواهم رتبه در گوگل به دست بیاورم؟ چقدر واقع بینانه است که بتوانم برای این کامه رتبه به دست بیاورم؟ شاید بد نباشد به این مقاله نیز مراجعه کنید تا دقیقتر درباره کلمه کلیدی بدانید: کلمه کلیدی چیست؟

تصور کنید یک وبلاگ شیرینی پزی دارید و مشتاق به اشتراک گذاری دستورالعمل‌ها و تکنیک‌های پخت مورد علاقه خود هستید. بهینه‌سازی یک پست برای اصطلاحی مانند [بهترین دستور پخت کیک] یک هدف واقعی نیست زیرا که یک اصطلاح بسیار کلی است. برای اصطلاحات کلی رقابت زیادی وجود دارد. در عوض، باید به فکر یافتن جایگاه باشید. این کلمات می‌توانن جایگزین خوبی باشند: «دستور پخت کیک سالم و کم شکر» یا «شیرینی فرانسوی که می‌توانید در خانه درست کنید».

تخصص شما به شما امکان می دهد محتوایی فراتر از رقبای خود ایجاد کنید. شما می‌توانید در محتوا عمیق‌تر از دیگران پیش بروید یا زوایای مختلف یک موضوع را روشن کنید. برای این کار، باید روی کلمات کلیدی بلند تمرکز کنید. برای مثال، یک عبارت کلیدی بلند ممکن است این باشد: «چگونه یک چیزکیک کم کالری وگان بلوبری درست کنیم». عبارت کلیدی مانند این، خاص‌تر بوده و کسب رتبه برای آن آسان‌تر است.

برای شروع بد نیست بیشتر درباره تولید محتوا بدانید: تولید محتوا چیست؟

در محتوانویسی روی هدف جستجو تمرکز کنید

ضروری است که در مورد آنچه مخاطبان شما می‌خواهند با جستجوی یک کلمه کلیدی خاص به دست آورند، فکر کنید. به این هدف جستجو می‌گویند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند به دنبال پاسخ یک سوال خاص باشند و شما می‌توانید اطلاعات لازم را ارائه دهید. یا ممکن است بخواهند محصول خاصی را بخرند که شما بتوانید به آنها پیشنهاد دهید. به نیازهای بازدیدکنندگان خود فکر کنید و با ایجاد محتوا به آنها پاسخ دهید.

محتوای عالی برای کاربران خود بنویسید

بعد از اینکه انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی و انتخاب موضوعات، باید به نوشتن واقعی برسید. بیشتر اوقات، گفتن این کار آسان‌تر از انجام دادن آن است. برای رسیدن از یک ایده به یک محتوای عالی، به احتمال زیاد، باید چرخه‌ای از پیش نویس، نوشتن، ویرایش و بازنویسی را دنبال کنید.

اولین پیش نویس شما می‌تواند طرح کلی ساختار شما باشد. در این مرحله لازم نیست همه چیز را به نثر کامل بنویسید، اما مطمئن شوید که از یک ساختار منطقی پیروی می‌کنید. بیشتر بخش‌های آن شامل یک مقدمه، نکات اصلی و یک نتیجه می‌شود. البته، این ساختار برای انواع محتوا متفاوت است.

تولید محتوا و سئو وردپرس

می‌توانید در مرحله نوشتن، جایی که سعی می کنید اولین نسخه کامل متن خود را ایجاد کنید، نکات را بیشتر بیان کنید. در نهایت، باید بررسی کنید که آیا محتوای شما در مرحله ویرایش جذاب و برای خواندن آسان است یا خیر. ممکن است در موضوع خود متخصص باشید، اما مخاطبان شما احتمالاً (هنوز) نیستند. بنابراین سعی کنید نوشته‌های خود را تا حد امکان ساده کنید. خوانایی محتوا ضروری است. بخش تجزیه و تحلیل خوانایی در Yoast SEO به شما کمک می کند تا نوشتار خود را بهبود ببخشید.

برای مبتدی‌ها معمولا نوشتن سخت است. هنگامی که شک دارید، همیشه بهتر است از یک دوست یا همکار بازخورد بخواهید. یکی دیگر از ترفندهای مفید این است که متن خود را با صدای بلند برای خود بخوانید. 

تک تک پست‌ها و صفحات وردپرس را بهینه کنید

هنگام نوشتن یا ویرایش پست برای سایت وردپرسی خود، باید به برخی از عناصر توجه ویژه‌ای داشته باشید تا آن را سئو فرندلی (SEO Friendly) کنید. این عناصر شامل عنوان سئو و توضیحات متا هستند.

فراموش نکنید، سئو پسند (سئو فرندلی) بودن فقط به این معنی نیست که برای موتور جستجو درک محتوا آسان است. مهمتر از آن، بازدیدکنندگان شما باید محتوا را درک کنند.

توضیحات متا و عنوان سئو شما ممکن است یک عامل تعیین کننده برای کلیک کاربران روی سایت شما در صفحه نتایج جستجو باشد. اما هنگامی که آنها از سایت شما بازدید کردند، عناصری مانند زیرعنوان‌ها می‌توانند برایشان روشن کند تا تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند در سایت شما بمانند یا خیر.

کلمات کلیدی هدف خود را تنظیم کنید

یک قانون مهم این است که از عبارت کلیدی اصلی در بیش از یک صفحه استفاده نکنید. در غیر این صورت، ممکن است در نهایت خودتان رغیب خودتان شوید. 

همچنین ضروری است که عبارت کلیدی اصلی را در عناصر مهم پست خود بگنجانید، مانند عنوان سئو، مقدمه، زیر عنوان‌های فرعی و توضیحات متا. همه این عناصر سیگنال‌هایی برای موتورهای جستجو هستند تا بفهمند برای پست شما در مورد چیست. از آنجایی که عبارت کلیدی اصلی شما در واقع موضوع صفحه شماست، نتیجه منطقی است که باید مطمئن شوید که این موضوع در همه این عناصر منعکس شده است.

همین منطق برای متن شما به طور کلی صادق است: باید مطمئن شوید که از موضوع خارج نمی‌شوید. اگر روی موضوع باقی بمانید، به طور طبیعی باید از عبارت کلیدی خود را چندین بار در طول محتوا استفاده کنید. اما از پر کردن محتوا با کلمه کلیدی خودداری کنید. اگر برای شما سخت است که کلمه کلیدی را چند بار در محتوا بگنجانید، ممکن است نشانه آن باشد که بهتر است رویکرد متفاوتی نسبت به موضوع اتخاذ کنید.

برای جلوگیری از تکرار، می‌توانید از مترادف‌ها و کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. مترادف‌ها به معنای یکسان یا کمابیش مشابه کلمه کلید شما هستند. بیشتر مواقع موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که کلمات مترادف معنی یکسانی دارند.

همچنین می‌توانید از کلمات کلیدی مرتبط برای بهینه‌سازی یک صفحه استفاده کنید. برای مثال، اگر عبارت کلیدی شما «فروش موبایل» است، کلمه کلیدی مرتبط شما ممکن است «قیمت گوشی تلفن همراه» باشد. این کلمه کلیدی دوم اطلاعات بیشتری در مورد موضوع شما می‌دهد.

پیوند یکتای محتوا را بهینه کنید

در بیشتر موارد، آدرس پست شما احتمالا باید حاوی عبارت کلیدی هدف باشد تا مشخص شود که آن صفحه در مورد چیست. همیشه باید سعی کنید پیوندهای دائمی خود را کوتاه، توصیفی و تمیز نگه دارید و کلمات غیر ضروری را وارد آن نکنید!

توصیه می کنیم هنگام تغییر پیوندهای دائمی برای پست هایی که قبلاً منتشر کرده‌اید مراقب باشید. اگر افراد قبلا به صفحات شما پیوند داده اند، تغییر URL ها ممکن است باعث سردرگمی مخاطب شود. اگرچه افزونه یواست سئو این قابلیت را دارد که به صورت خودکار کاربر را به آدرس جدید ببرد.

عنوان سئو را بهینه کنید

عنوان سئو (Meta Title) می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل برای کسب رتبه خوب در نتایج جستجو باشد. این بخش نه تنها عنوان واقعی برگه یا پنجره مرورگر است، بلکه اولین خطی است که افراد در نتایج جستجو می‌بینند. این عنوان صفحه شما را توصیف می‌کند که درباره آن چیست و به مانند یک تبلیغ کاربران را تشویق به کلیک کردن روی سایت شما می‌کند.

موتورهای جستجو ممکن است اهمیت بیشتری روی کلمات اولیه عنوان سئو بگذارند، بنابراین آوردن کلمات کلیدی در ابتدای عنوان ممکن است شانس بیشتری برای بهبود رتبه شما ایجاد کند.

افرادی که جستجو می‌کنند، در بخش نتایج جستجوی گوگل چشمشان ابتدا کلمات اولیه را می‌بینند. اگر کلمات کلیدی شما در ابتدای عنوان هستند، احتمال اینکه روی صفحه شما کلیک شود بیشتر است.

به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو می‌توانند مواردی مانند عنوان سئو و توضیحات متا را بازنویسی کنند.

می‌توانید از یواست سئو برای ساختار عنوان سئو استفاده کنید! می‌توانید ساختار پیش فرض عنوان سئو و توضیحات متای هر صفحه را در این افزونه کنترل کنید. دو بخش در این افزونه وجود دارد که این بخش را کنترل می کند. اول از همه، به محض نصب و فعال کردن افزونه، یک بخش  سئو در پنل مدیریت وردپرس اضافه می‌شود.

به منوی سئو > بهبود ظاهر جستجو بروید. برای هر نوع پست و دسته‌بندی، می‌توانید یک قالب عنوان سئو ایجاد کنید. 

عنوان سئو در وردپرس

این کار به شما امکان می‌دهد از اجزا و متغیرها برای کنترل رفتار عنوان سئو به طور پیش فرض استفاده کنید. البته، این تنظیمات را می‌‌توان به صورت صفحه به صفحه لغو کرد. پس نگران نباشید اگر ساختاری ایجاد کردید، در صفحه پست، دسته بندی یا برگه امکان ویرایش آن را دارید.

انواع متغیرهایی وجود دارد که می توانید در عناوین سئو و توضیحات متا استفاده کنید، و همه آنها در برگه راهنما در صفحه فهرست شده و توضیح داده شده اند.

توجه: وقتی از این الگوها استفاده می‌کنید، بررسی کنید که برچسب‌های عنوان شما هنگام مشاهده در سایت مطابق انتظار رفتار کنند.

از عنوان به درستی استفاده کنید

عنوان ها برای ساختار بخشیدن به محتوای شما و کمک به خوانندگان برای پردازش اطلاعات در قسمت‌های کوچک بسیار عالی است. عنوان و زیر عنوان هم برای کاربران سایت مفید است و هم برای موتورهای جستجو. پس سئو وردپرس نیاز به توجه به عنوان‌های مناسب دارد.

وردپرس عنوان‌هایی که در محتوای قرار می دهید را به تگ های اچ تی ام ال  <h1>، <h2>،<h3>  و غیره تبدیل می‌کند. این باعث می‌شود فکر کنید که از کدام نوع زیرعنوان‌ها و به ترتیب استفاده کنید. استفاده اشتباه از ترتیب عنوان‌ها می‌تواند نتایج ناگواری ایجاد کند.

اگرچه اکثر قالب‌های وردپرس اصول اولیه سئو را به درستی رعایت می‌کنند، اما ارزش دارد که مطمئن شوید که قالب شما عنوان پست شما را در یک تگ <h1> تنظیم می کند، و از تگ های <h1> در هیچ جای دیگری در صفحه یا محتوای پست خود استفاده نمی‌کند. سپس محتوای پست شما باید به طور طبیعی «جریان» داشته باشد. برای مثال، عناوین بزرگ و مهم باید با تگ‌های <h2>، زیربخش‌ها باید با تگ‌های <h3> و زیر عنوان‌های ریزتر با <h4> الی <h6> تنظیم شوند.

توضیحات متا را بهینه کنید

موتورهای جستجو در درجه اول از توضیحات متا برای توصیف صفحه شما در نتایج جستجو (SERP) استفاده می‌کنند که معمولا در پایین عنوان سایت شما قرار دارد. نوشتن یک توضیحات متا توصیفی می‌تواند کاربران را تشویق کند تا روی سایت شما در موتور جستجو کلیک کنند، حتی اگر لزوماً در رتبه اول نباشید. این یک فرصت است. فرصت شما برای تحت تاثیر قرار دادن کاربران.

serp و سئو وردپرس

نوشتن توضیحات قانع کننده و آموزنده از محتوای برای هر صفحه در سایت شما بهترین کاری است که می‌توانید بکنید تا بازدیدهای بیشتری جذب کنید. در حالی که ایجاد توضیحات برای هر صفحه و پست ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما ارزش این تلاش را دارد.

اگر توضیحات متا را تنظیم نکنید، موتور جستجو به طور کلی سعی می کند کلمه کلیدی جستجو شده در صفحه شما را پیدا کند و به طور خودکار رشته‌ای از محتوا را در اطراف آن انتخاب کند و به کاربر نشان دهد. در برخی موارد، گوگل توضیحات متا خود را برای شما ایجاد می کند.

موتور جستجو و سئو وردپرس

تکه‌هایی که به‌طور خودکار تولید می‌شوند (چه توسط افزونه‌ها یا موتورهای جستجو) به ندرت به اندازه دست نوشته‌ها توصیفی و قانع‌کننده هستند. بنابراین، توصیه می‌کنیم از قسمت توضیحات متا که در افزونه یواست سئو (Yoast SEO) برای نوشتن توضیحات متا استفاده کنید. مطمئن شوید این توضیحات متا خواننده را ترغیب می‌کند تا روی لینک شما کلیک کند.

تصاویر و محتوای چند رسانه‌ای را بهینه کنید

بخشی از سئوی وردپرس که اغلب نادیده گرفته می‌شود، مدیریت تصاویر، ویدئوها و محتوای چند رسانه‌ای است. برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو می‌توانند تصاویر سایت وردپرسی شما را درک کنند، باید به نحوه نام گذاری و قالب بندی فایل‌ها فکر کنید. مطمئن شوید که فرمت صحیح را انتخاب کرده و تمامی تصویر را بهینه کنید. همچنین، سعی کنید ببینید آیا می‌توانید از قالب‌های تصویر نسل بعدی مانند WebP استفاده کنید.

در ابزار زیر می‌توانید تصاویر را به فرمت WebP تبدیل کنید:

استفاده از «متن جایگزین» و «عنوان» را فراموش نکنید. این متن‌ها به میزان زیادی در سئو سایت وردپرسی شما تاثیر دارند.

کیفیت محتوای را حفظ کنید

در این بخش می‌خواهیم به نگهداری و حفظ کیفیت محتوا بیشتر بپردازیم. یکی از مواردی که در سئو هر سایتی مهم است، حفظ کیفیت محتوا است. پس آن را فراموش نکنید.

محتوای خود را به روز نگه دارید

از آنجایی که گوگل تلاش می‌کند بهترین و به روزترین اطلاعات را به کاربران نشان دهد، باید محتوای را مرتبا اصلاح کنید. احتما نمی‌خواهید اطلاعات قدیمی، اضافی یا نادرست به بازدیدکنندگان وب سایت خود نشان دهید.

اگر به طور منظم محتوا منتشر می‌کنید و صدها یا هزاران پست وبلاگ دارید، گفتن این کار آسان‌تر از انجام دادن است! به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم روی دو حوزه خاص برای نگهداری محتوا تمرکز کنید: به‌روزرسانی محتوای اصلی (محتوای شاخص یا بنیاد محتوا) و جلوگیری از تکرار کلمات کلیدی.

محتوای شاخص (بنیاد محتوا) را به روز کنید

برخی از صفحات سایت شما از سایرین اهمیت بیشتری دارند. با ارزش‌ترین محتوای سایت شما بنیاد محتوا یا محتوای شاخص نامیده می‌شود.

به طور خلاصه، این پست ها یا صفحات:

  • حاوی اطلاعات ضروری برای مخاطبان شما هستند.
  • کامل، به روز و به خوبی نوشته شده‌اند.
  • نشان دهنده اقتدار شما هستند.
  • بیشترین لینک را از پست‌های مرتبط در سایت دریافت می‌کنند.
  • رتبه بالاتری از سایر مقالات در موضوع اصلی سایت دارند.
  • ارگانیک‌ترین ترافیک سایت را از آن‌ها دریافت می‌کنید.

هنگامی که در مورد اینکه از کجا باید محتوای سایت خود را به روز کنید شک دارید، همیشه محتوای اصلی را در اولویت قرار دهید. کسب و کار شما به آنها متکی است و آنها هرگز نباید کهنه شوند!

از لینک تکراری در وردپرس خودداری کنید

یکی از بدترین اشتباهات این است که سایت ما لینک تکراری برای یک محتوا داشته باشد.

لینک تکراری (Duplicate) چیست؟

مشکلات محتوای تکراری زمانی ایجاد می‌شود که موتورهای جستجو با چندین لینک (URL) با محتوای یکسان یا بسیار مشابه مواجه می شوند. در نتیجه، موتورهای جستجو نمی‌دانند کدام آدرس‌های اینترنتی باید رتبه بالاتری داشته باشند و در نتیجه محتوای شما رتبه‌های پایین‌تری کسب می‌کند.

برخی از سیستم های مدیریت محتوا، شناسه‌ها یا پارامترهایی را برای ردیابی به لینک‌ها اضافه می کنند. یا ممکن است نسخه‌های www و غیرwww  از یک صفحه خاص ایندکس شده باشد. بر این اساس، چندین لینک خواهید داشت که محتوای یکسانی را نشان می‌دهند.

ایندکس و سئو وردپرس

اگر می‌خواهید بدانید که آیا سایت شما از محتوای تکراری رنج می‌برد، می‌توانید از این ابزارهای محتوای تکراری برای بررسی مشکلات سایت خود استفاده کنید.

راه حل هایی برای لینک تکراری

نحوه حل مشکل محتوای تکراری به علت مشکل بستگی دارد. به طور کلی، سه راه برای انجام این کار وجود دارد. این راه‌ها به ترتیب اولویت به صورت زیر هستند:

  • در صورت امکان، از ایجاد محتوای تکراری خودداری کنید. اگر سیستم شما شناسه در لینک ایجاد می کند، سعی کنید تنظیمات این بخش آن را خاموش کنید.
  • آیا نمی‌توانید از ایجاد لینک‌های تکراری اجتناب کنید؟ آن لینک‌ها را با 301 به نسخه اصلی هدایت کنید.
  • آیا نیاز به حفظ یک مقاله تکراری دارید؟ مطمئن شوید که یک پیوند متعارف به نسخه اصلی در بخش <head> در مقاله تکراری اضافه کنید. اینکار به موتورهای جستجو نشان می دهد که نسخه اصلی مقاله چیست تا پیوند پیوند را به نسخه اصلی منتقل کنند. در بخش بعدی، خواهید فهمید که این کار با Yoast SEO چقدر آسان است.
چطور با یواست سئو یک Canonical تنظیم کنیم؟

با یواست سئو، افزودن یک پیوند متعارف (Canonical) به یک پست یا صفحه آسان است. فقط کافیست به تب پیشرفته در زیر پست یا صفحه خود یا نوار کناری ویرایشگر بروید. در آنجا، فیلد Canonical را پیدا خواهید کرد که در آن می‌توانید لینک مقاله اصلی را وارد کنید.

چطور با یواست سئو یک Canonical تنظیم کنیم؟

رفتن به سمت مخاطبین بین المللی

برای بهینه سازی سایت وردپرسی خود برای مخاطبان در چندین کشور یا منطقه زبان، باید محتوا و تنظیمات سایت را بهینه کنید. بیایید با جنبه‌های محتوایی سئوی بین المللی شروع کنیم.

انجام تحقیقات هدفمند کلمات کلیدی و نوشتن محتوای تازه برای هر مخاطب بسیار مهم است. به عنوان مثال محصولی مثل لباس را در نظر بگیرید. یک جلیقه آمریکایی لباسی کاملاً متفاوت از جلیقه انگلیسی، هلندی، فرانسوی یا اسپانیایی است. برای سئو وردپرس استفاده از ترجمه‌های خودکار توصیه نمی‌شود. بهتر است رو به سوی محتوای جدید بیاورید.

موتورهای جستجو می‌خواهند نسخه‌ای از سایت را به مخاطب نشان دهند که با کشور و زبان او همخوانی داشته باشد. برای کمک به آنها، باید hreflang را پیاده سازی کنید. hreflang کدی است که به موتورهای جستجو می‌گوید محتوا به چه زبانی در صفحه نوشته شده و از محتوای تکراری نیز پیشگیری می‌کند. 

داده‌های ساختار یافته Schema.org را به سایت وردپرسی اضافه کنید

داده‌های ساختاریافته (structured data) به نوعی مانند یک فرهنگ لغت برای موتورهای جستجو هستند. با توصیف محتوای خود در این کدها، می توانید به موتور جستجو توضیح دهید که آن قطعه خاص از محتوا در مورد چیست. به علاوه، می‌توانید بگویید چه کسی آن را نوشته، منتشر کرده و متعلق به چه سایتی است. همچنین، اگر این مقاله حاوی دستورالعمل، پرسش‌های متداول (FAQ)  باشد می‌توانید موتورهای جستجو را از این موضوع مطلع کنید. به این ترتیب موتورهای جستجو درک بهتری از سایت شما پیدا می کنند. آنها می‌توانند از این کدها برای کمک به سایت شما برای دریافت نتایج بهتر و نمایش پیشرفته در نتایج جستجو استفاده کنند.

داده‌های ساخت یافته برای سئو وردپرس ضروری است. در گذشته اضافه کردن داده‌های ساختاریافته به سایت سخت بود، اما اگر از افزونه‌ای مانند یواست سئو استفاده کنید این کار بسیار آسان می‌شود. البته افزونه‌های تخصصی دیگری هم برای اینکار در وردپرس وجود دارند. معمولا افزونه‌های پیشرفته‌تر برای این منظور بهتر هستند.

ساختار سایت وردپرسی را بهینه کنید

ساختار صحیح سایت به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا در سایت جابه‌جا شوند. این ساختار مشخص می‌کند که چه صفحاتی در وب سایت شما مهم هستند. دو موضوع برای یک ساختار خوب سایت وجود دارد: 

  • سازماندهی سایت 
  • پیوندهای داخلی

سازماندهی سایت وردپرسی

سازماندهی سایت خود به شما کمک می‌کند یک مسیر جابهجایی از صفحه اصلی خود به پست‌ها و صفحات خود تنظیم کنید. در حالت ایده آل، سایت شما باید به این صورت سازماندهی شود:

۱- ابتدا صفحه اصلی

۲- نمایش چند دسته‌بندی در صفحه اصلی

۳- دسته‌بندی‌های فرعی

۴- پست‌ها و برگه‌ها

محتوای خود را با پیوند داخلی متنی مرتبط کنید

علاوه بر سازماندهی ساختار سایت، باید محتوای سایت را هم به دستی لینک کنید. بسیار مهم است در جاهای درست متن از پیوندهای (لینک) داخلی استفاده کنید. لینک‌سازی داخلی یکی از مهمترین جنبه‌های سئو وردپرس است.

پیوندهای داخلی شبکه‌ای از صفحات به وجود می‌آورند که کاربران شما را به محتوای مرتبط راهنمایی می‌کنند. به عنوان مثال، در یک پست با موضوع تحقیق کلمات کلیدی، لینک دادن به مقاله‌ای در مورد کپی رایتینگ سئو بسیار منطقی است. این پیوندها به موتورهای جستجو هم کمک می‌کنند که ارتباط صفحات را دریابند.

تعداد لینک‌های یک صفحه نشان دهنده اهمیت آن صفحه است. پس به کاربران و موتورهای جستجو نشان دهید کدام صفحه از سایت شما بیشتر لینک دریافت کرده و مهمتر است.

هنگام افزودن یک پیوند داخلی ، مطمئن شوید که وجود لینک در آن صفحه معنا دارد. سعی کنید از انکر تکست‌هایی (anchor text متنی که لینک می‌شود) استفاده کنید که صفحه‌ی پیوند شده را به دقت توصیف می‌کنند. اگر از یواست سئو استفاده کنید، یک ابزار بسیار مفید برای پیشنهاد لینک‌ها داخلی در آن وجود دارد.

دسته‌ها و برچسب‌های سایت وردپرسی را مدیریت کنید

وردپرس دو روش پیش‌فرض برای دسته‌بندی محتوای شما دارد: دسته‌ها و برچسب‌ها. دسته‌ها سلسله مراتب را به محتوای شما اضافه می‌کنند و موضوعات را به طور گسترده گروه‌بندی می‌کنند. مثلا در یک وب سایت آشپزی، سوپ می‌تواند یک دسته باشد. برچسب‌ها غیر سلسله مراتبی هستند و می‌توان از آنها برای توضیح بیشتر پست استفاده کرد. به عنوان مثال در همان سایت آشپزی، «تم‌های مهمانی شام» می‌تواند یک برچسب باشد.

هنگام تنظیم ساختار سایت خود، چندین دسته اصلی را انتخاب کنید. اضافه کردن دسته‌بندی اصلی به منو ایده خوبی است، به خصوص اگر یک وبلاگ دارید. اگر یک وبلاگ و چندین محصول دارید، روش‌های دیگر متفاوت ممکن است منطقی‌تر باشند. مطمئن شوید که دسته‌های شما تقریبا یک اندازه هستند. اگر دسته های شما خیلی بزرگ شدند، زیرمجموعه ایجاد کنید. صفحات دسته‌بندی می‌توانند صفحات فرود عالی باشند، به ویژه برای سایت‌های تجارت الکترونیک!

برچسب‌ها برای کاربرانی بسیار مفید هستند، اما با اینجال بیشتر مدیران و سئوکارها اغلب به اشتباه از آن‌ها استفاده می‌کنند. مهم است که از تگ‌های زیادی برای هر محتوا استفاده نکنید و از هر تگ حداقل بیش از یک یا دو بار استفاده کنید. به یاد داشته باشید، شما می‌خواهید محتوای خود را گروه بندی کنید، نه اینکه فقط با تگ آن را توضیح دهید.

صفحات آرشیو وردپرس را مدیریت و بهینه کنید

اگر از دسته‌ها و برچسب‌ها استفاده می‌کنید، به طور خودکار صفحات آرشیو برای سایت وردپرسی شما ایجاد می‌شود. این صفحات حاوی لیستی از پست‌ها و صفحات متعلق به یک دسته یا برچسب خاص هستند. علاوه بر دسته‌ها و برچسب‌ها، صفحات آرشیو تاریخی و آرشیو نویسنده نیز وجود دارد. این صفحات بایگانی نیاز به مدیریت دارند زیرا اگر این کار را نکنید باعث ایجاد مشکلات سئو خواهند شد.

اگر برخی از آرشیو‌ها برای سئو سایتتان مناسب نیست، می‌توانید از ایندکس شدنشان در موتورهای جستجو جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از افزونه Yoast SEO استفاده کنید. در بخش بهبود ظاهر جستجو، تنظیمات کاملی برای اینکار وجود دارد. 

صفحات آرشیو وردپرس

صفحه بندی را در وردپرس فراموش نکنید

اگر پست‌های زیادی در سایت وردپرسی دارید، ممکن است بخواهید به نحوه ظاهر و عملکرد صفحه بندی (Pagination) آن فکر کنید. در غیر این صورت، بهترین محتوای شما در اعماق سایت شما دفن می‌شود و کاربران و موتورهای جستجو ممکن است برای یافتن آن دچار مشکل شوند. صفحه‌بندی مطالب قدیمی اگرچه بسیار ساده است، اما کمک می‌کند محتواهای قدیمی اما مهم شما زنده بمانند. این موضوع چه برای کاربر و چه برای موتورهای جستجو بسیار مفید است. پس در سئو وردپرس این موارد ریز را هم فراموش نکنید.

مسیر سایت (breadcrumbs) را پیکربندی کنید

مسیر سایت، پیوندهایی هستند که معمولاً در بالای عنوان پست قرار دارند. شکل ظاهری آن‌ها معمولا شبیه به «صفحه اصلی > وبلاگ سئو > سئو وردپرس» است. مسیر سایت برای دو چیز مهم است:

  1. به کاربران اجازه می‌دهند تا به راحتی در سایت جابه‌جا شوند.
  2. به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند ساختار سایت شما را راحت تر بشناسند.

این مسیر باید به صفحه اصلی و دسته‌بندی پست پیوند داده شوند. اگر پست در چند دسته است، باید تنها یکی از آن‌ها را برای نمایش در مسیر انتخاب کنید.

نقشه سایت XML را مدیریت کنید

می توانید از نقشه XML استفاده کنید تا به گوگل و سایر موتورهای جستجو بگویید که سایت شما به روز شده است. اگر از یواست سئو استفاده می‌کنید، این افزونه به طور خودکار نقشه سایت XML شما را پیکربندی می‌کند، بنابراین لازم نیست نگران چیزی باشید. 

نقشه سایت یکی از مهمترین موضوعاتی است که در سئو وردپرس باید به آن بپردازید. پس حتما آن را به چک لیست خودتان اضافه کنید.

سرعت وب سایت وردپرس را بهینه کنید

اگر وب سایت شما کند است، کاربرانتان ناامید خواهند شد. این اتفاق باعث می‌شود که آنها کمتر به سایت شما مراجعه کرده و یا با ان تعامل داشته باشند. این به نوبه خود باعث می‌شود آنها کمتر محتوای شما را به اشتراک بگذارند، به صفحات شما پیوند دهند یا درباره برند شما صحبت کنند. به طور خلاصه، سرعت بخش مهمی از سئوی وردپرس و بخش بزرگی از تجربه کاربر است. این بدان معنی است که اندازه‌گیری و مدیریت عملکرد شما بسیار مهم است. فراموش نکنید معمولا سرعت اینترنت کاربران سایت که از تلفن همراه استفاده می‌کنند معمولا کمتر است.

سرعت سایت وردپرس

سرعت صفحه و تجربه کاربری امروزه یکی از اولویت‌های سئو است.

سرعت سایت را اندازه‌گیری کنید

اندازه‌گیری سرعت سایت می‌تواند گیج کننده باشد. ابزارهای مختلف نمرات و نتایج متفاوتی نشان می‌دهند و حتی گاهی با اطلاعات متناقضی روبرو هستیم. برای اندازه‌گیری سرعت سایت بهتر است از ابزارهایی مانند Page Speed و گوگل لایت هاوس Lighthouse استفاده کنید.

گوگل لایت هاوس

سرعت سایت خود را افزایش دهید

چالش بعدی این است که تنظیمات سرور، قالب، پلاگین‌‌ها (پلاگین چیست؟) و عملکرد سایت را برای سرعت بخشیدن انجام دهید.

بهینه‌سازی سرعت صفحه فراتر از سئو وردپرس است. برای برخی از سایت‌‌ها، بهترین روش ممکن است تغییر میزبانی یا استفاده از CDN باشد. برای برخی دیگر، ممکن است به معنای ارزیابی مجدد استفاده از پلاگین‌ها یا تغییر نحوه بارگیری CSS و جاوا اسکریپت باشد.

وب سایت وردپرسی خود را ایمن کنید

بله دست متوجه شدید! ایمنی هم در سئو وردپرس نقش دارد. وردپرس پر استفاده‌ترین پلتفرم مدیریت وب سایت در جهان است. تقریباً ۴۲٪ از وبسایت‌ها وردپرسی هستند. اگرچه وردپرس بسیار امن است، اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید خودتان انجام دهید تا وب سایت را ایمن‌تر کنید.

همه چیز از ورود شما به مدیریت سایت آغاز می‌شود! نام کاربری پیش فرض در وردپرس admin است، پس ابتدا آن را تغییر دهید. در غیر این صورت، اولین حدس یک هکر برای نام کاربری شما بسیار آسان است. در مورد رمز عبور شما هم همینطور. رمزهای عبور مانند 123456 کافی نیستند. وردپرس همچنین دارای چندین پلاگین برای تأیید دو مرحله‌ای ورود است. این پلاگین‌ها می‌توانند ایمنی سایت شما را به شدت زیاد کنند.

برای امنیت بیشتر بد نیست به این مقاله مراجعه کنید: پسورد ضعیف و هک شدن سایت

به طور منظم بکاپ (Backup) بگیرید

کار بعدی که می خواهیم انجام دهید این است که پشتیبان گیری منظم داشته باشیم. در صورتی که سایت شما هک شود، یا مشکل دیگری پیش بیاید اهمیت این بکاپ بیشتر روشن می‌شود. پشتیبان گیری منظم اطمینان حاصل می‌دهد که همیشه شما امکان بازگشت دارید.

چندین توسعه‌دهنده پلاگین راه‌حل‌های نرم‌افزاری عالی برای شما ایجاد کرده‌اند، بنابراین هیچ بهانه‌ای برای نداشتن بکاپ ندارید.

تنظیمات امنیتی را سخت کنید

اولین قدم محدود کردن تلاش برای ورود به سیستم با رمز عبور اشتباه است است. برای این منظور ابزارها و پلاگین‌های متعددی وجود دارد.

کار بعدی که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید وردپرس، پلاگین‌ها و قالب‌ها همیشه به روز باشد. به روزرسانی‌ها ممکن است مشکلات امنیتی نسخه‌های قبلی را هم برطرف کنند. 

در مورد امنیت وردپرس، تلاش خواهیم کرد در مقاله‌ای جداگانه موارد کاملتری را برایتان به اشتراک بگذاریم.

به بازدیدکنندگان تلفن همراه توجه کنید

نگاهی به اطراف بیندازید، متوجه خواهید شد که دستگاه‌های تلفن همراه در حال تبدیل شدن به روشی اصلی وبگردی هستند. حتی زمانی که در خانه هستیم و روی مبل خود دراز می‌کشیم هم از موبایل برای بازدید صفحات وب استفاده می‌کنیم. اما ما از وب سایت‌های تلفن همراه بازدید نمی‌کنیم! ما از وب سایت‌ها بازدید می کنیم. شما به عنوان صاحب وب سایت باید به بازدیدکنندگان خود توجه کنید.

چند سال است که سهم موبایل از سهم دسکتاپ در مشاهده وبسایتها پیشی گرفته است. اگر فقط برای بازدیدکنندگان دسکتاپ سایت وردپرسی را بهینه‌سازی می‌کنید، برای اکثر بازدیدکنندگان سایت بهینه‌سازی نشده! سئو موبایلی را در اولویت اصلی قرار دهید.

مطمئن شوید که قالب وردپرس برای موبایل مناسب است

بعد از اینکه مطمئن شدید که سایت شما سریع است، مطمئن شوید که سازگار با موبایل باشد. ساختن وب سایت برای موبایل با اطمینان از نزدیک نبودن بیش از حد لینک‌ها به هم و راحتی کلیک کردن دکمه ها شروع می‌شود. فونت باید ثابت و نباید خیلی کوچک باشد و تصاویر چه از نظر اندازه و چه در ابعاد، خیلی بزرگ نباشند.

ما می‌خواهیم دو بهینه‌سازی مشخص قالب موبایل را در ادامه بررسی کنیم.

از طراحی واکنشگرا (ریسپانسیو) استفاده کنید

اکنون داشتن یک سایت وردپرسی ریسپانسیو یک ضرورت است. طراحی ریسپانسیو به این معنی است که وب سایت شما با اندازه صفحه نمایشی که بازدید کننده از آن استفاده می‌کند تطبیق می‌یابد. طراحی ریسپانسیو به شما کمک می کند تا وب سایت پرطرفداری بسازید. اما این موضوع ما را به بخش دوم بهینه‌سازی می‌رساند (طراحی سایت ریسپانسیو).

سایت ریسپانسیو وردپرسی

برای کاربران موبایلی اولویت بندی کنید

یک قدم به عقب برگردید و به وب سایت خود نگاه کنید: کاربران شما می‌خواهند در اینجا چه کار کنند؟ چهار تا شش وظیفه اصلی که کاربر در وب سایت شما انجام می‌دهد را تعریف کنید و روی آنها تمرکز داشته باشد. حتی شاید حیاتی‌ترین کار وجود یک دکمه بزرگ فراخوان باشد.

مثلا اگر یک کسب و کار محلی دارید، دو وظیفه اصلی ممکن است تماس با شما یا یافتن مسیرهای کسب و کار شما باشد. این بدان معناست که می‌توانید آن‌ها را به منوی موبایل سایت اضافه کنید، یا همیشه در جایی قابل دید باشند. 

استفاده از AMP را در نظر بگیرید

با استفاده از وردپرس، می‌توانید صفحات شتاب‌داده شده موبایلی (AMP) را به مخاطب ارائه دهید. AMP ابتکاری در سال ۲۰۱۵ بود که توسط گوگل و برخی ناشران بزرگ ارائه شد. نسخه AMP با حذف بخش‌های اضافی صفحه، سرعت دسترسی کاربر به محتوا را به شدت افزایش می‌دهد. چندین و چند افزونه تخصصی و عالی برای نسخه AMP سایت‌های وردپرسی وجود دارد.

AMP چیست

عملکرد سایت وردپرسی را آنالیز کرده و بهبود بخشید

یک کمپین سئوی خوب نه تنها متکی به اجرای تغییرات است، بلکه به اندازه‌گیری تأثیر آن تغییرات، دیدن کارهای موثر و تمرکز بر آن‌ها است. گوگل دو ابزار منحصر به فرد را برای تجزیه و تحلیل (آنالیز) نتایج وب سایت و شناسایی فرصت‌های جدید دارد.

اولین مورد برای تجزیه و تحلیل نتایج گوگل آنالیتیکس است. با استفاده از  Google Analytic در وب سایت، اطمینان حاصل می‌کنید که تمام داده‌های کاربران را ذخیره می‌کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بررسی کنید که صفحات شما چه تعداد بازدید داشته است، چه تعداد از بازدیدکنندگان شما نرخ تبدیل داشته‌اند، چه تعداد بازدید کننده بلافاصله پس از فرود در یک صفحه خاص وب سایت را ترک می‌کنند و بسیاری موارد دیگر. در گوگل آنالیتیکس، می‌توانید نحوه رفتار بازدیدکنندگان در وب سایت را مشاهده کنید.

ابزار دوم برای تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد وب سایت و مشاهده اینکه چگونه بازدیدکنندگان در موتور جستجو سایت را پیدا می‌کنند ابزار کنسول جستجوی گوگل است.

سایت وردپرسی خود را تبلیغ کنید

به لطف سئوی وردپرس، زمان و تلاش زیادی را که برای محتوای سایت خود صرف می‌کنید در موتورهای جستجو به دست کاربر می‌رسد. اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید افراد را به بازدید از سایت وردپرس و خواندن پست‌های وادار کنید. اما چگونه می توان چنین مخاطبی را به دست آورد؟ فراموش نکنید افزایش ترافیک سایت، روی سئو آن تاثیر بسزایی دارد. در ادامه چند راه‌کار برای تبلیغ را بررسی خواهیم کرد.

مشارکت کاربران را تشویق کنید

تعامل با خوانندگانتان همیشه سرگرم کننده است، اما چگونه می‌توانید آنها را جذب کنید؟ منظور ما از همه راه‌های است که افراد می‌توانند با پست شما تعامل داشته باشند. این کار می تواند کامنت گذاشتن، به اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی یا کارهای مشابه باشد.

اما چگونه می‌توان مردم را به تعامل واداشت؟ همیشه می‌توانید از آنها بپرسید! جذاب بنویسید و سپس نظر خوانندگان خود را بپرسید. سپس به این نظرات پاسخ دهید تا مکالمه را ادامه دهید و با خوانندگان خود رابطه ایجاد کنید.

تعامل همچنین به سئوی وردپرس کمک می‌کند و نشان می‌دهد که سایت شما زنده و فعال است.

دسترسی را افزایش دهید

استفاده از رسانه‌های اجتماعی بهترین راه برای دستیابی و رشد مخاطبان وبلاگ شماست. شما باید در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی که مخاطبان بالقوه حضور دارند فعال باشید. فیسبوک، اینستاگرام، پینترست و توییتر نمونه‌هایی از شبکه‌های اجتماعی محبوب هستند.

رسانه اجتماعی و سئو وردپرس

یک میل لیست بسازید

علاوه بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ وبلاگ، اغلب بد نیست که روی یک خبرنامه سرمایه‌گذاری کنید. به افراد اجازه دهید در خبرنامه ثبت نام کنند و همیشه با آن‌ها در ارتباط باشید.

محتوای خود را تقویت کنید

تعداد پست‌های وبلاگی که هر روز منتشر می‌شوند بسیار زیاد است، بنابراین برجسته کردن آن بسیار سخت‌تر می‌شود. مقالات شما شانس زیادی برای گم شدن در دریای محتوای تولید شده را دارند. 

اگر محتوای شما اصیل و ساختار یافته باشد، احتمالاً می‌توانید به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید. شاید تبلیغات در فیس بوک یا اینستاگرام را هم فراموش نکنید. کانال هایی را که قبلاً استفاده می کنید تجزیه و تحلیل کنید و تصمیم بگیرید که کجا می‌توانید بیشتر برای گسترش مخاطبان خود انجام دهید.

از ادوردز گوگل استفاده کنید

ادوردز گوگل یکی از راه‌هایی است که می‌توانید به سرعت در مقابل مخاطبین حضور داشته باشید. شاید دستیابی به رتبه خوب سئو زمانبر باشد، اما می‌توان این زمان را با ادوردز کاهش داد. توجه داشته باشید که ادوردز فقط ابزاری برای تبلیغ نیست. بلکه می‌توانید در آن برای تولید محتوا و بهینه سازی محتوای موجود هم ایده بگیرید.

برای دانش بیشتر شاید بد نباشید به این مقاله هم مراجعه کنید: بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

خدمات سئو وردپرس

اگر نیاز دارید سایت وردپرسی شما بهینه سازی شود و مواردی که در بالا گفته شد و بسیاری موارد دیگر در ساختار آن تنظیم شود، پیشنهاد ما استفاده از خدمات سئو وردپرس لولسا است. برای آشنایی بیشتر با این خدمات، دریافت وقت مشاوره، مشاهده هزینه (قیمت، تعرفه) و ثبت سفارش به لینک زیر مراجعه کنید: