آگاهی از برند (Brand Awareness) یکی از مهمترین موضوعاتی است که ذهن دیجیتال مارکترها را به خود مشغو میکند. امروز میخواهیم کمی بیشتر در خصوص آگاهی از برند در دنیای دیجیتال صحبت کنیم.
چگونه آگاهی از برند را اندازهگیری کنیم؟
آگاهی از برند، دیده شدن و احساس به برند را در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و موتورهای جستجو را بررسی میکند. بازاریابهای دیجیتال ممکن است یا یا چند KPI برای آگاهی از برند را برای ردیابی برندشان در یک دوره زمانی مشخص تعیین کنند.
برای مطالعه بیشتر:
معیارهای آگاهی از برند
چندین معیار بسیار پر طرفدار برای آگاهی از برند وجود دارد. در اینجا به چند نمونه از آنها میپردازیم.
دنبال کنندگان شبکههای اجتماعی
ردیابی فالوورهای شبکه اجتماعی به شما کمک میکند تا تعداد افرادی را که محتوای شما را میبینند یا با آن تعامل دارند، را بررسی کنید. رشد فالوور نشان دهنده شتاب در جلب توجه و طنین انداز شدن پیام برند در بین کاربران است.
ذکر نام برند
آیا مردم در مورد برند شما صحبت میکنند؟ اشارههای برند خود را دنبال کنید و بینش خود را در مورد اینکه چه کسی به صورت آنلاین و چند بار در مورد شما صحبت میکند، دنبال کنید. نام برند میتواند شامل آدرس رسانههای اجتماعی، وب سایتها، مقالات یا وبلاگها باشد. میتوانید از Google Alerts استفاده کنید تا مکانهایی را که نام برند شما به صورت آنلاین ذکر میشود را دنبال کنید. همچنین هشتگها و کلمات کلیدی مربوط به برند را در پلتفرمهای اجتماعی دنبال کنید تا ببینید در مکالمات آنلاین به کجا میرسید.
جستجوی برند
چه کسی آنلاین شما را جستجو میکند؟ حجم جستجوی برند را دنبال کنید تا ببینید چه کسی فعالانه شما را جستجو میکند. این موضوع دیدگاه درستی در مورد آگاهی و دیده شدن نام برند به شما میدهد. جستجوی برند را با مشاهده ترافیک جستجوی ارگانیک و تعداد کلیک در وب سایت اندازهگیری کنید.
ترافیک ارجاعی
منابع ترافیک ارجاعی را اندازهگیری کنید تا ببینید چه کسی به نام برند شما به عنوان منبع قابل اعتماد اشاره میکند. ارجاعها نشان میدهد که وب سایت شما لینک شده است. اگرچه این موضوع ممکن است به طور مستقیم آگاهی از برند را اندازه نگیرد، اما به شتاب برند کمک میکند.
چگونه آگاهی از برند را افزایش دهیم؟
روابط خود را با مشتریان و مخاطبان بالقوه توسعه دهید. تبلیغات دهان به دهان ابزاری قدرتمند برای برندها است. یک تجربه مثبت و دلگرم کننده از محصول یا خدمات ارائه دهید و شاهد باشید که مردم در مورد آن صحبت خواهند کرد.
با هر پلتفرم با اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد مشخص آن رفتار کنید. محتوای مختلف را در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید، با مشتریان و دنبالکنندگان خود به شیوهای منحصربهفرد در ارتباط باشید، و تجربهای را در هر پلتفرم ارائه دهید که باعث میشود مخاطبانتان دوباره به سراغتان بیایند.
استراتژی خود را در زمان واقعی تنظیم کنید. رسانههای اجتماعی پلتفرم زنده هستند که نیاز به نظارت دقیق دارد. به طور منظم مراقب معیارها و عملکرد خود باشید تا بتوانید در حین حرکت تغییرات لازم را انجام دهید.
منابع برای مطالعه بیشتر: