رپورتاژ آگهی شکلی از محتوا است که به معرفی یک محصول، کسب و کار، خدمات شرکت یا فرهنگ سازی در مورد موضوعی خاص میپردازد. این متن در سایتهای خبری پر بازدید یا مرتبط با موضوع مربوطه قرار میگیرد، تا بازدید سایت مورد نظر افزایش یابد. از آن جایی که رپورتاژ میتواند بر تبلیغ و رتبه جایگاه سایت تأثیر گذار باشد، در نتیجه نوشتن آن به صورت اصولی اهمیت فراوان دارد. توجه شود که رپورتاژ آگهی فقط یک متن ساده نیست؛ بلکه همانند یک فروشنده یا بازاریابی است که می خواهد در یک فضای عمومی شلوغ تمام توجهات را به سمت کسب و کار مورد نظر جلب کند.
ویژگیهای ادبی رپورتاژ آگهی
ابتدا باید بدانیم که نوشتن محتوای کوتاه و یا به شدت طولانی توجه مخاطب را به موضوع جلب نمیکند. پس باید تعداد کلمات رپورتاژ مناسب باشد. همچنین استفاده از کلمات سنگین و پیچیده باعث خستگی مخاطب از موضوع شده و سریع آن را کنار خواهد گذاشت.
توجه به قوانین رسانه در نگارش رپورتاژ ضروری است. به عنوان مثال در قوانین رسانه آمده است که استفاده از صفتهای تفضیلی «تر و ترین» در عناوین درست نیست. پس نباید از این کلمات در عناوین استفاده شود.
در صورت امکان از نوشتن جملات مفعولی خودداری شود. البته گزارشهای علمی و فنی اغلب به جای ضمایر فاعلی مانند «من و تو» از اشکال مفعولی استفاده میکنند. اما در گزارشهای تجاری میتوان به صورت فاعلی نوشت.
استفاده از کلمات پیوند دهنده مانند: بنابراین، اما، به همین دلیل و ... به خواننده کمک میکند تا ایدههای نویسنده را دنبال کند.
توجه شود که، «را» نشانه مفعولی است و باید در نزدیکترین موقعیت جمله نسبت به مفعول قرار گیرد.
در نگارش متن از حشو پرهیز کنید. مثال: «بر علیه» اشتباه است زیرا بر و علیه هر دو به یک معنی هستند پس باید یکی از آن ها استفاده شود.
برای افزایش کیفیت محتوای رپورتاژ آگهی نکات زیر را فراموش نکنید
یکی از قواعد مهم نگارشی این است که نباید کلمههای فارسی را با نشانههای عربی «ات یا ین» جمع بست. مثال: کلمههای انتقادات و مسئولین اشتباه هستند و فقط باید با نشانههای جمع فارسی «ها و ان» جمع بسته شوند.
کلمههای فارسی با علامت تنوین همراه نمیشوند. کلمه «گاهاً» اشتباه است.
ساختار پاراگرافها باید مناسب بوده و نباید بیشتر از پنج جمله باشند. به عنوان مثال اولین جمله ایده اصلی پاراگراف است. جملات دوم تا چهارم این ایده را بسط داده و اطلاعات پشتیبانی یا اضافی ارائه میدهند. جمله پایانی ایده ارائه شده را به پایان میرساند یا به پاراگراف بعدی منتهی میشود.
از نوشتن جملات طولانی با زیر شاخههای زیاد که باعث میشود مخاطب متن را دنبال نکند؛ پرهیز کنید. بنابراین جملات ساده و کوتاه که بیشتر از ۱۵-۲۰ کلمه نباشد، استفاده شود.
نحوه نگارش افعال محتوای رپورتاژ آگهی
در نوشتن محتوا سعی شود از طیف وسیعی از افعال استفاده شود. یک فعل را نباید بیشتر از دوبار در یک پاراگراف به کار برد، میتوان به جای تکرار فعل از معادل آن استفاده کرد.
توجه داشته باشید که معمولاً استفاده از افعال در زمان گذشته یا حال صورت میگیرد؛ البته زمان حال رایجتر است.
استفاده از فعل باید در جای مناسب یعنی آخر جمله و متناسب با فاعل خود باشد.
عمل حذف به قرینه لفظی تکنیکی برای جلوگیری از تکرار فعل است که باعث زیبایی کلام میشود. اما درصورتی که نادرست انجام شود جمله ناقص خواهد شد. مثال: «من آن مقاله را خوانده و در موردش سخنرانی خواهم کرد» جمله اشتباه است و حذف نامناسب انجام شده است. شکل صحیح آن: «من آن مقاله را خواندهام و در موردش سخنرانی خواهم کرد».
بهتر است از افعال معلوم به جای مجهول استفاده شود، زیرا در این حالت مفهوم واضح تر به مخاطب انتقال مییابد. مثال: استفاده از فعل «است» به جای «می باشد» و یا استفاده از فعل «شدن» به جای «گشتن» و استفاده از فعل «کردن» به جای «نمودن».
منابع برای مطالعه بیشتر: