Your browser does not support JavaScript!
سئو وردپرس
سئو جوملا
سئو کار
مشاوره رایگان
اصطلاحات سئو

اصطلاحات سئو را می شناسید؟ برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) دانستن این اصطلاحات بسیار سودمند است. در زمان آنالیز و بهینه‌سازی سایت باید بدانیم کدام بخش ها نیاز به اصلاح، بهبود و یا تقویت دارند. امروز می‌خواهم شما را با اصطلاحات مهم سئو آشنا کنم.

داشتن یک سایت سئو شده یک موفقیت بزرگ است. اما برای اینکار باید ابتدا دانش کافی داشته باشیم. پس بهتر است ابتدا با اصطلاحات شروع کنیم. برای اینکه نظم بهتری داشته باشیم این اصطلاحات را به ترتیب حرف اول انگلیسی آنها دسته بندی می‌کنم.

اصطلاحات سئو با 0-9

301 Redirect: روشی است برای هدایت بازدیدکننده سایت از یک صفحه به صفحه دیگر. هر وقت آدرس یک صفحه را تغییر می‌دهید با یک هدایت ۳۰۱ (301 Redirect) می‌توانید آدرس قدیمی را به آدرس جدید تغییر دهید. این کار فواید زیادی دارد. مثلا اگر از سایت‌های دیگر (و یا صفحات دیگر سایت خودتان) به آدرس قدیمی لینک داده باشید، با این تغییر مسیر مخاطب به آدرس جدید منتقل می‌شود. همچنین اینکار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا آدرس جدید را به روز رسانی کند.

Error 404: این ارور زمانی نمایش داده می‌شود که یک آدرس در سایت وجود نداشته باشد. گاهی ممکن است این اتفاق بر اثر پاک شدن صفحه و یا اشتباه املایی در وارد کردن URL پیش بیاید. بهتر است حتما یک صفحه ارور ۴۰۴ در سایت داشته باشید تا مخاطبین زمانی که به آدرس اشتباه می روند با این صفحه روبرو شوند.

2XX status codes: کدهایی هستند که نشان می‌دهند درخواست برای مشاهده پیج از سمت سرور موفقیت آمیز بوده است.

4XX status codes: این کدها نشان می‌دهند درخواست برای مشاهده پیج با ارور مواجه شده است.

5XX status codes: این کدها نشان می‌دهند سرور در زمان دریافت، پردازش و یا ارسال درخواست با ارور روبرو شده است.

اصطلاحات سئو با A

Algorithm: الگوریتم یک روند یا فرمولی است که از طریق آن اطلاعات ذخیره شده به روش‌های معنی دار بازیابی و مرتب می‌شوند.

API: مخفف Application Programming Interface است. API امکان ساخت یک برنامه با دسترسی به ویژگی‌ها یا داده‌های سرویس دیگر را می‌دهد.

ALT Text/Tag or Attribute: تگ آلت شرح تصویر در HTML سایت است. موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر را ببینند، آنها برای جستجوی تصاویر با استفاده از تگ آلت آنها را به مخاطبین خود نشان می‌دهند. بهتر است تمامی تصاویر سایت حتما تگ ALT داشته باشند.

Alexa: اشاره به سرویس‌های سایت الکسا دارد. در سئو رتبه الکسا یا Alexa Rank بیشتر مورد نظر است.

Alexa

Alexa Rank: به سیستم رتبه دهی سایت‌ها توسط الکسا اشاره دارد. الکسا سایت‌ها را از نظر میزان محبوبیت رتبه بندی می‌کند. این رتبه بندی به صورت جهانی و کشوری محاسبه می‌شود. برای مشاهده رتبه الکسا می‌توان از تولبار الکسا و یا سایت الکسا استفاده کرد. کسب رتبه الکسا به تنهایی ملاک نیست و حتما باید با میزان بازدید سایت مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که روش‌های غیر قانونی برای بهبود رتبه الکسا بدون افزایش واقعی رتبه سئو سایت وجود دارند. این روش ها می‌توانند به سئو سایت ضربات زیادی وارد کنند.

AMP: مخفف Accelerated Mobile Page است. با استفاده از AMP صفحاتی برای سایت طراحی می‌شوند که برای بازکردن با گوشی‌های تلفن همراه بسیار مناسب هستند. در صفحات AMP از کمترین کدها و المان های اضافی استفاده می‌شود تا سرعت صفحه بسیار زیاد باشد.

AMP

Anchor Text: انکرتکست متن یک پسوند به صفحه وب است. وقتی یک صفحه از سایت را باز می‌کنید پیوندها معمولا به رنگ آبی تیره و زیرخط دار (Underline) نمایش داده میٔ‌شوند. متنی که به این صورت آبی است همان انکرتکست است. انکرتکست به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا موضوع صفحه مقصد لینک را بفهمند. زمانی که شما به صفحه ای از سایت لینک می‌کنید، بهتر است انکرتکست گویای آن صفحه باشد تا بتواند اثربیشتری روی سئو بگذارد.

Async: مخفف Asynchronous. به معنی اینکه هنگام بارگذاری یک صفحه از سایت، مرورگر نباید منتظر لود شدن بخش‌های دیگر باشد. این تگ را برای فراخوانی فایل های JS و CSS به کار می‌برند.

Auto-generated Content: محتوایی که توسط کامپیوتر و خودکار تولید شده و شخصی آنرا ننوشته است. استفاده از این نوع محتوا به جهت ارزش پایین می‌تواند به رتبه سئو سایت ضربه وارد کند.

اصطلاحات سئو با B

Backlink: بک لینک‌ها (Backlink یا Inbound Link) به لینک‌هایی که سایت‌های دیگر به یک سایت می‌دهند می‌گویند. دریافت بک لینک‌های ارزشمند می‌توانند روی سئو سایت تاثیر مفیدی داشته باشند. در مقابل بک لینک‌های غیر ارزشمند آثار مخربی دارند.

بک لینک‌

Bing Webmaster: یک ابزار رایگان بینگ برای مانیتور کردن وضعیت جستجوی سایت. بینگ وبمستر امکانات مشابهی با گوگل وبمستر دارد.

Black hat: کلاه سیاه به روش‌های غیر قانونی سئو گفته می‌شود. در این روش‌های دستورالعمل های کیفیت مورد نظر گوگل نقض می‌شود. استفاده از سئو کلاه سیاه می‌تواند منجر به پنالتی سایت شود.

‌Blog: وبلاگ بخشی از سایت است که به صورت منظم در آن محتوا منتشر می‌کنید. هر پست وبلاگ در سایت یک صفحه جدید است که موتورهای جستجو آنها را مشاهده می‌کنند. به همین دلیل وبلاگ فرصت افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه سئو است. بهتر است وبلاگ حتما در دامنه اصلی شما و یا به صورت Subdomain (ساب دامین) از دامنه اصلی باشد.

Bookmark: بوکمارک یک پیوند به سایت در مرورگر است که شما برای بازدید مجدد ذخیره می‌کنید. برای بوکمارک کردن به جز مرورگر سایت‌ها و نرم‌افزارهای دیگری هم وجود دارند. بوکمارک به مخاطب کمک می‌کند اگر آدرس صفحه از سایت را فراموش کرد آنرا به صورت ذخیره شده داشته باشد تا بتواند دوباره آن صفحه را مشاهده کند. سایت‌هایی هستند که می توانید بوک مارک سایت خود را در آنها ثبت کنید. ثبت شدن لینک‌های سایت در این سایت‌های مخصوص بوکمارک می‌تواند به رتبه سئو سایت شما کمک کند.

Bot: در سئو بیشتر به معنی Crawler و Spider به کار برده می‌شوند. وظیفه بات‌ها پیدا کردن محتوا در سایت‌ها است.

Bounce Rate: به فارسی نرخ پرش. درصدی از کل بازدیدهایی که منجر به اقدامی ثانویه توسط کاربر در سایت نشود. به عنوان نمونه وقتی کاربر به یک صفحه از سایت وارد می‌شود و پیش از مشاهده صفحات دیگر سایت را می‌بندد. برای کسب رتبه سئو باید نرخ پرش را کاهش داد.

Browser: مرورگر نرم افزاری است که توسط آن صفحات وب را مشاهده می‌کنید. کروم، اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس از جمله مرورگرها هستند.

Bundling: ادغام چندین فایل در یک فایل.

اصطلاحات سئو با C

Caching: نسخه ذخیره شده از یک صفحه. موتورهای جستجو یک نسخه ذخیره شده از بسیاری صفحات را نگهداری می‌کنند.

Caffeine: سیستم ایندکس کردن گوگل است. Caffeine شامل صفحات ایندکس شده و مجموعه ای از محتوا وب است.

Canonical URL: گاهی ممکن است یک صفحه از سایت چندین URL (لینک) مختلف داشته باشد. بهترین آدرسی که کاربرد می تواند به صفحه برسد را با Canonical URL مشخص می‌کنند. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهترین آدرس هر صفحه را شناسایی کنند.

ccTLD: مخفف Country code top level Domain است. به دامنه‌های مربوط به کشورها اشاره می‌کند. به عنوان نمونه دامنه های .ir به عنوان ccTLD ایران شناخته می‌شوند.

CDN: تعدادی از سرورهایی که در جغرافیای گوناگون توزیع شده است تا محتوا را نزدیک سرور به کاربران نهایی ارائه دهد. این موضوع باعث می‌شود امکان انتقال سریع فایل‌های مورد نیاز برای بارگیری محتوای اینترنتی فراهم شود.

CDN

Channel: به فارسی کانال. در سئو به راه ورود کاربر یا راه انتشار اشاره می‌کند. به عنوان نمونه کانال ورود کاربر به سایت ممکن است از موتورهای جستجو، بک لینک و ... باشد. نمونه کانال انتشار محتوا می‌تواند شبکه اجتماعی، سایت و ... باشد.

Citation: به آن Business Listing هم می‌گویند. فهرستی از کسب و کارهای محلی است که شامل نام، آدرس و شماره تلفن (NAP) است.

Client side Rendering: به اجرای فایل در مرورگر Client Side Rendering می‌گویند.

Click-through Rate: نرخ کلیک، نسبت تعداد نمایش به تعداد کلیک کردن لینک (CTR).

نرخ کلیک

Cloaking: نمایش محتوای متفاوت به موتورهای جستجو و مخاطب. برخی سایت‌ها در تگ‌ها و اطلاعاتی که برای موتورهای جستجو ارسال می‌کنند که با محتوای صفحات سایت متفاوت است. موتورهای جستجو این موارد را تخلف می‌دانند و با سایت‌های خاطی برخورد می‌کنند.

Conversion Form: فرمی که توسط آن اطلاعات بازدیدکننده سایت را جمع‌آوری می‌کنید. این فرم‌ها به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات مفیدی از کاربران سایت خود داشته باشید. برای نمونه می‌توان به فرم‌هایی که در لندینگ پیج ها قرار می‌گیرند اشاره کرد.

Conversion Rate: نسبت بازدید به تبدیل. به عنوان نمونه نرخ تبدیل می‌گوید که چند نفر از بازدیدکنندگان سایت، فرم ها را پر می‌کنند، برای سفارش تماس می‌گیرند، در سایت یا خبرنامه عضو می‌شوند و ... .

نرخ تبدیل CVR چیست

Crawling: کرالینگ به پروسه شناخت صفحات سایت توسط موتورهای جستجو گفته می‌شود. در فارسی با آن خزیدن موتورهای جستجو هم گفته می‌شود.

خزیدن

Crawl Budget: متوسط تعداد صفحاتی که روبات موتورهای جستجو بررسی کرده است.

Crawler Directive: دستور العمل‌هایی است که برای خزنده موتور جستجو برای فهرست شدن و خزیدن در سایت ارسال می‌شود.

Critical Rendering Path: به توالی مراحلی که یک مرورگر طی می‌کند تا فایل‌های CSS، JavaScript و HTML را به یک صفحه وب قابل مشاهده تبدیل کند می‌گویند.

CSS - Cascading Style Sheets: بخشی از کدهای صفحه که مشخص می‌کنند هر المان از صفحه سایت به چه شکلی نمایش داده شود (مثلا رنگ لینک‌ها، هدر و یا اندازه متن‌ها).

Cumulative Layout Shift: این متریک میزان زمانی که اجزای صفحه در لود شدن حرکت کرده یا تغییر ابعاد می‌دهند را محاسبه می‌کند.

اصطلاحات سئو با D

De-indexed: صفحه یا گروهی از صفحات که از ایندکس گوگل حذف شده‌اند.

Directiory: دایرکتوری‌ها مانند کتاب تلفن برای سایت‌ها هستند. در دایرکتورها سایت‌ها به تفکیک‌های مختلفی مانند موضوع، آدرس و ... دسته‌بندی و برای مخاطبین نمایش داده می‌شوند. ثبت سایت در دایکتوری‌ها ارزشی بیش از دریافت یک لینک دارد. با ثبت سایت در دایکرتوری باعث می‌شوید تا مخاطبین بیشتری وارد سایت شما شوند. از نمونه‌های این دایکتوری‌ها می‌توان به دایرکتوری یاهو و Dmoz اشاره کرد.

Distance: در جستجوی محلی فاصله کاربر از محل کسب و کار را نشان می‌دهد (به عنوان مثال اگر برای یک کافی شاپ جستجو کرده باشید نشان می‌دهد چقدر با کافی شاپ فاصله دارید).

DNS: مخفف Domain Name Server. کار DNS ارتباط دامنه (www.levelsa.com) به IP آدرس سرور است. در حقیقت DNS آدرس سایت را به IP ترجمه می‌کند تا مرورگر بتواند اطلاعات صفحه را بارگذاری کند.

DNS

Dofollow: به لینک‌هایی که پیج رنک را از سایتی به سایت دیگر منتقل می‌کند لینک دوفالو می‌گویند.

Domain: دامنه (دومین - دامین) آدرس اصلی وب سایت است. بهتر است مالکیت دامنه را برای چندین سال تمدید کنید. هرچه طول عمر دامنه بیشتر باشد، موتورهای جستجو به آنها اعتماد بیشتری داشته و رتبه‌های بهتری می‌دهند. بهتر است دامنه سایت کوتاه، با معنی و مرتبط به فعالیت سایت باشد.

دومین

DOM: مخفف Document Object Model است. DOM ساختار یک فایل HTML است. DOM مشخص می‌کند فایلهایی مثل Javascript چگونه با صفحه HTML در ارتباط هستند و آنرا تغییر می‌دهند.

Domain Authority: به صورت خلاصه DA نوشته می‌شود. یکی از متریکس‌هایی است که توسط Moz معرفی شده است و قدرت دامنه برای رتبه گرفتن در سئو را نشان می‌دهد. هر چه دومین اتوریتی بیشتر باشد، توانایی دامنه برای کسب رتبه‌های بهتر در نتایج جستجو افزایش پیدا می‌کند.

Domain Name Registrar: شرکت‌هایی که ثبت دامنه‌های اینترنتی را انجام می‌دهند.

اصطلاحات سئو با E

Engagement: نشان دهنده میزان تعامل افراد در موتورهای جستجو با نمایش سایت در صفحه نتایج است. به عنوان مثال فرض کنید شما یک سایت با موضوع فروش لباس دارید. زمانی که کاربران عبارت "خرید لباس" را جستجو می‌کنند، سایت شما در نتایج جستجو نشان داده می‌شود. اما کاربران در صفحه نتایج جستجو تمامی سایت‌ها را باز نمی‌کنند. اینگیجمنت نشان می‌دهد آیا کاربر وارد سایت شما شده و یا با آن تعاملی داشته است یا خیر.

تعامل (Engagement) چیست؟

اصطلاحات سئو با F

Favicon: فیوآیکون یک تصویر کوچک است که نشان دهنده یک وب‌سایت یا یک صفحه وب است. این تصویر معمولا در تب مرورگر به نمایش در می‌آید. فاویکون می‌تواند هر فرمت تصویری مانند ICO ،PNG ،GIF ،JPEG یا SVG، اما رایج ترین اندازه آن ۱۶ در ۱۶ پیکسل است. فیوآیکون همچنین می‌تواند برای دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف اندازه‌های مختلفی داشته باشد، مانند ۴۸ در ۴۸، ۳۲ در ۳۲ و ۶۴ در ۶۴ یا ۱۸۰ در ۱۸۰ پیکسل در برخی دستگاه‌های اپل.

FCP: مخفف First Contentful Paint. یکی از ۶ متریکی است که معیار عملکرد سایت را در Lighthouse اندازه می‌کند. هر کدام از این شش معیار بخشی از جنبه‌های سرعت بارگزاری صفحه را ضبط می‌کنند. FCP مدت زمان لازم برای رندر اولین بخش از محتوای DOM صفحه را پس از ورود کاربر اندازه‌گیری می‌کند. تصاویر، عناصر Canvas غیر سفید و SVG های صفحه به عنوان محتوای DOM در نظر گرفته می‌شوند. عناصری که در Iframe ها هستند به عنوان این DOM ها در نظر گرفته نمی‌شود. برای اندازه‌گیری این متریک FCP سایت با سایت‌های دیگر مقایسه می‌شود. به عنوان مثال اگر ۹۹ درصد سایت ها در یک سال FCP برای رندر ۱.۵ ثانیه نیاز داشته باشند و FCP سایت شما هم ۱.۵ ثانیه باشد، آنگاه رتبه FCP سایت شما ۹۹ خواهد شد. یکی از مهمترین فاکتورهایی که در FCP تاثیر می‌گذارد، لود شدن فونت است.

Featured Snippets: باکس که در بالای صفحه نتایج جستجو برای برخی از عبارت‌های جستجو شده به نمایش در می‌آید. این باکس بر اساس جستجو ارگانیک بوده و شامل ادوردز گوگل نیست.

Fetch: یکی از ابزارهای گوگل وبمستر است. توسط این ابزار می‌تواند بررسی کرد که چگونه گوگل یک صفحه از سایت را می‌بیند.

File Compression: به فارسی کمپرس کردن فایل. به روش‌های کاهش حجم فایل‌ها می‌گویند. برای اینکار ابزارها و راه‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان نمونه برای کاهش حجم صفحات HTML فضای خالی بین تگ‌ها را پاک می‌کنند. این موضوع باید به دقت انجام شود تا کمپرس کردن فایل مانع از نمایش درست آن نشود.

Follow: در سئو به لینک هایی که تگ فالو دارند گفته می‌شود. لینک‌های فالو پیج رنک را به صفحه لینک شده منتقل می‌کنند. دادن لینک فالو به سایت های دیگر باعث بهبود رتبه سئو آنها می‌شود. لینک دادن به سایت‌های دیگر برای انتفال پیج رنک از نظر گوگل غیر قانونی بوده و با سایت‌های خاطی برخورد می کند.

The Fold: نقطه‌ای از صفحه که پایینتر از آن بدون اسکرول کردن برای مخاطب دیده نمی‌شود. موتورهای جستجو به محتوای بالای صفحه ارزش بیشتری می‌دهند چون بازدیدکنندگان بلافاصله پس از باز کردن سایت آنها را می‌بینند. بهتر است اطلاعات مفید و مهم صفحه را تا پیش از این نقطه در معرض دید مخاطب قرار دهید. توجه داشته باشید که بیشتر مخاطبین اگر اطلاعات مورد نظرشان را تا پیش از اسکرول کردن مشاهده نکنند، صفحه را می‌بندند.

اصطلاحات سئو با G

Google Analytics: گوگل انالتیکس یکی از ابزارهای رایگان گوگل برای آنالیز وب سایت است. گوگل آنالتیکس شامل بخش قابل خرید هم هست که می تواند اطلاعات بیشتری را به صاحبان وب سایت‌ها بدهند. اطلاعاتی همچون روش های ورود کاربران به سایت، گزارش بازدیدها به صورت جغرافیایی، دستگاه‌هایی که کاربران با آنها سایت را مشاهده می‌کنند و ... را در این ابزار می‌توان مشاهده کرد.

Google Analytics Goals: وقتی کاربران وارد سایت می‌شوند، می‌خواهید چه کاری انجام دهند؟ پاسخ به این سوال می‌شود هدف شما که می‌توانید آن را در گوگل آنالتیکس تنظیم کرده تا نرخ تبدیل برای رسیدن به هدف را بررسی کنید.

Google My Business Listing: یک لیست رایگان برای مشاغل محلی که در Google My Business نمایش داده می‌شود.

Google Dance: به فارسی به آن گوگل دنس یا رقص گوگل می‌گویند. به معنی نوسانات شدید رتبه (سایت، صفحه و ...) سایت پیش از ایندکس شدن است. گوگل در زمان ایندکس کردن نیاز دارد تا بتواند جایگاه هر سایت را در نتایج جستجو پیدا کند و این امر همراه با نوسانات شدید است.

Google Search Console: یک ابزار رایگان گوگل است. با استفاده از این ابزار می‌توانید وضعیت سایت خود را در جستجوی گوگل مانیتور کنید.

Google Tag Manager: یک هاب واحد برای مدیریت چندین کد رهگیری سایت ها است. این سرویس گوگل رایگان است.

اطلاحات سئو با H

Heading: متنی در سایت که در داخل برچسب عنوان مانند H1, H2, H3, H4 و یا H5 قرار داده می‌شود. این متن معمولا با فونت بزرگتر نوشته می‌شود. هدینگ‌ها مهمترین کلمات هر صفحه در سئو هستند.

Header Tags: تگ‌هایی که در قسمت head کدهای HTML قرار می‌گیرند. از نمونه‌های این تگ‌ها می‌توان به Meta Description و Meta Title اشاره کرد.

Hreflang: تگی که به گوگل می‌گوید محتوای صفحه به چه زبانی است. این کار به جستجوی لوکال سایت کمک می‌کند.

HTML: بخشی از کد سایت که موتورهای جستجو آنها را می‌خوانند. کدهای HTML را تا حد امکان ساده کنید تا موتورهای جستجو بتوانند به سادگی آنها را بخوانند. بهتر است کدهای مربوط به CSS در فایل HTML نباشند و جداگانه در یک فایل CSS فراخوانی شوند.

اصطلاحات سئو با I

Image Carousels: تصاویری که در صفحه نتایج جستجو به صورت قابل اسکرول و در بالای صفحه نمایش داده می‌شوند.

Image Sitemap: نقشه تصاویر سایت. این نوع نقشه سایت تنها لینک تصاویر را شامل می‌شود.

Impression: تعداد نمایش. در سئو معمولا به تعداد نمایش سایت در نتایج جستجو گفته می‌شود. مهم این است که هر Impression منجر به کلیک مخاطب و ورود او به سایت بشود.

Inbound Link: پیوند (لینک) از یک سایت به سایت دیگر. پیوند از یک سایت دیگر به سایت شما باعث بهبود سئو می‌شود. با دریافت این لینک‌ها می‌توانید رتبه سئو سایت را افزایش دهید.

Index: دیتا بیس (پایگاه داده‌ها) عظیم از کلیه محتوایی که موتورهای جستجو آنها را ثبت کرده‌اند و ارزش نمایش در صفحات جستجو را دارند.

ایندکس

Indexing: جمع آوری و مرتب‌سازی محتوای صفحات که موتورهای جستجو در زمان خزیدن آنها را پیدا کرده‌اند.

Index Coverage Report: گزارش سرچ کنسول گوگل که وضعیت ایندکس شدن صفحات سایت را نشان می‌دهد.

Intent: مخاطبین در زمان جستجو برای یافتن چیزی که مورد نظرشان است کلمات و یا عباراتی را وارد می‌کنند. در سئو آن چیزی که کاربر با جستجو عبارت مورد نظر می‌خواهد به دست آورده شود Intent نامیده می‌شود.

Internal Link: لینک داخلی، لینکی از یکی از صفحات به دیگر صفحات همان سایت است. به عنوان مثال لینکی در صفحه اصلی سایت که به صفحه محصول داده می‌شود.

Indexd Pages: صفحات ایندکس شده، صفحاتی از سایت شما هستند که در موتورهای جستجو ذخیره شده‌اند.

IP Address: مخفف Internet Protocol Address. رشته‌ای عددی یکتا است که ادرس هر سایت را مشخص می‌کند. از آنجایی که حفظ این رشته عددی سخت است Domina ها با استفاده از DNS به IP Address منتقل می‌شوند.

اصطلاحات سئو با J

Javascript: جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی است که به طراح سایت اجازه می‌دهد بتواند جلوه‌ها و یا تغییرات مختلفی در محتوای صفحه به وجود بیاورد. محتوایی که در جاوااسکریپت قرار دارد دیرتر توسط موتورهای جستجو شناخته می شوند. لذا بهتر است محتوای سایت را در فایل JAVASCRIPT قرار ندهید.

JSON-LD: مخفف Javascript Object Notation for Linked Data است. JSON-LD یک فرمت برای ساختارداده‌ها است. به عنوان نمونه Schema.org را می‌توان در قالب‌های مختلفی پیاده کرد که JSON-LD یکی از آنها است. اما نکته JSON-LD این است که بیش از همه Schema.org ها مورد توجه گوگل قرار می‌گیرد.

اصطلاحات سئو با K

Kanban: نام یک سیستم برنامه ریزی است.

Keyword: کلمه کلیدی، یک کلمه یا عبارتی است که کاربران برای آن جستجو می‌کنند. هر صفحه از سایت باید برای یک یا چند کلمه کلیدی بهینه‌سازی شده باشد.

کلمه کلیدی

Keyword Density: تراکم کلمه کلیدی (چگالی کلمه کلیدی) به تعداد استفاده از یک کلمه کلیدی در محتوا گفته می‌شود.

Keyword Difficulty: میزان سختی به دست آوردن رتبه در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی. هر چه رقبای قدرتمندتری برای یک کلمه کلیدی وجود داشته باشند، سختی آن کلمه بیشتر خواهد شد.

Keyword Suffering: زمانی که کلمات کلیدی مهم و پیوند ها بیش از حد لزوم به کار می‌روند. این موضوع اسپم بوده و استفاده از آن می‌تواند به ضرر سایت باشد.

KPI: مخصص Key Preformance Indicator است. به یک مقدار قابل اندازه‌گیری از دست یابی به هدف KPI گفته می‌شود.

KPI

اصطلاحات سئو با L

Lazy Loading: بارگذاری با تاخیر. روشی برای به تعویق انداختن بارگذاری اشیا تا زمان مورد نیاز است. این کار برای افزایش سرعت سایت استفاده می‌شود. به عنوان نمونه تصویری که در فوتر سایت است، تا زمانی که به فوتر اسکرول نکرده باشید لود نمی‌شود.

LCP: مخفف Largest Contentful Paint. این متریک زمان رندر بزرگترین تصویر یا بلوک متن (آیتم های قابل مشاهده) که در یک صفحه قابل مشاهده است را اندازه‌گیری می‌کند. برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب (user experience) باید بزرگترین تصویر یا بلوک متنی در ۲.۵ ثانیه اول شروع به لود شدن کند.

Lighthouse: فانوس دریایی گوگل یک ابزار کد باز (اپن سورس) برای اندازه‌گیری کیفیت یک صفحه از سایت است. با استفاده از این ابزار می‌توانید کیفیت هر صفحه از سایت خودتان را بسنجید. از نکات مهم این ابزار در دسترس بودن آن برای تمامی افراد است. برای بررسی سایت می‌توانید از سایت و اکستنش مرورگر این ابزار استفاده کنید. البته امکان استفاده از این ابزار در کامند (Command) و یا ماژول Node هم وجود دارد. این ابزار توسط گوگل و برای کمک به طراحان سایت راه اندازی شده است. برای استفاده از این ابزار در کروم (Chrome) کافی است تا اکستنش آن را از بخش استنشن های کروم دانلود و نصب کنید. نام این افزونه Chrome DevTools است.

لایت هاوس گوگل

Link Accessibility: میزای آسانی پیدا کردن لینک توسط خزنده ها و کاربران Link Accessibility نامیده می‌شود.

Link Equity: ارزش و اتوریتی که یک لینک می تواند به صفحه مقصد منتقل کند.

Link Building: لینک سازی عمل دریافت لینک ورودی به سایت از سایت‌های دیگر برای تقویت رتبه سئو است.

Link Exchange: به فارسی تبادل لینک. زمانی که شما از سایت خودتان به سایت دیگری لینک می‌دهید و در مقابل آن سایت هم به سایت شما لینک می‌دهد. تبادل لینک زیاد از جمله مواردی است که گوگل با آن مقابله می کند.

Link Profile: یک اصطلاح برای اشاره به تمام لینک های ورودی به دامنه، ساب دومین یا یک صفحه است.

Link Valume: به تعداد لینک های موجود در صفحه حجم لینک (Linke Valume)  می‌گویند.

Local Pack: زمانی که عباراتی همچون "کافی شاپ های نزدیک من" را در موتورهای جستجو سرچ می‌کنید، معمولا یک لیست سه تایی از نزدیکترین کسب و کار مورد نظر اطراف شما نمایش داده می‌شود. به این لیست Local Pack گفته می‌شود.

Long Tail Keyword: زمانی که کلمه کلیدی طولانی برای جستجو استفاده می‌شود به آن عبارت کلمه کلیدی بلند گفته می‌شود. کسب رتبه در کلمات کلیدی بلند آسان‌تر است. به همین دلیل کسب و کارهای کوچک و یا سایت‌هایی که تازه فعالیت خود را شروع کرده‌اند بهتر است ابتدا سایت خود را برای این کلمات بهینه کنند. هر چه کلمه کلیدی کوتاه تر باشد تعداد رقبا بیشتر است و در نتیجه رقابت دشوارتر خواهد بود.

اصطلاحات سئو با M

Manual Penalty: زمانی که یک فرد متوجه می‌شود صفحه یا صفحاتی از سایت قوانین گوگل را رعایت نکرده اند، آنرا به گوگل گزارش می دهند. این گزارش در صورت صحیح بودن می‌تواند منجر به پنالتی سایت شود. به این نوع پنالتی Manual Penalty می‌گویند.

Metadata: داده‌هایی که به موتورهای جستجو اعلام می‌کنند هر صفحه در چه موضوعی است. انواع متا دیتا شامل متا دیتا Title، Description و ... می‌شوند.

Meta Description: متا توضیحات شرح مختصر (کمتر از ۱۶۰ کاراکتر) از محتوای صفحه است. این توضیحات باید کاربر را برای ورود به صفحه ترغیب کند. این توضیحات در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

Meta Robots Tag: یک کد دستوری است که به موتورهای جستجو می‌گوید چگونه یک صفحه از سایت را ایندکس کنند یا در آن بخزند.

Minification: کاهش حجم فایل با حذف کاراکترهای غیرضروری بدون تغییر در عملکرد. در حالی که در فشرده سازی Compression فایل‌ها را کوچک می کند، Minfication اینکار را با حذف چیزهای غیر ضروری انجام می‌دهد.

Mobile-first Indesing: از سال ۲۰۱۷ گوگل صفحات سایت را بر اساس نسخه موبایلی آنها مورد توجه قرار می‌دهد. به این معنی ابتدا نسخه موبایلی سایت توسط خزنده های گوگل بررسی می‌شوند و سپس نسخه دسکتاپ.

MozBar: یک پلاگین که روی مرورگرها نصب می‌شود و توسط آن می‌توانید اطلاعاتی همچون DA (دومین اتوریتی)، PA (پیج اتوریتی)، تگ عنوان و ... را مشاهده کنید.

mozRank: یک سیستم رتبه دهی از ۰ الی ۱۰ است که توسط SEOmoz ساخته شده است. این عدد نشان از کیفیت لینک‌های ورودی به یک صفحه از سایت اشاره دارد. هر چه عدد بیشتر باشد نشان از شناخته شدن لینک‌های بیشتری به صفحه خواهد بود.

اصطلاحات سئو با N

Nofollow: زمانی که می‌خواهید یک لینک رتبه سئو به صفحه مورد نظر ندهد از این تگ استفاده می‌شود. در زمانی که به صفحات داخلی سایت لینک می‌دهید نباید از این تگ استفاده کنید. در صورت لینک دادن به سایت‌های رغیب بهتر است حتما تگ نو فالو استفاده کنید تا رتبه آنها افزایش پیدا نکند.

NoIndex: این تگ به موتورهای جستجو می‌گوید آدرسی که به آن لینک شده است را ایندکس نکنند. ایندکس کردن باعث انتقال سئو سایت به سایتی که لینک کرده‌اید می‌شود. با این تگ از انتقال سئو به سایت‌های دیگران جلوگیری می‌کنید.

اصطلاحات سئو با O

Off Page Optimization: در فارسی معمولا به آن سئو خارجی گفته می‌شود. به مجموعه تکنیک‌های سئو می‌گویند که در سایت شما اجرا نشده و خارج از آن منجر به بهبود سئو سایت می‌شود. برخی از این تکنیک‌ها شامل وبلاگ نویسی به صورت مهمان، ارسال پست در انجمن‌های گفتگو، ایجاد مخاطب در شبکه‌های اجتماعی و یا لینک‌سازی می‌شوند.

On Page Optimization: در فارسی به آن سئو داخلی گفته می‌شود. به مجموعه‌ای از تکنیک‌های سئو که مستقیما در سایت انجام می‌شود می‌گویند. برخی از این تکنیک‌ها شامل انتخاب تگ‌های Title، تولید محتوا و بهینه‌سازی لینک‌ها می‌شود.

Orphaned Content: محتوای یتیم، محتوایی است که هیچ پیوندی از پست‌ها یا صفحات دیگر وب سایت دریافت نمی‌کند. در نتیجه، یافتن این محتوا برای گوگل و بازدیدکنندگان سایت بسیار دشوار است.

Organic: به فارسی ارگانیک. رتبه‌ای که در نتایج جستجو به دست آمده است (رتبه مربوط به تبلیغات AdWords در محاسبه نمی‌شود). همچنین ارگانیک به مجموع روش‌هایی که بدون پرداخت هزینه جهت تبلیغات برای ورود کاربر به سایت استفاده شده است هم گفته می‌شود.

اصطلاحات سئو با P

Page Authority: پیج اتوریتی (قدرت صفحه، اعتبار صفحه) که به صورت خلاصه PA هم به آن می‌گویند، امتیازی است که توسط Moz ایجاد شده و پیش بینی می‌کند یک صفحه خاص سایت چقدر در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) قادر به کسب رتبه است. امتیازات پیج اتوریتی از یک تا ۱۰۰ متغیر است. امتیازات بالاتر یعنی قدرت بیشتر صفحه و کسب رتبه‌های خوب در نتایج جستجو.

Page Title: عنوان صفحه، نامی است که شما به هر صفحه از سایت می‌دهید. این عنوان معمولا در بالای پنجره مرورگر نمایش داده می‌شود. بهتر است حتما در عنوان از کلمه کلیدی استفاده کنید. در عنوان صفحه کلمات ابتدایی بیشترین ارزش را برای سئو دارند.

PageRank: به صورت خلاصه PA. پیج رنک یک عدد از ۰ الی ۱۰ است که گوگل به عنوان نمره به سایت‌ها می‌دهد. هر چه پیج رنک بالاتر باشد، سایت بهینه شده تر و مورد پسند گوگل است.

Page per session: به آن Page Depth هم می‌گویند. به متوسط تعداد صفحاتی که کاربران وارد شده به سایت از آنها بازدید می‌کنند می‌گویند.

Pagination: مدیر سایت می‌توانند صفحات سایت را مانند صفحات کتاب بخش بندی کند. این کار در صفحات بزرگ بسیار مفید است. علائم مشخص کننده یک Pagination شامل برچسب‌های rel=next و rel=prv هستند که نشان دهنده ترتیب صفحات هستند. این برچسب‌ها به گوگل کمک می‌کند تا بتواند مخاطب را به صفحه اول هر بخش راهنمایی کند.

Panda: پاندا یکی از الگوریتم‌های معروف گوگل است که شامل چندین به روزرسانی در الگوریتم‌های گوگل بود. این الگوریتم برای افزایش کیفیت محتوا سایت ها طراحی شده است. وظیفه پاندا این هست که سایت‌هایی که محتوای زیاد اما بدون ارزش تولید می‌کنند را جریمه کند. بسیاری از سایت‌ها برای کسب رتبه‌های خوب سئو اقدام به تولید محتوای انبوه اما بدون کیفیت می‌کردند. به همین دلیل گوگل هم برای پیدا کردن محتوای ارزشمند از محتوای بی ارزش این الگوریتم را راه‌اندازی کرده است. بر اساس پاندا با تولید محتوا در عین اینکه انبوده انجام می‌گیرد، برای مخاطب ارزشمند باشد.

Penalty: در فارسی به آن پنالتی گوگل می‌گویند. گوگل پنالتی جریمه‌ای است که گوگل برای سایت‌هایی که محتوایشان قوانین بازاریابی گوگل را رعایت نکرده و از آنها تخطی می‌کنند. در به روز رسانی های جدید الگوریتم گوگل موارد جدید به لیست افزوده می‌شوند. بازدیدکنندگان نیز در صورت مشاهده عدم رعایت قوانین توسط سایت‌ها می‌توانند آن را به گوگل اعلام کرده و منجر به پنالتی سایت بشوند. روش‌‌های سئو کلاه سیاه عمدتا منجر به پنالتی سایت می‌شوند. پس از پنالتی شدن سایت، کسب رتبه های قبلی بسیار دشوار خواهد بود.

Protocol: در سئو به پروتکل‌های HTTP و HTTPS پیش از دامنه اشاره دارد. این پروتکل‌ها نحوه انتقال داده بین سرور و مرورگر را کنترل می‌کنند. استفاده از پروتکل HTTPS به جهت امنیت آن در سئو اثار مثبتی دارد.

Pruning: در سئو به حذف صفحات کم کیفیت برای افزایش کیفیت کلی سایت می‌گویند.

PPC: تبلیغات کلیکی شیوه‌ای است که تبلیغ دهنده به ازای تعداد کلیک روی لینک تبلیغ خود، به نمایش دهنده تبلیغ هزینه پرداخت می‌کند. ادوردز گوگل (Google AdWords)، نمونه بسیار خوبی از این نوع تبلیغات است.

PPC

اصطلاحات سئو با Q

Query: عبارتی که در باکس جستجو وارد می شود را Query می‌گویند.

اصطلاحات سئو با R

RankBrain: یک کامپوننت از هسته الگوریتم گوگل که مناسب ترین و مفیدترین نتایج جستجو را تنظیم می‌کند.

Ranking: به فارسی رتبه دهی. ترتیب نمایش جستجو بر اساس بیشترین ارتباط با Query جستجو شده. هر صفحه از سایت بر اساس کلمات کلیدی مختلف ممکن است رتبه های مختلفی داشته باشد.

Ranking Factor: عناصر رتبه دهی شامل فاکتورهایی است که برای کسب رتبه یک صفحه در نتایج جستجو رعایت می‌شوند. به عنوان نمونه: تعداد پیوندهای ورودی به صفحه، عنوان صفحه، محتوا و ... .

Redirection: در فارسی تغییر مسیر نامیده می‌شود. زمانی که یک لینک از یک آدرس به آدرس دیگر منتقل می‌شود Redirection می‌گویند.

Referral Traffic: ترافیک ورودی از سایت‌های دیگر به سایت. به عنوان مثال زمانی که سایت دیگری لینک سایت شما را می‌گذارد و کاربر توسط آن لینک به سایت شما وارد می‌شود، گوگل آن را به عنوان Referral Traffic می‌شناسد.

Referrer String: اطلاعاتی که مرورگر کاربر سایت، هنگام رفتن از یک صفحه به صفحه دیگر ارسال می‌کند. این اطلاعات شامل آدرس صفحه‌ای است که پیش از ورود به صفحه جدید کاربر در آنجا حضور داشته است. این اطلاعات با مدیر سایت کمک می‌کند تا رفتار کاربران را بررسی کند.

Render Blocking Scripts: (اسکریپت های مسدود کننده رندر) اسکریپتی که مرورگر را وادار می‌کند تا پیش از نمایش صفحه به صورت کامل لود شود.

Render Tool: یکی از ابزارهای گوگل وبمستر است. توسط این ابزار می تواند بررسی کرد که چگونه گوگل یک صفحه از سایت را می‌بیند.

Rendering: فرایند تبدیل کدهای سایت به صفحه قابل نمایش.

Responsive Design: گوگل سایت‌هایی که برای موبایل طراحی شده اند را بیشتر می‌پسندد. طراحی ریسپانسو صفحه را برای نمایش درست در دستگاه های مختلف (موبایل، تبلیت، کامپیوتر و ...) تنظیم می‌کند.

ریسپانسو

Rich Snippet: پیش نمایش عنوان (Meta Title) و توضیحات (Meta Description) که در موتورهای جستجو همراه با لینک صفحه نمایش داده می‌شوند. یک Rich Snippet در حقیقت پیش نمایش صفحه برای مخاطب در موتورهای جستجو است. Rich Snippet ها می‌توانند بیش از عنوان و توضیحات بوده و شامل تصویر و ستاره‌های مربوط به رتبه و ... بشوند. Rich Snippet ها تاثیر فراوانی در رتبه سئو دارند.

Robots.txt: یک فایل که به موتورهای جستجو می‌گوید در کدام بخش‌های سایت بخزند. معمولا در این فایل آدرس نقشه سایت هم ثبت می‌شود.

RSS Feed: مخفف Really Simple Syndication. یک روش مبتنی بر اشتراک‌گزاری برای به روزرسانی‌های محتوا جدید سایت است. یه خوراک RSS برای سایت خود تهیه کنید تا دنبال کنندگان بتوانند هنگام انتشار محتوای جدید سایت، آنها را مشاهده کنند. استفاده از این ابزار می‌تواند به بازدید از سایت کمک کند. برای مشاهده RSS کاربر تنها کافی است تا لینک آن را در نرم افزارهای مشاهده RSS ثبت کرده باشد.

اصطلاحات سئو با S

Scroll Depth: متدی برای بررسی میزان اسکرول کردن کاربران در صفحات سایت است.

SEO: بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization). فرآیند بهبود کیفیت و کمیت ترافیک سایت از موتورهای جستجو.

سئو

Sentiment: حس مردم به یک برند.

Schema.org: قطعه‌ای کد است که اطلاعات صفحه را برای شناخته شدن در موتورهای جستجو جمع‌بندی می‌کند. داده‌های ساخته شده توسط Schema.org را به عنوان داده‌های ساختاریافته (Structured Data) می‌شناسند. این داده‌های ساختار یافته نقش بسیار زیادی در سئو دارند. موتورهای جستجو نمی‌توانند اطلاعات صفحه را به مانند یک انسان درک کنند. با استفاده از این داده‌ها، صفحه را برای موتورهای جستجو معنی می‌کنید.

داده‌های ساختار یافته چیست

Search Engine: به فارسی موتورهای جستجو. برنامه های بزرگی که برای جستجو در وب مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه از موتورهای جستجو به گوگل (Google)، یاهو (Yahoo) و بینگ (Bing) می‌توان اشاره کرد.

موتورهای جستجو

Search Valume: تعداد باری که یک کلمه کلیدی جستجو شده است.

Seasonal Trends: ترندهای فصلی. برخی ترندها در زمان های خاصی از سال در اوج خود هستند. به عنوان نمونه جستجو "عید نوروز" معمولا در اواخر زمستان و اوایل بهار ترند می‌شود.

SERP: مخفف Search Engine Ranking Page و به فارسی صفحه نتایج جستجو. وقتی کلمه‌ای را در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ می‌کنید، صفحه‌ای که گوگل نتایج را به شما نشان می‌دهد SERP نامیده می‌شود.

  • آشنایی با SERP

SERP

Server side rendering: زمانی که فایل به صورت کامل در سرور اجرا و سپس برای مرورگر ارسال می‌شود.

Sitemap: نقشه سایت یک سند ایجاد شده توسط مدیر سایت است که در آن نقشه‌ای از تمام صفحات سایت را در آن تنظیم می‌کند. این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند سایت را بهتر بررسی کنند. امروزه ساخت نقشه سایت معمولا با پلاگین ها انجام می‌شود. وبمسترها برای هر صفحه یک رتبه در نقشه سایت تنظیم می‌کنند. این رتبه به گوگل نشان می‌دهد کدام صفحات مهمتر از باقی صفحات سایت هستند. باید توجه کرد که اگر حداکثر رتبه به تمام صفحات سایت داده شود، گوگل این کار را به عنوان تخلف شناخته و منجر به بهبود رتبه سئو سایت نمی‌شود.

Skyscraper Content: در فارسی محتوای آسمان خراش نامیده می‌شود. به محتوای طولانی همیشه سبز (evergreen) که معمولا بالای ۱۵۰۰ کلمه است محتوای آسمان خراش می‌گویند. این نوع محتوا برای افزایش ترافیک سایت، دریافت بک لینک و بازنشر کاربرد دارد.

Social Media: شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های آنلاینی هستند که در آنها افراد به اشتراک گذاری محتوا می‌پردازند. لینکداین، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و ... از جمله شبکه‌های اجتماعی هستند. داشتن لینک (پیوند) از شبکه‌های اجتماعی به سایت، تاثیر فراوانی در سئو دارد.

شبکه‌های اجتماعی

Spam Score: یکی از متریک‌های Moz است. این متریک نشان می‌دهد که یک سایت چقدر در ریسک پنالتی شدن قرار دارد.

Speed Index: زمان لازم برای نمایش اجزای صفحه در گوگل لایت هاوس.

Spider: یک برنامه کامپیوتری که در اینترنت اطلاعات مربوط به سایت ها را جمع آوری می‌کند. این برنامه توسط موتورهای جستجو به کار گرفته می‌شود.

SRCSET: به مانند ریسپانسیو کردن تصاویر برای دستگاه‌های مختلف، SRCSET مشخص می‌کند که چه تصویری برای نمایش در چه دستگاهی بارگذاری شود.

SSL Certification: مخفف Secure Socket Layer که یک شیوه کدگذاری برای انتقال امن داده‌ها بین سرور و مرورگر است. زمانی که گواهی SSL نصب شده باشد آدرس سایت با HTTPS شروع می‌شود. گاهی پس از نصب SSL نیاز هست به صورت دستی و یا با استفاده از پلاگین‌ها، آدرس سایت را به HTTPS تنظیم کرد.

Structured Data: به فارسی داده‌های ساختار یافته. برچسب‌هایی که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا یک صفحه را بفهمند. Schema.org یکی از انواع داده‌های ساختار یافته است. از آنجایی که موتورهای جستجو نمی‌توانند صفحات را به مانند یک انسان درک کنند، با استفاده از برچسب های داده ساختار یافته، اطلاعات را برای موتور جستجو قابل فهم می‌کنید.

اصطلاحات سئو با T

Thin Content: محتوایی که ارزشی برای مخاطب نداشته باشد (محتوای بی‌ارزش).

Thumbnails: تصاویری که نسخه کوچک شده از تصویر اصلی هستند.

Title: عنوان صفحه که در تگ <title> قرار می‌گیرد. این عنوان در صفحه نتایج جستجو (SERP) به نمایش در می‌آید. Title و Page Title به یک موضوع اشاره می‌کنند و دو چیز مجزا نیستند.

Time on Page: به مدت زمانی که کاربر در یک صفحه است پیش از آنکه با کلیک به صفحه‌ای دیگر وارد شود.

Time to Interactive: بخشی از گزارش لایت هاوس گوگل است. این بخش محاسبه می‌کند چقدر زمان برای صفحه سایت نیاز هست تا به صورت کامل برای کاربر قابل تعامل و استفاده باشد.

Total Blocking Time: این متریک در لایت هاوس گوگل فاصله زمانی بین FCP تا Time to Interactive را بررسی می‌کند.

Traffic: ترافیک یعنی بازدیدکنندگان سایت. به تعداد بازدیدکنندگان از یک صفحه یا سایت ترافیک می‌گویند. افزایش ترافیک سایت می‌تواند در کسب رتبه‌های بهتر در سئو کمک کند.

Trend: در فارسی ترند خوانده می‌شود. ترند در لغت به‌معنای روند است اما در سئو، ترند به موضوعاتی فراگیر شده اشاره دارد.

Traffic Rank: رتبه ترافیک نشان می‌دهد که یک سایت به نسبت سایت های دیگر مخاطب بیشتر و یا کمتر دارد. برای مشاهده این رتبه می‌توانید از تولبار الکسا Alexa استفاد کنید.

اصطلاحات سئو با U

Unnatural Links: به فارسی لینک‌های غیرطبیعی. زمانی که ایجاد لینک توسط مدیر سایت انجام نشده و ناخواسته باشد به آن لینک‌های غیر طبیعی می‌گویند. اگر به این شیوه برای سایت خود لینک بگیرید، در خطر پنالتی شدن توسط گوگل قرار می‌گیرید.

URL: آدرس یک صفحه در اینترنت. مثل: http://www.levelsa.com.

UTM Code: مخفف Urchin Tracking Module Code است. یک کد ساده که به انتهای URL برای جمع آوری اطلاعات کلیک ها اضافه می‌شود.

UX: تجربه کاربری، مخفف User Expirence، تجربه‌ای است که یک کاربر در تعامل با یک محصول، سیستم، خدمات، سایت، اپلیکیشن و ... دارد. کاربردی بودن، مکفی بودن و آسانی استفاده از عوامل مهم در تجربه کاربری هستند.

اصطلاحات سئو با V

Viral: به محتواهایی که در اینترنت سریع پخش می‌شوند و افراد زیادی به آن دسترسی پیدا می‌کنند، محتوای وایرال (Viral) یا محتوای ویروسی می‌گویند.

اصطلاحات سئو با W

Webmaster Guidelines: به راهنماهایی که توسط موتورهای جستجو (مانند گوگل) برای صاحبان سایت‌ها منتشر می‌شود Webmaster Guidelines می‌گویند. این راهنماها به مدیر سایت کمک می‌کند تا بتواند محتوایی تولید کند که قابل ایندکس و برای نمایش در جستجو بهینه باشد. این راهنماها در طول زمان دچار تغییرات زیادی می‌شوند و متخصصین سئو و مدیران سایت‌ها همیشه باید از آخرین راهنما استفاده کنند.

White Hat: به فارسی کلاه سفید. روش‌های بهینه سازی سایت که بر اساس راهنمای گوگل (موتور جستجو) انجام شده‌اند. استفاده از این روش‌ها می‌تواند آثار بسیار طولانی مدتی برای کسب نتایج عالی در موتورهای جستجو داشته باشد.

نویسنده و گردآورنده: محمد علی عاشوری