سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) یکی از عوامل اصلی در موفقیت یک کسب و کار در فضای اینترنت است که موفقیت در آن کار چندان سادهای به نظر نمیرسد. یکی از مهمترین عوامل در سئو را میتوان انتخاب کلمه کلیدی برای بهینه سازی دانست. اگر شما هم قصد دارید برای وب سایت خودتان کلمه کلیدی انتخاب کنید، در این مقاله قصد دارم تا نکات مهم این موضوع را برای شما معرفی کنم.
برای موفقیت در انتخاب کلمه کلیدی، شرط اول انتخاب کلمه کلیدی درست است. در طول زمان شما خواهید آموخت که چگونه کلمات کلیدی برای وب سایت انتخاب کنید، اما اولین کلمه کلیدی باید به چه صورت انتخاب شود؟
تنظیم و درک اهداف کلی سئو
پیش از اینکه کلمه ای کلیدی برای سایت خود انتخاب کنید، ابتدا به این فکر کنید که اهداف شما در سئو چه مواردی هستند؟ بیشتر شرکتها از سئو برای افزایش ترافیک وب سایت استفاده میکنند، که این موضوع باید منجر به افزایش فروش شود. اما چیزی که شما نیز دارید بسیار دقیق تر از فکر کردن به افزایش ترافیک است.
به عنوان مثال:
- چقدر سریع میخواهید نتایج سئو خود را مشاهده کنید: سئو یک استراتژی طولانی مدت است و در بیشتر مواقع نیازمند زمان برای مشاهده نتایح آن هستید. اگر میخواهید سریعتر به نتیجه برسید، میتوانید به سمت کلمات کلیدی ای بروید که رقبای کمتری روی آنها کار کردهاند و یا از کلمات کلیدی طولانی تر استفاده کنید.
- چقدر باید مخاطبین شما مرتبط باشند: این موضوع به این معنی است که شما مخاطبین بسیار خاصی دارید یا مخاطب عمومی دارید؟ دایره مخاطبین شما موضوع مهمی برای بهینه سازی موتورهای جستجو است.
- چه نوع ترافیکی را در نظر دارید: آیا ترافیک مورد نظر شما جهت فروش آنلاین است و یا قصد آگاهی مخاطب از برند و آشنایی با برند را دارید؟ این موضوع به شما کمک میکند دایره کلمات کلیدی را برای انتخاب محدودتر کنید.
تصمیمگیری در مورد طول کلمات کلیدی برای سئو
وقتی هدف شما مشخص شده باشد، قادر خواهید بود تا بین طول کلمات کلیدی بهتر تصمیمگیری کنید. کلمات کلیدی را عموما میتوان به دو بخش کوتاه و بلند تقسیمبندی کرد. کلمات کلیدی کوتاه بین یک تا سه کلمه هستند. در این نوع کلمات کلیدی شما با رقبای بیشتری باید رقابت کنید و کار شما دشوارتر است. احتمالا میدانید که رقابت در یک کلمه بسیار شدیدتر از ترکیب دو و یا سه کلمه است.
کلمات کلیدی بلند عموما به صورت یک جمله هستند. این کلمات ترافیک کمتری را برای سایت شما به وجود میآورند اما رقبای بسیار کمتری هم خواهید داشت. اگر به سئو به عنوان امری برای بازاریابی طولانی مدت نگاه میکنید، باید بدانید کلمات کلیدی کوتاه برای شما بسیار مفیدتر خواهند بود. این موضوع در حالی است که کلمات کلیدی بلند میتوانند برای زمان کوتاه اثر بخشی بهتری داشته باشند و زودتر منجر به افزایش ترافیک ارگانیک سایت شما بشوند.
تحقیقات اولیه برای انتخاب سئو کلمه کلیدی اولیه
وقتی که هدف خود را مشخص کردید و یک نگاه کلی و اولیه به دست آوردید، میتوانید شروع به تحقیقات اولیه کنید:
- ریشه برای ایده خود پیدا کنید: بر روی یک برگه کاغذ طرحی از کلماتی که مربوط به کسب و کار شما می شود و فکر میکنید افراد آنها را جستجو میکنند را بکشید. نیازی نیست در این بخش خیلی دقیق و قطعی عمل کنید، اما تلاش کنید دستهبندیهای مشخصی را انتخاب کنید. این موضوع برای کلمات کلیدی طولانی و کوتاه کاربرد خواهد داشت.
- از ابزارهای تولید عنوان و کلمات کلیدی استفاده کنید: در بخش بهدی از ابزارهای آنلاینی که به شما کمک میکند تا کلمات کلیدی و عنوان مطالب خود را انتخاب کنید استفاده کنید. وب سایت های زیادی این خدمات را برای شما ارائه میکنند، اما از میان این وب سایتها سعی کنید بهترینها را انتخاب کنید. یکی از بهترین موارد برای اینکار میتواند ابزار وب سایت Moz.com باشد که به وسیله آن میتوانید بر روی کلمات کلیدی بررسی و انتخاب داشته باشید.
- یک لیست اصلی از کلمات کلیدی درست کنید: یک لیست از کلمات کلیدی که تا به این مرحله انتخاب کردهاید را تهیه کرده و آنها را با هم مقایسه کنید.
لیست را کوتاه کنید
وقتی لیست اصلی را تهیه کردید، ضعیفترین موارد را ابتدا حذف کنید. در ادامه چند شیوه برای اینکار به شما خواهم گفت.
- حجم: حجم جستجو (Search Valume) اشاره به تعداد دفعاتی که یک عبارت مشخص جستجو شده است دارد. این موضوع نشان میدهد با هر کدام از کلمات کلیدی چه مقدار بازدید برای شما به ارمغان میآید. در نظر داشته باشید حجم جستجو در زمان تغییر خواهد کرد. یکی از ابزارهای مفید برای اینکار گوگل ترند است. استفاده از این ابزار ارزشمند را هیچگاه فراموش نکنید.
- رقابت: در مرحله بعد به رقبای هر کدام از کلمات کلیدی نگاهی بیاندازید. قطعا کلمات کلیدیای که بیشترین حجم جستجو را دارند، رقبای بسیار بیشتری را در خود جای میدهند. قطعا هر چقدر تعداد رقبا بیشتر باشد، رقابت سخت تر خواهد بود. باید بتوانید بین این دو مورد یک بالانس مناسب پیدا کنید. البته در نظر داشته باشید در تمامی کسب و کارها حجم جستجو با رقبا رابطه مستقیمی ندارد. در برخی از کسب و کارها، بسیاری از رقبای شما به درستی نمیدانند چه کلمات حجم جستجوی بیشتری دارند و میتوانید از این فرصت نهایت استفاده را ببرید.
- ارتباط: باید در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی انتخاب شده، چقدر با کسب و کار شما ارتباط دارند. ممکن است برخی از کلمات کلیدی ترافیک بیشتر و رقبای کمتری برای شما داشته باشد، اما موضوع مهم کسب ترافیکی است که برای وب سایت شما سودمند باشد. اگر ترافیکی ایجاد کنید که مخاطبین هیچ تمایلی به خرید محصول شما و یا آشنایی با برند شما نداشته باشند، سرمایه خود را به هدر داده اید.
- رتبه فعلی: در میان کلمات کلیدی انتخاب شده، بد نیست که رتبه فعلی وب سایت خودتان را به دست آورید. رتبه فعلی طول مسیر برای رسیدن به هدف را به شما نشان میدهد.
کاندیدهای اصلی کلمات کلیدی را انتخاب کنید
اگر مراحل بالا را به دقت انجام داده باشید، وجود کاندیدهای مختلف کلمات کلیدی احتمالا مربوط به سلیقه شخصی شما است. تلاش کنید با تکرار موارد بالا این موارد را به یک الی چند کلمه محدود کنید تا بتوانید از آنها برای بهینه سازی استفاده نمایید.
انتخاب کلمه کلیدی اولیه شاید عالی پیش نرود، اما مسیر حرکت را به شما نشان میدهد. به دقت توجه داشته باشید در طول زمان چقدر این کلمات را توسعه میدهید و از تغییر در هر زمان که نیاز بود نترسید. مسیر به شما نشان میدهد چه کارهایی باید انجام دهید.
اگر برای بهینه سازی وب سایت خودتان برای موتورهای جستجو نیازمند متخصص هستید، تیم طراحی و تبلیغات لولسا در بخش خدمات سئو و بهینه سازی میتواند این نیاز شما را به خوبی برطرف سازد.