Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا سایت
تولید محتوا شبکه اجتماعی
تقویم تولید محتوا
بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی به انگلیسی Content Marketing چیست؟ در این مقاله قصد دارم شما را با معنای بازاریابی محتوایی و برخی از استراتژی‌ها آن آشنا کنم. آشنایی و یادگیری بازاریابی محتوایی کمک می‌کند بتوانید مخاطبین بیشتری به دست آورده و آنها را تبدیل به مشتریان ثابت کنید. پیش از هر چیز باید بدانیم که بازاریابی محتوایی چیست؟

همه ما به خوبی می‌دانیم بازاریابی سنتی دیگر کارکرد گذشته را ندارد. بر خلاف شیوه سنتی، بازاریابی محتوایی عملکرد بسیار بهتری دارد. فراهم کردن محتوا مفید و ارزشمند برای مخاطبین، می‌توانیم به مخاطب‌ها نشان دهیم چگونه محصول و یا خدمات ارائه شده مشکل آنها را حل می‌کند. با بازاریابی محتوایی می‌توان گفتگو پیرامون محصولات (Product) و خدمات (Service)، آگاهی و آشنایی با برند و فروش را افزایش داد. ابتدا به تعریف بازاریابی محتوایی می‌پردازیم.

بازاریابی محتوایی Content Marketing چیست؟

بازاریابی محتوا: به فرآیند برنامه ریزی (Planning)، تولید (Creating)، توزیع (Distributing)، به اشتراک گذاری (Sharing) و انتشار محتوا (Publishing Content) برای دسترسی مخاطب مشخص بازاریابی محتوایی می‌گوییم. این بازاریابی می‌تواند برای افزایش فروش، آگاهی از برند (Brand Awareness)، برقراری ارتباط با مخاطب و جذب مشتری به ما کمک کند. این بازاریابی برای اهداف زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. جلت توجه مخاطب مشخص
  2. افزایش تعداد مشتریان
  3. گسترش فروش آنلاین (Online)
  4. افزایش آگاهی برند (Brand Awareness)
  5. تعامل با مخاطب آنلاین
  6. ... .

اینفوگرافیک بازاریابی محتوایی چیست

تاریخچه بازاریابی محتوا

بازاریاب‌های سنتی برای انتشار اطلاعات مربوط به برند (Brand) و ایجاد اعتبار از محتوا استفاده می‌کردند. با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و حمل و نقل، در اواخر قرن ۱۹ میلادی برخی از صاحبان کسب و کار از تکنیک‌های بازاریابی محتوایی استفاده کردند. البته پیش از این تاریخ نیز از این نوع بازاریابی استفاده می‌شد. 

برخی از مهمترین نمونه‌های بازاریابی محتوایی در ابتدای مسیر آن:

  1. بنجامین فرانکلین Benjamin Franklin مخترع، دولتمرد و یک ناشر آمریکایی از سال ۱۷۳۲ تا ۱۷۵۸ برای توسعه چاپخانه خود کتابی با عنوان Poor Richard’s Almanack منتشر می‌کرد. در این کتابچه اطلاعاتی همچون پیش بینی آب و هوا، نکات کاربردی خانه داری، معما و انواع سرگرمی به چاپ می‌رسید. 
  2. در سال ۱۸۸۸ کمپانی Johnson & Johnson یک نشریه با عنوان روش‌های مدرن درمان و ضد عفونی کردن زخم به چاپ رساند. در این نشریه به پزشکان استفاده از باند (برای بستن زخم) توصیه شده بود. این مجموعه بعدها نشریات دیگری را برای جامعه پزشکی به چاپ رساند.
  3. در سال ۱۸۹۵ جان دیر مجله‌ای به نام Furrow به چاپ رساند. در این نشریه به کشاورزان روش های کسب سود بیشتر آموزش داده می‌شد. این نشریه موفق شد به بیش از ۱.۵ میلیون خواننده در ۴۰ کشور و در ۱۲ زبان دست بیابد.
  4. کمپانی Michelin در سال ۱۹۰۰ راهنمای میشلین را که شامل اطلاعاتی در مورد نگهداری و تعمیر خودرو و نکات مربوط به سفر بود را به صورت رایگان در اختیار مشتریان خود گذاشت. این کتابچه ۳۵۰۰۰ نسخه در سال اول به چاپ رسید.

در دوران اوج عصر طلایی تلویزیون – دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی – تبلیغات (Advertising) در رسانه‌ها فراگیر شد. در این دوران تمرکز شرکت‌ها بیشتر روی فروش بود. در این دوران توجه به بازاریابی محتوایی چندان زیاد نبود.

در عصر انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی برند Kellogg شروع به فروش غذاهای شیرین برای کودکان کرد. این شرکت از تبلیغاتی جذاب برای بازاریابی هدفمند استفاده کرد. در همین دوران بود که اینفوگرافیک‌ها متولد شدند.

اینفوگرافیک و بازاریابی محتوایی

در دهه ۹۰ میلادی همه چیز برای بازاریابی تغییر کرد. با ورود اینترنت (Internet)، کامپیوتر و رشد سایت‌ها و وبلاگ‌ها شرکت‌ها شروع به بازاریابی محتوایی از طریق ایمیل (Email) کردند. سپس تجارت الکترونیک (E-commerce) و سیستم توزیع دیجیتال پایه و اساس استراتژی‌های بازاریابی شد.

اینترنت به بازاریابی محتوایی کمک کرد تا به جریان اصلی بازاریابی بدل شود. کم کم رسانه های سنتی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و مجلات قدرتشان رو به افول رفت. شرکت‌ها رو به تبلیغ و فروش محصولات به صورت دیجیتال کردند.

در سال ۱۹۹۶ در میزگردی که برای روزنامه نگاران در انجمن آمریکایی ویراستاران روزنامه ها برگزار شده بود، جان اف اوپدال (John F. Oppedahl) از عبارت «بازاریابی محتوایی» برای نخستین بار استفاده کرد.

جرل جیمرسون (Jerrell Jimerson) در سال ۱۹۹۸ در شرکت Netscape به عنوان مدیر بازاریابی آنلاین و محتوا فعالیت می‌کرد و به طور رسمی بازاریابی محتوایی بدل به یک شغل شد.

جف کنن (Jeff Cannon) در سال ۱۹۹۹ می گوید: در بازاریابی محتوایی، محتوا برای در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نیاز مصرف کنندگان تولید می‌شود.

در اواخر دهه ۲۰۰۰ زمانی که رسانه‌های اجتماعی بزرگی مانند فیسبوک (Facebook)، توییتر (Twitter) و یوتیوب (Youtube) متولد شده بودند، بازاریابی محتوایی در هر لحظه و در هر نقطه از جهان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوایی

سال ۲۰۱۴ میلادی مجله فوربس (Forbes) مقاله های در مورد ۷ روش پرطرفدار شرکت‌ها برای استفاده از بازاریابی محتوایی منتشر کرد. نویسنده مقاله در آنجا اشاره می‌کند که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ استفاده شرکت‌ها از بازاریابی محتوایی از ۶۰ درصد به ۹۳ درصد افزایش پیدا کرده است. در این مقاله اشاره می‌شود که در ۷۰ درصد شرکت هایی که بیشترین محتوا را تولید می‌کنند تنها ۲۱ درصد بازاریاب‌ها از عملکرد خود رضایت دارند.

در حال حاضر بازاریابی محتوایی بدل به یکی از قدتمندترین مدل‌ها برای بازاریاب‌ها شده است. قصه گویی (Storytelling – داستان سرایی) بخشی از این مدل بازاریابی شده است. در قصه گویی پیام‌ها و اهداف شرکت به مخاطبین خود منتقل می‌شود، اما مشتری را وادار به خرید محصول و یا خدمات نمی‌کند.

امروزه محتوا در فرمت‌های مختلفی تولید می‌شود. برخی از این فرمت‌ها را در زیر مشاهده می‌کنید:

فرمت های تولید محتوا

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

بازاریابی برونگرا به انگلیسی Outband Marketing مانند گذشته اثرگذار نیست. نمی‌توان با بازاریابی برونگرا به مخاطبین دسترسی موثر پیدا کرد. در مقابل، داستان گویی (Storytelling – قصه گویی، داستان سرایی و ...) بسیار مهم است و می‌تواند به بازاریابی متناسب و جذاب برای مخاطب کمک کند. 

بازاریابی محتوایی با کارهای زیر به کسب و کار کمک می‌کند:

  • ارائه راهنمایی و آموزش به مشتریان در مورد محصولات و خدمات
  • افزایش گفتگو پیرامون برند
  • ایجاد ارتباط میان مشتری و کسب و کار
  • ارتباط با مشتری برای نشان دادن اینکه چگونه محصول و یا خدمات مشکل او را برطرف می کند
  • ایجاد یک جامعه مخاطب

کمک های بازاریابی محتوایی به کسب و کار

انواع بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی انواع مختلفی دارد. در این بخش قصد دارم تا شما را با برخی از انواع معمول و پرطرفدار آن آشنا کنم. اگر چه انواع دیگری هم هست که پس از مطالعه این بخش، احتمالا به ذهنتان خواهد رسید.

۱- بازاریابی محتوایی شبکه اجتماعی Social Media Content Marketing

در حدود ۳.۷ میلیارد کاربر در شبکه های اجتماعی (Social Media) حضور دارد. این آمار به خوبی نشان می دهد چرا کسب و کارها به شبکه‌های اجتماعی توجه بسیار زیادی دارند. صدها شبکه اجتماعی فعال وجود دارد. محبوبترین شبکه‌های اجتماعی که کاربران زیادی دارند شامل اینستاگرام (Instagram)، اسنپ چت (SnapChat)، لایکی (Likee)، لینکداین (Linkedin)، پینترست (Pinterest)، توییتر (Twitter)، فیسبوک (Facebook) و تیک تاک (TikTok) می‌شوند. این پلتفرم‌ها (Platform) امکان انتشار انواع محتوا از عکس، ویدئو زنده (Live) و ضبط شده و ... را به ما می‌دهد. کاربران فعال و فراوان به همراه امکانات گسترده از دلایل اصلی اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی محتوایی است. ترس از دست دادن FOMO در این شبکه ها منجر می شود تا کاربران در طول شبانه روز بارها صفحات شبکه اجتماعی را مشاهده کنند.

ترس از دست دادن fomo چیست و چگونه می توان از آن برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی استفاده کرد؟

۲- بازاریابی محتوایی اینفوگرافیک Infographic Content Marketing

اینفوگرافیک به ما امکان می‌دهد به سادگی محتوا، اطلاعات و دیتا را به شیوه‌ای قابل فهم و گرافیکی در مقابل مخاطب قرار دهیم. ترکیبی از نوشته های کوتاه، تصاویر، جداول و نمودارها می‌تواند بدل به یک اینفوگرافیک جذاب شود. با اینفوگرافیک می‌توان مخاطبین بسیار بیشتری به دست آورد. فهم آسان اینفوگرافیک کمک می‌کند تا هر مخاطبی بتواند در کوتاهترین زمان بیشترین اطلاعات را به دست آورد. محبوبیت بالای اینفوگرافیک باعث شده تا بسیاری از کسب و کارها در بازاریابی محتوا از آن استفاده کنند.

۳- بازاریابی محتوایی وبلاگ Blog Content Marketing

وبلاگ‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای بازاریابی درون‌گرا (Inbound Marketing) هستند. با استفاده از وبلاگ می‌توانید اطلاعات را با مخاطبین به اشتراک بگذارید. به وسیله یک وبلاگ می‌توان یک مخاطب را بدل به مشتری کرد. با وبلاگ می‌توان آگاهی از برند را گسترش داد. با توجه به اینکه مخاطب پیش از خرید تمایل دارد تا اطلاعات کافی از محصول و یا خدمات کسب کند و بهتر نیاز خود را بشناسد، وبلاگ‌ها یک ابزار راهبری کسب و کار است.

۴- بازاریابی محتوایی پادکست  Podcast Content Marketing

میلیون‌ها کاربر در جهان هر روزه به پادکست (Podcast) گوش می‌دهند. تنها در کشور آمریکا بیش از ۶ میلیون نفر مخاطب پادکست هستند. یکی از مهمترین مزایای پادکست راحتی و آسانی استفاده است. شما در حال رانندگی، در حال راه رفتن، دراز کشیدن و ... می‌توانید به یک پادکست گوش دهید. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید از پادکست در میان فعالیت‌های روزانه استفاده کنید.

کسب و کارهای بسیاری از پادکست برای افزایش فروش، ایجاد ارتباط با مشتریان و آگاهی از برند پادکست تولید می‌کنند. اپلیکیشن‌ها و سایت‌های فراوانی هستند که می‌توانید پادکست را در آنها به اشتراک بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید: پادکست چیست؟

۵- بازاریابی محتوایی ویدئو Video Content Marketing

بازاریابی محتوایی ویدئویی می‌تواند گفتگو پیرامون برند و محصول را افزایش دهد، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را بهبود ببخشد و ارتباط با مخاطب و مشتری افزایش دهد. می‌توانید ویدئوها را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها منتشر کنید.

۶- بازاریابی محتوایی تبلیغات کلیکی PPC

دستیابی به ترافیک ارگانیک (Organic Traffic) محتوا در میان صاحبان کسب و کارها بسیار پرطرفدار است. اما با این نباید تصور کنیم تبلیغات کلیکی بی‌اثر هستند. بسیاری از سایت‌ها و موتورهای جستجو امکان تبلیغات را در اختیار شما گذاشته اند. محبوترین روش برای این کار ادوردز گوگل (Google Ads) است. در گوگل ادوردز می توان زمان نمایش، محدوده مکانی نمایش، کلمات کلیدی جستجو شده و ... را تنظیم کرد. این تنظیمات کمک می‌کنند تا بتوانید یک تبلیغات هدفمند و موثر داشته باشید.

انواع بازاریابی محتوایی

استراتژی بازاریابی محتوایی

استراتژی بازاریابی محتوایی کمک می‌کند بتوانم رضایت مخاطبین را به بهترین شکل جلب کنیم. برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوایی به شما روند زیر را پیشنهاد می‌کنم.

  1. مشخص کردن اهداف SMART
  2. تعیین KPI
  3. تصمیم گیری فرمت محتوا
  4. انتخاب کانال های محتوا
  5.  اختصاص بودجه
  6. تولید و انتشار محتوا
  7.  آنالیز و اندازه گیری نتایج

استراتژی بازاریابی محتوایی

مشخص کردن اهداف SMART

Smart مخفف Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Time-bound است. برای بازاریابی محتوایی باید اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقعی و در محدوده زمانی مشخص کرد. چند نمونه از اهداف SMART:

  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش درآمد
  • افزایش گفتگو پیرامون برند و محصولات
  • افزایش وفاداری (Loyalty)
  • افزایش تعامل مشتری
  • ارتباط با مشتری
  • افزایش اعتماد مشتریان
  • جذب شرکای استراتژیک

اهداف smart بازاریابی محتوایی

تعیین KPI

در مرحله دوم برای اهداف SMART باید شاخص عملکرد کلیدی (KPI) اختصاص دهیم. این KPI (به اختصار از key performance indicator) به ما اجازه می‌دهد تا بتوانیم میزان دستیابی به اهداف را بسنجیم. 

چند نمونه از KPI:

اهداف SMART KPI متناسب
افزایش آگاهی از برند ترافیک سایت، فالوور (Follower)های شبکه اجتماعی، اعضای لیست ایمیل، عضویت در سایت، منشن (Menstion) شدن توسط مشتریان و همکاران
افزایش درآمد فروش روزانه، ترافیک سایت
افزایش گفتگو پیرامون برند و محصولات نرخ تبدیل (Conversion Rate)، نرخ ترک سبد خرید در فروشگاه انلاین، روند قیمت رقابتی
وفاداری برند (Brand Loyalty) بازگشت مشتری، بررسی محصولات، معرفی سایت به دیگران
افزایش تعامل مشتری (Customer engagement) لایک (Like)، بازنشر (Share)، فالو (Follow)، منشن (Mention)، بک لینک (Backlink)
افزایش اعتماد بازگشت مشتری، تعداد فالوورها، منشن‌ها
جذب شرکای استراتژیک افزایش تعداد شرکا، منشن ها، بک لینک‌ها

تصمیم‌گیری فرمت محتوا

در این مرحله باید با توجه به پرسونا (Persona) خریدار و مرحله ای که در مسیر خرید قرار دارد بهترین فرمت (Format) را انتخاب کنید. سوالات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت‌تر فرمت محتوا را انتخاب کنید:

  • مخاطب از شما چه چیزی می‌خواهد؟
  • مخاطب به دنبال راه حل برای چه مشکلات و چالش‌های است؟
  • چرا مخاطب به محصولات و خدمات شما نیاز دارد؟
  • چطور می‌توانید به مخاطب کمک کنید تا موفق شود؟

بعد از پاسخ دادن به این سوالات حالا به بالای مقاله رجوع کنید و از میان انواع محتوای اعلام شده مشاهده کنید کدام فرمت برای مخاطب بهتر است.

تصمیم گیری فرمت محتوا

انتخاب کانال‌های محتوا

باید مشخص کنید محتوا برای انتشار از طریق کدام کانال / کانال‌ها (Channel) باید به دست مخاطب برسد. انتخاب کانال انتشار برخی از فرمت‌های محتوا کار چندان دشواری نیست. مثلا اگر محتوای تولید شده یک پست وبلاگ (Blog) باشد کانال انتشار آن وبلاگ است! برای محتوای تصویری گاهی این انتخاب کانال دشوار است. مثلا یک اینفوگرافیک تولید شده می‌تواند از طریق کانال‌های مختلفی منتشر شود. سایت، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و ... می‌توانند کانال‌های انتشار باشند. اما قطعا بازخورد همه آنها به یک صورت نیست.

اختصاص بودجه

پس از اینکه کانال انتشار و فرمت محتوا را انتخاب کردید، باید به بودجه فکر کنید. برای اختصاص بودجه بهتر است حساب شده کار کرد. پاسخ به این سوالات می‌تواند به شما در اختصاص بودجه برای بازاریابی محتوایی کمک کند.

  • برای بازاریابی محتوایی نیاز به تهیه نرم‌افزار و یا تکنولوژی مشخصی دارید؟
  • برای تولید محتوا نیاز به استخدام و یا همکاری با نیروی انسانی جدید وجود دارد؟
  • برای بازاریابی محتوایی نیاز به پرداخت هزینه تبلیغات خواهیم داشت؟
  • برای آنالیز و یا تولید محتوا نیاز به ابزارهای اختصاصی وجود دارد؟

اینفوگرافیک هزینه بازاریابی محتوایی

با پاسخ به این سوال‌ها می‌توانید کمی بهتر برای بودجه تصمیم‌گیری کنید.

تولید و انتشار محتوا

در این مرحله تولید و انتشار محتوا را شروع می‌کنیم. برای بازاریابی محتوایی موفق استفاده از تقویم تولید محتوا (Content Calendar) بسیار سودمند است (تقویم تولید محتوا چیست؟). این تقویم کمک می‌کند تا بتوانیم به موقع محتوا را آماده و منتشر کنیم.  تولید محتوای منظم بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل استفاده از ابزارهایی که می‌توانند به کمک این نظم بیاییند توصیه می‌شود.

تقویم تولید محتوا در بازاریابی محتوایی

بهتر است در بازاریابی محتوایی و در مرحله تولید و انتشار محتوا کمی پیش از برنامه باشید. با اینکار مشکلات احتمالی کمترین اثر مخرب را می‌گذارند.

آنالیز و اندازه‌گیری نتایج

آخرین مرحله انالیز و اندازه گیری نتایج است. این مرحله به ما امکان می‌دهد تا ایرادات و تغییرات احتمالی را بررسی و در صورت امکان برطرف کنیم.

به اهداف SMART و KPI نگاه کنید. میزان موفقیت استراتژی بازاریابی محتوایی را اندازه گیری کنید. آیا بررسی KPI نشان از موفقیت و رسیدن به اهداف دارد؟ در چه جاهایی موفقیت آمیز بوده و چه جاهایی ناموفق؟ ابزارهای مختلفی برای آنالیز وجود دارد. برای سایت ابزارهایی چون گوگل آنالتیکس (Google Analytics)، گوگل وبمستر (Google Webmaster) و بینگ وبمستر (Bing Webmaster) به صورت رایگان در دسترس شما است.

بازاریابی محتوایی و گسترش مخاطبان

بازاریابی محتوایی موثر می‌تواند به جذب و گسترش مخاطبین هدف منجر شود. راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب و افزایش فروش وجود دارد. در تولید محتوا فراموش نکنید که بازاریابی زمانی موفق است که چیزی ارزشمند در برابر مخاطب قرار بگیرد. پس محتوای یونیک (Unique) و ارزشمند تولید کنید تا مخاطبین به سمت شما بیایند.

باید بدانید چه فرمتی از محتوا برای کسب و کار شما مناسب‌تر است. با انتخاب فرمت مناسب، می‌توانید از همین امروز یک استراتژی بازاریابی محتوایی داشته باشید.

بررسی موفقیت بازاریابی محتوایی

برای بررسی و سنجش موفقیت بازاریابی محتوایی متریک‌های (Metric) مختلفی وجود دارد. در این بخش به برخی از این متریک‌های برای سنجش اشاره می‌کنم.

۱- آگاهی از برند و دیده شدن (Brand Awareness)

کسب و کارهایی که به گسترش مشتریان تمرکز می‌کنند، تمایل به افزایش تعداد بازدیدکنندگان و کیفیت تعامل با بازدیدکنندگان دارند. معیارهای مانند تعدادبازدیدکنندگان یک صفحه، تعداد ایمیل‌های جمع اوری شده، مدت زمان باقی ماندن مخاطب در صفحه و کلیک روی لینک‌ها و اجزای صفحه می توانند برای این منظور مفید باشند.

  • تعداد بازدیدکنندگان یک صفحه
  • زمان باقی ماندن مخاطب در صفحه
  • کلیک در صفحه
  • تعداد ایمیل های جمع آوری شده
  •  ... .

۲- معیارهای سلامت برند (Brand Health Metrics)

برندها (Brand) تمایل دارند تا تاثیر پیام روی مشتریان خود را بسنجند. مقصود از سلامت برند بازخوردهای مثبت و منفی است که شرکت از مشتریان دریافت می‌کند. برای سنجش بهتر است اهمیت و جایگاه برند برای مشتری مورد بررسی قرار بگیرد. این معیارها کمک می‌کنند تا بدانیم آیا شهرت برند در خرید مشتریان اثرگذار است یا خیر.

برای سنجش می‌توانید از معیارهای زیر کمک بگیرید:

  • سهم از صدا (SOV – Share of Voice): تعداد دفعاتی که در مورد یک برند در برابر رقبای آن صحبت می‌شود.
  • احساسات (Sentiment): بازخورد های مثبت، منفی و خنثی از برند.
  • تاثیر برند (Brand Influence): تعداد دفعات اشتراک گذاری (Share)، نظردهی (Comment) توییت و ... در هر پلتفرم برای یک پست برند.

۳- تنوع کاربران

برخی از کسب و کارها به دنبال گسترش مخاطبین (Audience Growth) و مشتریان جدید و آنلاین هستند. یکی از روش‌های بررسی بازاریابی محتوایی بررسی آمار، نصب کوکی‌ها، بررسی منبع ترافیک، رفتار و عادات مخاطبین آنلاین است. برخی از متریک‌هایی که برای این بررسی استفاده می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • اطلاعات جمعیتی بازدید کنندگان
  • منبع ترافیک (سئو SEO، شبکه‌های اجتماعی، لینک از سایت‌های دیگر و یا ورود مستقیم به سایت)
  • بررسی تفاوت های در الگوی خرید و رفتار بازدیدکنندگان

۴- فروش

کسب و کارهایی که به دنبال افزایش فروش از طریق بازاریابی محتوایی هستند می‌توانند از متریک های عمومی تجارت الکترونیک مانند تعداد کلیک‌ها و تعداد سفارش‌های تکمیل شده استفاده کنند. جهت درک بهتر عادات مشتریان می‌توان معیارهای دیگر مانند زمان ماندن در هر صفحه، تعداد بازدید از صفحه محصول و تعامل (Engagment – اینگیجمنت) مخاطبین را بررسی کرد.

برخی از معیارها:

  • نرخ تبدیل (Conversation Rate): درصد کاربرانی که CTA (Call to Action) دارند.
  • زمان ماندن در صفحه.
  • تعامل مجدد (Re-Engagment): مانند کاربران برگشتی به سایت.
  • بازدید از صفحه محصول.

۵- معیارهای نوآوری

این بخش مناسب شرکت‌هایی است که می‌خواهند تبلیغات را در رسانه‌های اجتماعی آنالیز کرده و اطمینان کسب کنند که در مخاطبین اثر گذاری داشته باشند. این کار کمک می‌کند تا بتوان محصول و یا خدمات را بهبود بخشید. با بررسی و بهبود کیفیت می‌توان تعامل و وفاداری (Loyalty) برند را افزایش داد. برای این متریک‌ها می‌توانید از ابزارهای مختلف استفاده کنید. یک راه خوب آشنایی با ترندها است (ترند چیست؟).

ابزارهای بازاریابی محتوایی – Content Marketing Tools

ابزارهای بازاریابی محتوایی بسیار زیادی در جهان دیجیتال وجود دارد. ۸۸ درصد از افراد برای بازاریابی B2B از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد چقدر بازاریابی محتوایی اهمیت دارد. پس بهتر است با برخی از این ابزارهای بیشتر آشنا شویم. ابزارها در بخش‌های مختلف از تولید تا آنالیز و انتشار به ما کمک می‌کنند.

۱- بازاریابی محتوایی با HubSpot

HubSpot ابزارهای مختلف رایگان و فروشی زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. ابزارهایی مانند فرم ساز پیشرفته، ابزارهای Popup، چت (Live Chat)، چت بات (Chatbot) و پلاگین وردپرس این سایت به کمک بازاریابی محتوایی می‌آیند. هاب اسپات علاوه بر این موارد یک سایت ساز پیشرفته با CRM قدرتمند در اختیار شما می‌گذارد.

۲- بازاریابی محتوایی با وردپرس (Wordpress)

وردپرس بی دلیل بدل به پر طرفدارترین CMS (سیستم مدیریت محتوا) جهان نشده است. بیش از ۳۰ درصد سایت‌های جهان با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا ساخته شده‌اند. این سیستم مدیریت محتوا با توجه به افزونه‌های فراوان و معماری قدرتمند کمک می‌کند انواع وب سایت را طراحی کنید. پلاگین‌های (پلاگین چیست؟) فراوانی در وردپرس وجود دارد که می‌توانند به تولید، آنالیز و انتشار محتوا کمک کنند.

وردپرس در بازاریابی محتوا

۳- بازاریابی محتوایی با گوگل داکس – Google Docs

گوگل داکس یک ابزار بسیار ساده اما کاربردی است. می توانید مقالات خود را پیش از انتشار در آنجا نگهداری کنید. وجود ابزارهایی مانند Wordable کمک می‌کنند بتوانید این مقالات را به صورت مستقیم روی سایت وردپرسی آپلود کنید. همیشه به محتوا دسترسی دارید و مانند بیشتر ابزارهای گوگل رایگان است.

۴- بازاریابی محتوایی با گرامرلی – Grammarly

اگر محتوایی انگلیسی تولید می‌کنید گرامرلی را حتما به کار ببندید. این ابزار نسخه رایگان و حرفه‌ای در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. اما کارکرد این ابزار چیست؟

شاید بارها شده است که پس از نوشتن یک مطلب به زبان انگلیسی نگران رعایت درست گرامر باشید. گرامرلی خیلی ساده با توجه به نوع نوشته برایتان این کار را انجام می‌دهد. از طریق سایت، نرم افزار و یا حتی افزونه ورد می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. یک متن صحیح مقابل کاربران قرار دهید. این ابزار در دو نسخه رایگان و پریمیوم در دسترس است. می‌توانید بدون محدودیت زمانی از نسخه رایگان گرامرلی استفاده کنید.

۵- بازاریابی محتوایی با یواست سئو – Yoast SEO

رعایت چک لیست سئو (SEO Checklist) در هنگام تولید محتوای متنی گاهی دشوار است. یواست سئو به کمک شما می‌آید تا بتوانید این چک لیست را به خوبی رعایت کنید.

چک لیست سئو و بازاریابی محتوایی

از این پلاگین می‌توانید در سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس (Wordpress)، دروپال (Drupal)، مگنتو (Magento 2) و Neos استفاده کنید. علاوه بر افزونه اصلی، افزونه های پیشرفته دیگری مانند یواست سئو ووکامرس (Woocommerce)، سئو لوکال (Local SEO) و ویدئو (Video) و اخبار (News) تولید شده‌اند.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، بدون هیچ شکی یواست سئو را نصب کنید.

۶- بازاریابی محتوایی با Buzzsumo

اگر به دنبال یک ابزار قدرتمند برای آنالیز انواع محتوا هستید Buzzsumo را فراموش نکنید. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا بر اساس موضوع و رقبا در پلتفرم‌های (پلتفرم چیست؟) مختلف جستجو و آنالیز انجام دهید. این ابزار امکان مشاهده تعداد انتشار، بک لینک (Backlink) و ... رقبا را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بک لینک در بازاریابی محتوا

بک لینک چیست؟

۷- بازاریابی محتوایی با ابزار Ahrefts

این ابزار دستیار کامل سئو است. به وسیله آن می‌توانید رتبه کلمات کلیدی (Keywords)، بازدیدها و ترافیک سایت خود و رقبا را بررسی کنید. بخش‌هایی مانند Top Pages به شما امکان می‌دهد صفحات برتر سایت را پیدا و گپ محتوایی (Content Gap) را شناسایی کنید.

کلمه کلیدی و بازاریابی محتوایی

کلمه کلیدی چیست؟

۸- بازاریابی محتوایی با گوگل آنالتیکس Google Analytics

گوگل انالتیکس (Google Analytics) یکی از بهترین ابزارهای موجود است. یک ابزار رایگان و بسیار کاربردی برای آنالیز کامل وب سایت است. اگرچه بخشی از اطلاعات این ابزار با گوگل وبمستر مشابهت دارد، اما کاربردهای مختلفی دارند.

۹- بازاریابی محتوایی با گوگل وبمستر Google Webmaster

گوگل وبمستر (Google Webmaster یا Webmaster Tools) را برای بازاریابی محتوایی استفاده کنید. سایت و اپلیکیشن (Application) را می‌توانید به سادگی با این ابزار آنالیز و بررسی کنید. گوگل وبمستر بدون شک یکی از دقیق‌ترین ابزارهای جهت آنالیز سایت و اپلیکیشن است.

۱۰- بازاریابی محتوایی با گوگل اپتیمایز Google Optimize

گوگل اپتیمایز (Google Optimize) یک ابزار فوق‌العاد برای بازاریابی محتوایی در سایت است. اگر تا به حال خواسته باشید سایتی را بهینه سازی کنید، اولین مرحله پیدا کردن مشکلات است. گوگل اپتیمایز دقیقا همین کار را برای شما انجام می‌دهد. به سادگی می‌توانید مشکلات سایت را پیدا کرده و اقدام به بهینه سازی آن کنید. این ابزار کاملا رایگان است.

۱۱- بازاریابی محتوایی با Canva

برای ساخت محتوای گرافیکی نیاز به یک منبع خوب دارید؟ Canva مشکل را حل می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید انواع محتوای تصویری را بدون داشتن دانش گرافیک تولید کنید.

۱۲- بازاریابی محتوایی با منابع رایگان محتوا

ابزارهایی مثل Freepik، Vecteezy، Flaticon، Unsplash، Pixabay و Motionarray به شما در ساخت محتوای گرافیکی و ویدئویی کمک می‌کنند. انواع عکس، ویدئو، موشن گرافیک (Motion Graphics)، اینفوگرافیک و ... را در این ابزارها دانلود کرده و به دلخواه خودتان تغییر دهید.

مزایای بازاریابی محتوا

با توجه به صحبت‌هایی که در بالا داشتیم، احتمالا مزایای مختلفی به ذهن شما رسیده است. در این قسمت می‌خواهم به برخی از مهمترین مزایا و اثرات بازاریابی محتوایی اشاره کنم.

داشتن محتوای بیشتر: شاید این مورد در ابتدا عجیب به نظر برسد. اگر محتوای بیشتری در سایت یا صفحه خود شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، مخاطبین دلیل بیشتری برای باقی ماندن در سایت و صفحه شما خواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود تا فرصت بیشتری برای آشنایی مخاطب با برند، ایجاد اعتماد و افزایش نرخ تبدیل وجود داشته باشد.

بازدید بیشتر در موتورهای جستجو: هر پست جدیدی که در سایت می‌گذارید تبدیل به یک صفحه بیشتر برای گوگل (Google) جهت ایندکس (Index) می‌شود. تعداد صفحه بیشتر به معنی رتبه بهتر در گوگل نیست. بلکه تعداد پست های با کیفیت بیشتر می‌تواند منجر به بهبود سئو (SEO) شود. تنها محتوای با کیفیت است که می‌تواند به سادگی در صفحات نتایج جستجو (SERP) رتبه کسب کند.

ایندکس گوگل

افزایش دومین اتوریتی (Domain Authority): افزایش ترافیک (Traffic) و محتوای ارزشمند می تواند منجر به افزایش دومین اتوریتی و اعتماد (Trust) مخاطبین به سایت شود.

دومین اتوریتی (Domain Authority) چیست؟

ترافیک و فالوور بیشتر در شبکه‌های اجتماعی: یک بازاریابی محتوایی قدرتمند می‌تواند فالوور (Follower) و ترافیک ورودی در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهد.

افزایش نرخ تبدیل: با داشتن استراتژی تولید محتوا می‌توان نرخ تبدیل (Conversion Rate) را افزایش داد. البته باید در نظر بگیریم که محتوا را نباید بدل به تبلیغات کرد!

بهبود شهرت برند: زمانی که مخاطب در مقابل محتوا قرار می‌گیرد، در حال برداشت از آن نام تجاری است. اگر محتوا برای او سودمند باشد، بیشتر درباره آن برند فکر می‌کند. اگر مخاطب محتوای برند را به صورت بازنشر شده در سایر منابع ببیند، به برند به عنوان یک رهبر نگاه می‌کند.

ارتباط نزدیکتر با مخاطب: شهرت برند می‌تواند به شناخته شدن در میان مخاطبی کمک کند، اما محتوای خوب باعث ایجاد وفاداری و رابطه نزدیک با مخاطب می‌شود. سعی کنید به منبع اصلی محتوای با کیفیت برای مخاطبین بدل شوید.

عدم وجود محدودیت برای استفاده: مهم نیست کسب و کار شما چه باشد. هر کسب و کاری می‌تواند از بازاریابی محتوایی استفاده کند. تا زمانی که محتوای ارزشمند تولید می کنید، مخاطبین به سمت شما می‌آیند.

هزینه پایین: بازاریابی محتوایی به نسبت سایر روش‌های بازاریابی هزینه بسیار کمی دارد. اگر خودتان قادر به انجام آن نیستید می‌توانید برون سپاری کنید. افراد و تیم های زیادی می توانند با تعرفه مناسب این کار را برای شما انجام دهند.

مزایای بازاریابی محتوا

مشکلات بازاریابی محتوایی

در این قسمت می‌خواهم در مورد برخی از مشکلات بازاریابی محتوایی صحبت کنم. این مشکلات برای بسیاری از شرکت‌ها و افراد پیش می‌آید. اگر به درستی با این مشکلات روبرو شویم، بدل به عامل موفقیت بازاریابی محتوایی خواهند شد.

۱- حفظ کیفیت تولید محتوا

تولید محتوای با کیفیت و یونیک اگرچه عامل موفقیت بسیاری از برندهاست، اما در مقابل مشکل اساسی بسیاری از شرکت‌ها هم هست. باید بتوان کیفیت محتوا را در طول زمان حفظ کرد. تنها قرار نیست یک تصویر، متن و یا ویدئو در مقابل مخاطب قرار بگیرد، بلکه باید محتوایی ارزشمند باشد. باید کیفیت محتوا را در طول زمان حفظ و افزایش داد، حال آنکه برخی دقیقا به عکس عمل می‌کنند.

۲- نظم و پایداری تولید محتوا

نظم و پایداری در بازاریابی و تولید محتوا بسیار با اهمیت است. برای این منظور داشتن تقویم تولید محتوا بسیار مفید و اثرگذار است. این نظم چه در زمان تولید و چه در زمان انتشار بسیار مهم است.

۳- شناخت پرسونای مخاطب

توجه به پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوایی بسیار مهم است. بسیاری از شرکت‌ها پیش از شروع بازاریابی محتوایی به پرسونا بی توجهی می‌کنند و همین موضوع باعث شکست آنها می‌شود.

۴- تولید محتوا در فرمت مناسب

بسیار مهم است که به فرمت محتوا توجه شود. ایده محتوا زمانی اثرگذار است که در فرمت مناسب اجرا شود. همچنین باید توجه کرد که در هر مرحله از مسیر مشتری، برخی از فرمت های محتوا برای او مناسب است.

۵- اندازه گیری دقیق ROI

برای اندازه گیری دقیق ROI (نرخ بازگشت سرمایه) نیاز به ابزارهای آنالیز است. بسیاری از شرکت‌ها در بازاریابی محتوایی توجهی به ROI ندارند.

۶- توجه به مسیر مشتری

زمانی که دچار مشکلی می‌شویم ابتدا به دنبال این می‌گردیم که مشکل چیست؟ سپس به دنبال راه حل آن می‌گردیم و در مرحله آخر تصمیم‌گیری برای رفع مشکل با بهترین راه حل می‌گردیم. مسیر مشتری نیز مشابه همین موضوع است. ۱- مشتری زمانی که دچار چالش و یا مشکل می‌شود جستجو می‌کند تا بداند مشکل اون چیست (Awareness مرحله آگاهی). ۲- سپس به دنبال راه حل مشکل می‌گردد (مرحله توجه Consideration) و ۳- تصمیم به انتخاب راه حل مناسب می‌گیرد (تصمیم‌گیری Decision). باید متناسب با همین مسیر مشتری بازاریابی محتوایی را پی‌ریزی کرد.

انتخاب فرمت مناسب محتوا با توجه به مسیر مشتری

۷- انتخاب کانال انتشار محتوا

انتخاب کانال (Channel) مناسب جهت انتشار محتوای تولید شده بسیار مهم است. کانال‌ها ممکن است برای شرکت و شخص خودتان باشد و یا از طریق کانال های دیگران اقدام کنید. عدم انتخاب کانال مناسب باعث می‌شود تا محتوا در اختیار مخاطب هدف قرار نگرفته و بازاریابی بی‌ثمر باشد.

اینفوگرافیک مشکلات بازاریابی محتوایی

آموزش بازاریابی محتوایی

آموزش بازاریابی محتوایی نیازمند تلاش و ممارست است. تنها قرار نیست اقدام به تولید یک محتوا کنید. از ایده اولیه تا آنالیز پس از انتشار را باید آموخت. خوشبختانه ده‌ها کتاب در این زمینه چاپ شده است. بسیاری از کتاب ها به صورت PDF و آنلاین در اختیار شما قرار دارد. صدها وب سایت فارسی و انگلیسی انواع مقالات آموزشی برای بخش های مختلف بازاریابی محتوایی در اختیار شما قرار داده‌اند. تنها کافی است کمی جستجو کنید.

بهترین جا برای یادگیری اینترنت است. البته نقش تجربه را هم نباید دست کم گرفت. بد نیست که همزمان با آموزش تجربه کنید. می‌توانید به صورت یک کارآموز بازاریابی محتوایی را یاد بگیرید. توجه داشته باشید که این نوع بازاریابی بسیار پرطرفدار است و می‌تواند یک شغل با درآمد بالا برای شما باشد. با یک جستجو در مورد مقالات بازاریابی محتوایی انواع آموزش‌ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت.