Your browser does not support JavaScript!
طراحی پوستر
سفارش
هزینه
نمونه کار
تایپوگرافی و تاریخچه آن

تایپوگرافی که به طور خلاصه هنر حروف نگاری برای نمایش زبان تعریف می  شود، هنر، صنعت و فرآیند ترکیب حروف تایپی و چاپ آن ها است. پیشینه ی تایپوگرافی در جهان به قرن سیزدهم میلادی مربوط می شود که در اروپای قرون وسطی تایپوگراف ها از قالب های سفالی تک حروف برای ساختن نوشته های روی دیوار استفاده می کردند. این فرم در اروپا بسیار محبوب واقع شده بود تا زمانی که ماشین چاپ در قرن پانزدهم توسط یوهانس گوتنبرگ اختراع شد.

تایپوگرافی چیست

در اواخر قرن نوزدهم میلادی تایپوگرافی مدرن توسط فعالیت هنرمندانی نظیر باهاوس و تیش هولد مطرح شد. به طور مثال باهاوس با حروف نگاری جدید، اصول و قواعد صفحه آرایی را در هم شکست و عناصر تزئینی و ترکیب بندی متقارن را کنار گذاشت و به جای یک صفحه کلاسیک، از انواع حروف دست ساخته بدون پایه و  با خطوط زمینه کلفت سیاه و قرمز جهت در هم شکستن صفحه و تقسیم آن به اجزای پراکنده استفاده شد تا به این وسیله نگاه بیننده را در کنترل بگیرد. در ابتدا حروف نگاری مدرن را انشعابی غیر عادی از طراحی مرسوم و جاری می دانستند، اما با گذر زمان این شیوه تبدیل به اصول و قواعدی تحسین برانگیز شد. 

نمونه تایپوگرافی باوهاوس

نمونه ای از آثار باهاوس

تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می کوشد با به کارگیری خلاقیت خود، با تغییر عناصر متن مانند: اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد. تایپوگرافی کاربردهای فراوانی در طراحی گرافیک، طراحی کتاب های کمیک، ساخت تیتراژ فیلم، طراحی مالتی مدیا و ... دارد.

استفاده از تایپوگرافی در پوسترها

به گفته ی کیت هنریش تایپوگرافی صدای تصویر است. حروف از طریق نوع شکل و چگونگی قرار گرفتنشان در صفحه می توانند دارای کاراکتر خاصی باشند که این کاراکتر در صورت هماهنگی با موضوع پوستر می تواند در انتقال هر چه بهتر محتوای مورد نظر به مخاطبین خود تاثیر گذار باشد. رولان بارت ادیب و فیلسوف فرانسوی می گوید: در گذشته عکس ها معانی را به تصویر می کشیدند و امروزه نوشتار تصاویر را با خود حمل می کنند و تصاویر را با فرهنگ و اندیشه ها آمیخته می کنند.

پوستر و تایپوگرافی

برای طراحی موفق نوشته ها در یک پوستر، جدا از بهره گیری از تکنیک های مختلف و رعایت نظم و تناسب، به خلاقیت و ممارستی نیاز است که طراح از طریق آن می تواند به ارائه هر چه بیشتر پیام از طریق نوشتار نزدیک شود.