Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
سفارش تولید محتوا تالیفی
سفارش تولید محتوا ویژه
هزینه
تحقیق پیش از محتوا نویسی

محتوا نویسی شامل نگارش و انتشار یک متن هدفمند با فرمت دیجیتال است. تولید محتوا نقطه رشد اغلب کسب و کارهای آنلاین بوده و باید بسیار جدی گرفته شود. پیدا کردن موضوع برای شروع تولید محتوا به خواسته های مخاطبان بستگی دارد. محتوا باید برای موتورهای جستجو و مخاطبان کاربردی جلوه کند.

پیش از تولید محتوا (تولید محتوا چیست؟) و انتشار آن لازم است که کلمات کلیدی (کلمه کلیدی چیست؟) و موضوعتان را در محتواهای رقیب بررسی کنید.

تولید محتوا و تحقیق

نویسنده خوب پیش از نگارش محتوا چه کاری انجام می دهد؟

نویسنده باید پیش از تولید محتوا برای درست نوشتن و ارائه اصولی مستنداتی که قرار است در محتوا استفاده کند، برنامه ریزی انجام بدهد.

یک نویسنده خوب پیش از آغاز به کار محتوا نویسی باید به بررسی محتواهای تولیده شده رقیبان خود بپردازد. این کار موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت نویسنده رقیب و شکل گیری ایده های خلاقانه می شود.

با بررسی محتوای تولید شده در سایت رقیب، خواسته های مخاطب رقیب نیز کشف خواهد شد که الهام بخش نویسنده برای تولید محتوای کاربردی تر می شود. همچنین یک نویسنده خوب قبل از آغاز به تولید محتوا به سراغ موضوعاتی می رود که کمتر به آن ها پرداخته شده است. البته موضوع باید مرتبط با حوزه کاری و واجد ارزش باشد.

کپی کردن از محتوای سایت های دیگر موجب از دست دادن اعتماد مخاطب و عدم بهینه سازی محتوا در موتورهای جستجو خواهد شد. بنابراین نویسنده محتوا باید مهارت و تخصص قابل قبولی در موضوع داشته باشد تا هنگام نگارش از تحلیل ها و تجربه های شخصی خود نیز بنویسد. اگر نویسنده در حوزه کاری اطلاعات لازم را نداشت، لازم است تا از نظریات متخصصین مربوطه استفاده کند.

تکنیک های اصولی برای شروع محتوا نویسی

برای محتوا نوشتن تکنیک های مختلفی وجود دارد. چند تکنیک اصولی شامل موارد زیر می شود:

  • شناسایی هدف
  • آشنایی با مخاطب محتوا
  • برقراری ارتباط میان هدف و مخاطب
  • آغاز نگارش محتوا

شناسایی هدف: پیش از تولید محتوای گسترده باید هدف از محتوا نویسی مشخص باشد. باید مشخص کنید برای چه چیزی قرار است محتوا تولید کنید؟ آیا این کار موجب توسعه کسب و کارتان می شود؟ آیا می خواهید با تولید محتوا، مخاطب بیشتری جذب کنید؟ هدف خود را به طور شفاف مشخص کنید.

آشنایی با مخاطب محتوا: باید جامعه هدف خود را بشناسید. چه کسانی قرار است از محتوای شما استفاده کنند؟ در چه سطح علمی و فرهنگی قرار دارند؟ دغدغه ها و نیازهای مخاطبان خود را بشناسید تا بتوانید برای آن ها محتوای هدفمند تولید کنید.

برقراری ارتباط میان هدف و مخاطب: به عنوان یک نویسنده محتوا باید میان هدف محتوا و مخاطب ارتباط دو جانبه برقرار کنید. برای چه چیزی می نویسید و چه کسی قرار است استفاده کند؟ پاسخ به این سوال، یک نقشه راه برای ادامه محتوا نویسی ترسیم می کند.

آغاز نگارش محتوا: ابتدا ایده هایتان را یادداشت کنید. ببینید از کدام روش می توانید محتوا را در ذهن مخاطب تثبیت کنید. هنگام تولید محتوا به چینش کلمات دقت کنید؛ کلمات، جادو می کنند. اما از تصاویر غافل نشوید.

پس از برقراری ارتباط میان محتوای تولید شده و مخاطب، امکان تبدیل مخاطب به مشتری یا مخاطب وفادار وجود دارد.

فرمت های رایج در تولید محتوا را بشناسید

در حالت کلی، محتوا نویسی برای انتقال اطلاعات مطابق هدف و خواسته مخاطب محتوا انجام می شود. قبل از تولید محتوا باید فرمت ارائه محتوا را مشخص کنید.

به عنوان مثال، اکثر کتاب ها به صورت محتوای متنی ارائه می شوند. محتوای متنی حس اعتماد را در مخاطب تقویت می کند. اگر هدف شما ارائه کتاب برای کودکان ۳ تا ۶ ساله باشد، استفاده از محتوای صوتی یا ویدیویی بازخورد بهتری به دنبال خواهد داشت. حال این که در دنیای دیجیتال، محتوای تصویری جزو پر طرفدارترین محتواهای تولید شده به شمار می رود.

بنابراین، با شناخت مخاطب خود، می توانید از فرمت های رایج مانند مقاله، کتاب الکترونیکی، موشن گرافیک و پادکست استفاده کنید.

بسترهای انتشار محتوای تولید شده را بشناسید

محتوا نویسی به کنار هم قرار دادن تعداد خاصی از کلمات و جملات محدود نمی شود. برای تولید محتوا نویسنده باید پیش زمینه ذهنی نسبت به موضوع داشته باشد و بداند در کدام پلتفرم (پلتفرم چیست؟) آن را منتشر کند.

همچنین باید بتواند محتوا را برای پلتفرم های مختلف بهینه سازی کند. به عنوان مثال، محتوایی که برای وبلاگ تولید شده است، برای انتشار در اینستاگرام به یک عکس مناسب نیاز دارد. یا برای بازنشر در توییتر باید عمل بازنویسی و خلاصه کردن نکات مهم در چند جمله کوتاه بر آن انجام شود.

نویسنده محتوا می تواند علاوه بر دستیابی به اهداف خود از تولید محتوا، به نیازهای مخاطب نیز پاسخ مناسب بدهد. به شرطی که پیش از شروع نگارش محتوا، تمامی جوانب لازم را در نظر بگیرد و به سادگی از آن ها عبور نکند.