Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
سفارش تولید محتوا تالیفی
سفارش تولید محتوا ویژه
هزینه
تولید محتوای آموزشی چه تفاوتی با تولید محتوای خبری دارد؟

تولید محتوا چیست؟ چه انواعی دارد؟ جایگاه آن در دنیای امروزی کجاست؟ و ... سوالاتی هستند که این روزها بسیار با آن مواجه هستیم. اما امروز قصد نداریم تمامی این سوال‌ها را پاسخ دهیم! بلکه می‌خواهیم به بخش کوچکی از آن، یعنی تفاوت محتوای آموزشی و خبری بپردازیم.

همانطور که می‌دانید از گذشته تا به امروز شیوه و نحوه ارتباط با مخاطب مهم ترین رکن رونق هر کسب و کاری بوده است. اینکه بدانید در برخورد اول چگونه ظاهر شوید تا بتوانید یک فرد معمولی را به مخاطب پروپاقرص تبدیل کنید، مسئله‌‌ای است که هرچند اهمیت آن بگویم کم گفته‌ایم! تولید محتوا همان شیوه ارتباط شما با کاربران اینترنتی است، در واقع هدف از به تحریر درآوردن انواع محتواهای اینترنتی انتقال مطالب مورد نظر است. برای انجام این کار نویسندگان تکنیک های جذابی را به کار می گیرند تا توجه مخاطب را به محتوا جذب کنند. هدف از نوشتن این مقاله پرداختن به تفاوت‌های دو گونه محتواهای اینترنتی یعنی محتوای «خبری» و «آموزشی» است.

تولید محتوا چیست

از آموزش‌های دیجیتالی گرفته تا خبرهای جنجالی و داغ

همانطور که در ابتدای مقاله بدان اشاره کردیم هدف از تولید محتوا انتقال مطالب مختلف با کمک تکنیک‌های جذاب است. این روزها کمتر کسی را می‌یابید که بی‌خبر از دنیای مجازی و دیجیتال باشد، بنابراین اکثر افراد کم و بیش مطلع از این شیوه انتقال رایج هستند. با توجه به اهمیت دو نوع مهم محتوای خبری و محتوای آموزشی در ادامه مطلب به معرفی کوتاهی از آنها خواهیم پرداخت:

محتوا خبری:

جو رایج این روزهای فضای مجازی و دنیای اینترنت بر پایه محتواهای خبری است. در این نوع تولید محتوا، نویسنده تلاش می‌کند با استفاده از ترفندهای مخصوص و یا با کمک شیوه‌های روانشناسی یک خبر را در ذهن مخاطب خود بولد کند. مزیت این دسته از محتواها آن است که نویسنده به عنوان رکن اصلی با طیف گسترده‌ای از اطلاعات روبرو نبوده و تنها با استفاده از یک سری اطلاعات اولیه و در چهارچوب قوانین خبری را تولید می‌کند. به طوری که در عبارتی کوتاه به آن صفت جذاب بودن را نسبت داد. به عبارت دیگر باید این حس به مخاطب القا شود که ممکن نیست جامع‌تر از این خبر را در جای دیگری پیدا کند!

محتوا آموزشی:

یکی از اصلی‌ترین انواع محتوا محتوای آموزشی است، در واقع محتوای آموزشی به مجموعه‌‌ای از فایل های ویدئویی، صوتی و متنی اطلاق می‌شود که با هدف آموزش تولید می‌گردد. این دسته از محتواها ابزاری برای ادراک و آموزش آسان‌تر مخاطبین است که سطح سواد و آگاهی افراد را بالا می‌برد. بنابراین نباید اهمیت این دسته از تولید محتوا را اندک بدانید!

نتیجه گیری

اینکه بخواهیم تولید محتوا خبری و آموزشی را با یکدیگر مقایسه کنیم و یا آنها را در دو کفه یک ترازو قرار بدهیم کار چندان درستی نیست! در واقع هر یک از این دو گونه محتوا ارزش و اهمیت خاص خودشان را دارند. محتوای آموزشی به عنوان یک ابزار فرهنگی، جایگاه مهمی در بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه دارند. محتواهای خبری در زمینه های مختلف جذاب و سرگرم کننده بوده و افراد را با اطلاعات به روز در سراسر دنیا مواجه می‌کند؛ بنابراین بهتر است برای هر یک از این دو نوع مهم جایگاه ویژه ای قائل شده و یکی را بر دیگری برتری ندهیم.