آیا تولیدمحتوا کار سختی است؟ در این مقاله میخواهم خیلی کوتاه به موضوع اینکه آیا تولیدمحتوا امری دشوار است یا خیر پاسخ دهم. اگر تا به حال تولیدمحتوا انجام ندادهاید و میخواهید بیشتر درباره اینکار آشنا شوید، در ادامه این مطلب با من همراه باشید.
آیا تولیدمحتوا سخت است؟
هر کاری سخت است! هیچ کاری سخت نیست! خب این جواب در عین اینکه ساده و درست است، ممکن است به نظر خیلی عجیب بیاید. تولیدمحتوا هم یک کار است، اگر به آن علاقه داشته باشید، کار سختی نیست. اما اگر به تولیدمحتوا (تولید محتوا چیست؟) علاقه نداشته باشید، کار دشواری است. اما فکر میکنم این جواب کامل نیست. برای تصمیمگیری بهتر، باید کمی دقیقتر به این کار بپردازیم.
اولین مرحله این هست که بدانیم سختیهای تولیدمحتوا چه چیزهایی هستند.
مشکلات تولید محتوا چیست؟
تولیدمحتوا در فرمتهای مختلفی صورت میگیرد. برای همین ممکن است برخی از مطالبی، برای همه فرمتها وجود نداشته باشد. اما مهمترین مشکلات این کار شامل:
- پیدا کردن ایده برای تولیدمحتوا: مهمترین بخش در تولیدمحتوا، داشتن یک ایده است. فرقی نمیکند بخواهید با چه فرمت و حتی چه کیفیتی محتوا تولید کنید، پیش از هر چیز باید ایده داشته باشید. بدیهی است که هر چه این ایده پختهتر باشد، کیفیت و سطح بالاتری از محتوا را میتوان انتظار داشت. بسیاری از افراد زمانی که میخواهند تولیدمحتوا کنند، میپرسند درباره چه چیزی محتوا تولید کنیم؟ این سوال نشان میدهد ایده برای محتوا ندارند. داشتن ایده، اولین و مهمترین مشکل است.
- آشنایی با ابزارهای تولیدمحتوا: اگر میخواهید تولیدمحتوا بکنید و برای آن ایده هم دارید، حالا زمان شروع کار میرسد. اما بسیاری از افراد با ابزارها آشنایی کافی ندارند. مثلا میخواهند یک محتوای تصویری تولید کنند، اما با ابزارهای گرافیکی آشنایی ندارند. یا میخواهند یک تولیدمحتوای متنی انجام دهند، اما ابزارهای سنجش کیفیت محتوا را ندارند.
- زمان کافی برای تولیدمحتوا: هر حالتی که حساب کنید، تولیدمحتوا زمانبر است. چه محتوا یک مقاله وبلاگی باشد، چه یک ویدئو برای شبکههای اجتماعی و ... برای تولیدمحتوا به زمان نیاز دارید. گاهی پیاده سازی برخی از ایدهها بسیار زمانبر خواهند بود.
- عدم توجه به پرسونای مخاطب: گاهی ایده داریم، ابزار داریم، زمان هم داریم، اما نتیجه محتوا بسیار دلسرد کننده است. یکی از دلایل این عمر عدم شناخت ما از پرسونای مخاطب است. هر محتوایی باید مخاطبین خود را داشته باشد. اگر ما نداریم برای چه مخاطبی محتوا تولید میکنیم، احتمال اینکه نتیجه مورد پسند مخاطب نباشد زیاد است. این مشکل مخصوصا زمانی صورت میگیرد که برای کسب و کار فرد دیگری میخواهید تولید محتوا کنید و او اطلاعات کافی به شما نمیدهد.
- نداشتن بودجه کافی: تولیدمحتوا کم هزینه نیست. برای هر نوع تولید محتوایی شما نیاز به بودجه لازم را دارید. فرض کنید میخواهید خودتان برای کسب و کار خودتان تولید محتوا کنید. حتی در این شرایط هم بودجه نیاز خواهید داشت. حداقل نیاز است ابزار مورد نیاز را تهیه کنید و بدانید که این ابزارها در اثر استفاده مکرر شما مستهلک شده و هزینه نوسازی خواهید داشت. اگر هم برون سپاری میکنید، باز در قبال تولیدمحتوا باید هزینه پرداخت کنید.
- عدم آشنایی با تکنیکها و اصول: برای تولید برخی از انواع محتوا، نیاز به آشنایی با اصول خاصی است. مثلا برای تولیدمحتوای متنی در سایت، باید بدانید چطور یک محتوا را بهینه سازی کنید.
- عدم برنامه ریزی: تولید محتوا در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که در برای آن برنامه ریزی کنید. یکی از مهمترین مسائل داشتن تقویم تولیدمحتوا است. بسیاری از افراد از تقویم تولیدمحتوا استفاده نمیکنند و همین امر باعث میشود هزینههای آنها چندین برابر زیادتر شود و نتایج دلخواه را نگیرند.
مشکلات تولیدمحتوا به همین موارد خلاصه نمیشود، اما اینها مهمترینها هستند. نمیخواهم شما را از تولیدمحتوا بترسانم. تولیدمحتوا مثل هر کار دیگری مشکلات خود را دارد. فکر نکنید یک گوشه مینشینید و محتوا خود به خود تولید میشود. برای تولیدمحتوا باید کار کنید، مطالعه کنید، آزمون و خطا کنید و صبور باشید. اگر فکر میکنید محتوا نوشتن کار بیش از حد سادهای است، توجه کنید که تنها محتوای محدودی مخاطبین زیادی دارد و بیشتر محتواهای موجود در دنیای اینترنت مخاطبین زیادی ندارند. این به ما نشان میدهد که تفاوت در تولیدمحتوا بسیار زیاد است. پس باید به آن منطقی نگاه کرد.
خدمات تولید محتوا
اگر نیاز به خدمات تولید محتوا دارید، تیم طراحی و تبلیغات لولسا، آماده خدمت رسانی به شما است. تنها کافی است تا سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.