پیش از طراحی سایت نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده وجود دارد. بسیاری از افراد ابتدا تصمیم میگیرند یک سایت راهاندازی کنند، برای آن هزینه میکنند و سپس به برنامهریزی میپردازند. این موضوع باعث میشود تا چندین و چند سال عملا نتوانند نتیجه دلخواهی از هزینههایی که برای طراحی سایت کردهاند به دست بیاورند. در این مقاله چند راهکار برای برنامه ریزی به شما ارائه میشود.
نوشتن ماتریس SWOT
یکی از مهمترین کارهایی که میتواند در ابتدا به شما کمک کند این است که برای ایده خود ماتریس SWOT را بنویسید تا خودتان با کسب و کاری که میخواهید راهاندازی کنید کمی آشنا شوید. برای نوشتن این ماتریس باید زمان درست بگذارید و به آن فکر کنید. فراموش نکنید اگر درست نگاه نکنید، بازار روی بدی به شما نشان خواهد داد. پس در نوشتن ماتریس باید با خودتان صادق باشید.
اگر میخواهید ماتریس SWOT بنویسید، ابزار رایگان لولسا میتواند نقطه شروع خوبی باشد:
پرسونای مخاطب را مشخص کنید
شما نمیتوانید همه افراد را راضی نگاه دارید. این یک اصل و قاعده زندگی برای همه ما هست. در کسب و کار هم این موضوع صادق است. شما باید روی یک گروه مشخص کار کنید تا بتوانید نیازهایشان، انتظاراتشان و نحوه خدمات دهی مناسب به آنها را به درستی برآورده کنید. برای این منظور شما نیاز دارید یک گروه مخاطب درست و متناسب با کسب و کار و تواناییهای خودتان انتخاب کنید.
برای نوشتن پرسونای مخاطب و مشتری کار چندان سختی ندارید، میتوانید از ابزار رایگان لولسا استفاده کرده و یک پرسونای کامل بنویسید:
اگر درباره پرسونا اطلاعات کافی ندارید، به این مطالب مراجعه کنید:
- پرسونا چیست؟
- محتوانویسی بر اساس پرسونای مشتری
- جایگاه پرسونا در تولید محتوا
- چرا در نوشتن محتوا به پرسونا توجه کنیم؟
- چرا پرسونا را در تولید محتوا جدی بگیریم؟
پیش نیازهای بصری را برای طراحی سایت فراهم کنید
برای طراحی سایت برخی پیشنیازی بصری وجود دارد. مثلا داشتن یک لوگو، انتخاب یک رنگبندی مناسب، انتخاب فونت میتواند نقطه شروع مناسبی باشد. توجه کنید که بدون وجود این موارد نمیتوان طراحی سایت را شروع کرد. اگر ندانید چه رنگهایی میخواهید و طراح برای شما اقدام به طراحی سایت کند احتمالا با نتایج ناگواری روبرو میشوید. اگر رنگها را نپسندید و بخواهید تغییر دهید، ممکن است با رنگبندی جدید اصلا ظاهر سایت همخوانی نداشته باشد. در این شرایط معمولا باید دوباره هزینه طراحی پرداخت کنید.
در صورت نیاز به خدمات طراحی لوگو میتوانید از خدمات لولسا استفاده کنید:
به تولید محتوا فکر کنید
تولید محتوا امر بسیار ضروری برای موفقیت یک سایت است. باید برای آن برنامهریزی بسیار دقیقی داشت. پیش از طراحی از خودتان بپرسید واقعا چه کسی قرار است برای تولید محتوا کار کند؟ خودتان یا برونسپاری؟ هزینه آن چقدر است؟ شاید ابتدا فکر کنید جواب این سوالها ساده است، اما در عمل اینطور نیست. تولید محتوا موضوعی زمانبر و همراه با هزینههای فراوان است. باید از ابتدا به آن فکر کرده و برای آن برنامه ریزی کنید. طراحی سایت بدون تولید محتوای منظم فقط صرف هزینه اضافی است.
اگر در مورد تولید محتوا اطلاعات کافی ندارید، به مطالب زیر مراجعه کنید:
به سئو فکر کنید
توجه داشته باشید سئو و تولید محتوا یکی نیستند! این یه قاعده بسیار مهم است. اگر فردی به شما گفت تولید محتوا به تنهایی سئو را به نتیجه میرساند بدانید اطلاعات درستی درباره سئو ندارد. سئو موضوعی بسیار تخصصی است که اصلا نمیتوان از آن به سادگی عبور کرد. شما باید برای سئو سایت برنامه ریزی کنید. مثلا ساختار سئو درست باشد، سئوکار داشته باشید و حتی گاهی کمپینهای سئویی راهاندازی کنید.
برای آشنایی بیشتر با سئو به مقالههای زیر مراجعه کنید:
امنیت را دست کم نگیرید
برای داشتن سایت نیاز به توجه به امنیت است. فردی باید کار به روزرسانی سایت، نگهداری و توجه به موارد امنیتی را در پیش بگیرد. از ابتدا باید برای این بخش برنامهریزی دقیق کنید.
برای آشنایی با خدمات امنیتی سایت، به بخشهای زیر مراجعه کنید:
همه کار را خودتان نمیتوانید انجام دهید
اگر در برنامه ریزی به خود گفتید، تولید محتوا، سئو، امنیت، نگهداری، ارائه خدمات به مخاطبین و مشتری و غیره را خودم انجام میدهم، بدانید که واقع بینانه عمل نکردهاید! اینها هر کدام تخصصهای مربوط به خود را نیاز داشته و زمان بسیاری را میبرد. یک فرد نمیتواند تمامی اینکارها را انجام دهد.
مشاوره پیش از طراحی سایت
پیش از طراحی سایت و پس از برنامه ریزی اولیه یک مشاوره تلفنی بگیرید. توجه کنید اینجا تاکید روی مشاوره است و نه یک گفتگو برای خرید! بسیاری از افراد بین این دو اشتباه میکنند و صرفا چون با یک طراح سایت حرف زدند نام آن را مشاوره میگذارند. شما نیاز دارید یک طراح سایت متخصص با توجه به نیازهای شما، برنامهریزی و پلنهایی که ریختهاید بررسی کند و ببیند چقدر اینها واقعی هستند، چقدر میتوانید به نتیجه برسید و سپس به شما پیشنهاد بدهند چه کار انجام دهید. پس از یک مشاوره واقعی استفاده کنید و نه آنکه به شما بگویند هزینه چه پلنی چقدر است!
شما نیاز به راهنمایی دارید و نه اطلاع از قیمت. قیمتها همیشه آنلاین روی سایتها قابل مشاهده هستند، اما مشاوره و بررسی اینطور نیست. پس تاکید میکنم، مشاوره واقعی بگیرید و برای هزینه کردن در یک مشاوره تخصصی نگران نباشید. بدون مشاوره شما بارها هزینههای سنگین و اشتباه باید پرداخت کنید.