Your browser does not support JavaScript!
طراحی پوستر
طراحی اینفوگرافیک
طراحی لوگو
طراحی کاتالوگ
طراحی مینیمالیستی، با کمترین بیشترین را خلق می کند!

در تعریفی ساده مینیمالیسم یا کمینه گرایی سبکی است که در آن هنرمند از به کار بردن عناصر، رنگ ها، اشکال و بافت های زائد اجتناب کرده و با بهره جستن از ذکاوت، خلاقیت و تکنیک های مخصوص به این سبک با کمترین اجزا و در عین سادگی اثری تاثیرگذار را خلق می کند. فلسفه مینیمالیسم این مسئله را بیان می کند که معدود نیاز های انسانی برای زندگی کافی است و شعار معروف این سبک جمله ی کم زیاد است می باشد. این سبک به ای بی سی نیز شناخته می شود. استفاده از سبک مینیمال و بهره جستن از فضاهای خالی یکی از روند های مهم طراحی به شمار می آیند. گر چه تکنیک های به کار رفته در آثار مینیمال در نگاه اول ساده به نظر می آیند اما در حقیقت ایجاد طرحی قدرتمند در فضای خالی بسیار به همراه عناصر کم کاری دشوار به شمار می رود.

با این وجود بسیاری از طراحان از این چالش استفاده کرده تا خلاقیت خود را بیش از پیش در معرض نمایش بگذارند. با وجود گذشت سال ها از پیدایش این سبک همچنان آثار بهره گرفته از آن را در زمینه های مختلف هنری مشاهده می کنیم. یکی از زمینه های که می توان از کمینه گرایی در آن بهترین استفاده را نمود زمینه طراحی گرافیک و تبلیغات می باشد. برای موفقیت در طراحی گرافیک به این سبک باید با اصول پایه طراحی آشنا بوده و قادر بود تا از اجزای یک طرح همچون تایپوگرافی، رنگ ها، گرید ها، اشکال، خطوط و فضا های خالی را به بهترین طریق استفاده کرد تا به سادگی هر چه تمام تر پیام را به مخاطب انتقال داد. در این مقاله کوشش شده تا با برخی از تکنیک های مهم این سبک آشنایی پیدا کرده و به عنوان مثال برخی از آثار موفق این سبک به خصوص در زمینه تبلیغات را مشاهده کنیم.

هیچ فرمول خاصی برای مینیمال کردن یک طرح وجود ندارد اما برخی ویژگی های رایج که هنرمندان عقیده دارند که مربوط به آثار مینیمال می باشد عبارت اند از:

  • اثری است که به عناصر پایه تنزل می یابد
  • اثری ساده است که با کاربر تعامل خوبی برقرار می کند
  • اثری است که در آن از فضاهای خالی بسیار استفاده می شود
  • از تعداد رنگ های کم تری استفاده می شود و برای به کار بردن هر رنگ دلیل و ضرورتی وجود دارد
  • تنها از یک یا دو طرح حروف بهره می برد
  • محتوای آن مفهوم و نه چندان پیچیده است

مینیمالیسم و توصیف آن از فضاهای خالی

استفاده صحیح از فضاهای خالی یکی از مهم ترین نکاتی است که هنگام خلق یک طرح مینیمال باید به آن توجه داشت. به گونه ای فضای خالی را می توان مترادف با سبک مینیمالیسم دانست. نکته قابل توجه در این زمینه استفاده از فضا به گونه ای است که تعادل بین عناصر و صفحه برقرار باشد و تضاد و هم ترازی به خوبی رعایت گردد.

مینیمالیسم و توصیف آن از فضاهای خالی

مینیمالیسم و توصیف آن از فضاهای خالی

محتوا مفهوم و نه چندان پیچیده

اگر قصد دارید تا طرحی مینیمال خلق کنید باید توجه داشته باشید تا مفهوم خیلی پیچیده ای را انتخاب نکنید و در صورت پیچیده بودن آن را تا جای ممکن ساده کنید. برای اطمینان از این امر بهتر است تا هنگام ایجاد طرح سوال های زیر را از خود بپرسید:

  • آیا این طرح برای مخاطبان قابل فهم است؟
  • آیا قابلیت این را دارد تا پیام را به سادگی هر چه تمام تر توضیح دهد؟
  • آیا تصاویر و کلمات واضح و مفهوم است؟
  • آیا ایده قابلیت این را دارد تا با کمترین توضیح ممکن پیام را به مخاطب منتقل کند؟

 محتوا مفهوم و نه چندان پیچیده مینیمالیسم

 محتوا مفهوم و نه چندان پیچیده مینیمالیسم

تنزل به عناصر پایه و اجتناب از ترفندهای رایج طراحی

تا جای ممکن از به کار بردن عناصر پیچیده و زائد بپرهیزید و سعی کنید تا با ساده و پایه ای ترین اشکال و عناصر طرح خود را به وجود آورید. در چند سال گذشته طراحان حرف های زیاد در مورد طراحی فلت (تخت) و اسکیومورفیسم زده اند که همین امر نشان دهنده ی شروع دوباره استفاده از طراحی مینیمالیستی می باشد چرا که طراحان می بایست تمامی ترفند های مختلف طراحی را کنار بگذارند.

تنزل به عناصر پایه و اجتناب از ترفند های رایج طراحی

طراحی مینیمال و تایپوگرافی

همانند انتخاب رنگ، زمان انتخاب طرح حروف باید به خاطر داشته باشیم که حتما دلیل و ضرورتی برای آن نوع از نوشتار وجود داشته باشد و از به کار بردن تنوع زیاد در انتخاب طرح حروف تا جای ممکن بپرهیزیم.

طراحی مینیمال و تایپوگرافی