لینک Dofollow چیست؟ چه استفادههایی از آن میشود؟ چه زمانی باید از Dofollow استفاده کنیم؟ چه زمانی نباید از لینک Dofollow استفاده کرد؟ مشابه این سوالات را بارها و بارها شنیده بودم. برای همین در این محتوا قصد دارم تا شما را با این نوع لینکها آشنا کنم.
راحتترین راه برای اینکه بتوانید برای خدمات و یا محصولات خودتان در سایت مشتری جدید به دست بیاورد موتورهای جستجو هستند. معمولا کاربرانی که از موتورهای جستجو وارد سایت میشوند آسانتر اقدام به خرید از سایت میکنند. افزایش ترافیک سایت از موتورهای جستجو همیشه جذاب است و این موضوع را نمیتوان پنهان کرد.
همیشه یک رقابت میان صاحبان وب سایت ها برای موفقیت در سئو (SEO) وجود دارد (سئو چیست؟). همه میخواهند بیشترین ترافیک مخصوص سایت خودشان باشد. خوشبختانه دیگر روزهایی که افراد با انواع اسپمها و روشهای غیرطبیعی بازدید سایت خودشان را افزایش میداند گذشته است. اکنون زمان رقابت میان کسانی است که روشهای استاندارد را به کار میبرند.
این روزها برندها از متریکسهای دقیقتری برای کنترل سایت و افزایش محبوبیت آن برای موتورهای جستجو و مخاطبین استفاده میکنند. در حالی که اصلیترین روش برای موفقیت یک سایت تولید محتوا است، در کنار آن لینکهای Dofollow (بخوانید دو فالو) هم بسیار اثرگذار هستند. حالا این لینک ها چرا مهم هستند؟ چطور باید از انها استفاده کنیم؟
لینکهای Dofollow چه هستند؟
اول باید بدانیم پیج رنک (PageRank) چیست؟ پیج رنک در حقیقت نمرهای از وزن لینکهایی که به سایت و صفحه وارد میشوند. هر کدام از لینکها یک امتیاز مشخص به خود را دارند. در نتیجه هر چه امتیازها (لینکهای بهتر) برای سایت دریافت کنید، پیج رنک افزایش پیدا میکند. افزایش پیج رنک منجر به بهبود رتبه سایت و سئو میشود. به علت امکان انتقال این پینج رنک از طریق وب سایتهایی که ساختار مناسبی در پیوند (لینک) دارند، گاهی برخی به آن «Link Juice» میگویند.
اما مشکل آن چیست؟ خب، مانند هر روش موثر دیگری، زمانی که سئو کارها نسبت به تاثیر این لینکها مطلع شدند، همه شروع کردند به ساخت لینکهای Dofollow.
راحتترین شیوه به دست آوردن لینک های Dofollow چیست؟ نوشتن یک کامنت (نظر) در سایتهای پر مخاطب که امکان لینک را در این بخش به شما میدهند. هر چه سایت معتبرتر باشد، این لینک ارزش بیشتری را به سایت شما منتقل می کند.
به صورت پیشفرض همه لینک ها dofollow بودند. این موضوع باعث گسترش اسپم و هرزنامه شد و در نتیجه مدیران موتورهای جستجو برای حل این مشکل تگ nofollow را ایجاد کردند. برای استفاده از تگ nofollow (در فارسی بخوانید نو فالو) باید یک تگ به صورت زیر به لینک اضافه کرد:
rel=”nofollow”
به عنوان مثال کد Html یک لینک برای nofollow به صورت زیر در می آید:
<a href=”http://www.levelsa.com/” rel=”nofollow”>Link Text</a>
با استفاده از این تگ به موتورهای جستجو میگویید که لینک مقصد را دنبال نکرده و Pagerank آن را تقویت نکند.
امروزه پیوندهای dofollow همچنان بخش مهمی از استراتژی سئو هستند. دریافت بک لینک معتبر میتواند به بهبود سئو سایت منجر شود (بک لینک چیست؟). در همین حال تگ nofollow به مدیران سایتها این امکان را میدهد که از انتقال رتبه به سایتهای دیگر جلوگیری کنند.
امروزه بیشتر سایتها در بخش کامنت (نظرات) لینک ها را به nofollow تبدیل میکنند.
چطور لینک Dofollow بسازیم؟
در بیشتر موارد نیاز به کاری برای ایجاد پیوند dofollow وجود ندارد. اگر سایتی که در آن نظرات خودتان را پست میکنید تگ nofollow را اضافه نکند شما یک بک لینک dofollow دارید.
اما تنها راه به دست آوردن لینک Dofollow بخش نظرات نیست! مثلا بسیاری از وب سایتها بخش لینکها (گاهی به اسم پیوند ها یا لینکستان و ...) دارند که در آنجا به سایت های دیگران لینک میدهند. معمولا برای دریافت این نوع لینکها باید با مدیر سایت مورد نظر تماس بگیرید و از او بخواهید لینک سایت شما را در این قسمت قرار دهد. گاهی این موضوع تنها با یک تماس ساده به دست میآید. اما گاهی ممکن است مدیر آن سایت از شما بخواهد این کار را به صورت دو طرفه انجام دهید. یعنی شما هم به سایت او لینک dofollow بدهید.
اما باید بدانیم که نباید به سایت های دیگر زیاد لینک Dofollow بدهیم (تقریبا در اکثر موارد). اگر سایت شما بخش نظرات دارد، میتوانید به صورت دستی و یا با استفاده از افزونهها، لینک هایی که مخاطبین در بخش نظرات مینویسند را با برچسب nofollow تنظیم کنید. این موضوع زمانی که محتوای سایتی که لینک شده کم کیفیت است بسیار مهم است.
به صورت کلی زمانی لینک dofollow بیشترین اثر را دارد که از سایتی لینک دریافت کنید که از نظر موضوعی نزدیک به سایت شما باشد.
یکی دیگر از روشهایی که میتوانید از این لینکهای dofollow دریافت کنید، فروم (Forum) یا انجمنهای گفتگو هستند. معمولا بسیاری از انجمن های گفتگو امکان دریافت لینک را به شما میدهند. کافی است در پاسخی که به دیگران در فروم میدهید لینک سایت خودتان را بگنجانید.
چه ابزارهایی برای بررسی لینک Dofollow وجود دارد؟
اگر مدیر یک سایت هستید، به سادگی میتوانید از بخش مدیریت سایت ببینید که چه لینکهایی را به صورت dofollow به دیگران دادهاید. حتی میتوانید کد html سایت را به سادگی باز کرده و نگاه کنید آیا تگ Nofollow وجود دارد یا خیر. اما وقتی از دیگران لینک dofollow دریافت میکنید چطور باید بدانید؟
برای این موضوع ابزارهای مختلفی وجود دارد. این ابزارها به شما امکان میدهند تا لینک های dofollow دریافتی را بررسی کنید.
برخی از ابزارهایی که میتوانید تعداد و داشتن لینک dofollow را با آنها بررسی کنید:
- سایت Do follow Link Checker به آدرس https://dofollowlinkchecker.com
- ابزار MozBar که میتوانید آن را از سایت moz.com دریافت کنید
- ابزار SEOquake به آدرس www.seoquake.com
- ابزار Link Analyzer که در سایت coderduke.com در دسترس شما است
آیا باید به سایتهای دیگر لینک Dofollow بدهیم؟
پاسخ به این سوال به دو عامل بستگی دارد: پیوند (لینک) به چه سایتی وارد میشود و در صورت دادن لینک dofollow چه فایدهای به دست خواهید آورد؟ اول باید ببینید که سایتی که به آن لینک میدهید چه سایتی است؟ آیا این سایت با کیفیت و مفیدی برای مخاطبین است؟ زمانی که به دیگران لینک dofollow میدهید به رتبه آنها میافزایید، پس اگر لینک به یک رغیب کاری داده میشود باعث خواهید شد تا سایت آنها در سئو بهتر نتیجه بگیرد.
پس بهتر است در دادن لینک Dofollow به دیگران دقت کافی داشته باشید.
چقدر زمان میبرد تا گوگل لینک dofollow را تشخیص بدهد؟
از انجایی که خزندههای موتورهای جستجو مانند گوگل هر روز حجم قابل توجهی از صفحات در اینترنت را بررسی میکنند، پاسخ دادن به این سوال بسیار سخت است. اما به صورت معمول پیوند های dofollow ظرف دو تا چهار روز پس از ارسال توسط گوگل شناسایی میشوند. اما این موضوع به معنی آن نیست که تمام ابزارهای بررسی لینک dofollow هم به همین سرعت پیوند جدید را میشناسند. همچنین باید توجه کنید سایتی که از آن لینک دریافت میکنید چند وقت یکبار توسط گوگل بررسی میشود؟ این موضوع میتواند زمان شناسایی لینک را کمی تغییر دهد.
اگر سایت کوچک و یا کم مخاطبیی دارید و از سایتهای کوچک و کم مخاطب دیگر لینک dofollow دریافت میکنید، شناخته شدن این لینکها توسط گوگل زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. هر چه سایتی که از آن لینک دریافت میکنید بزرگتر و معتبرتر باشد، نتیجه سریعتر و بهتری به دست میآورید.
اما پیش از هر چیز توجه کنید! دریافت لینک Dofollow شرایطی دارد و گوگل برای بسیاری از لینک های Dofollow نه تنها ارزشی قائل نمیشود، بلکه میتواند به سئو سایت شما هم ضربه بزند. برای همین پیشنهاد میکنم مقاله زیر که از مستندات گوگل برای نگارش آن استفاده شده است را به صورت کامل مطالعه کنید:
اگر به خدمات سئو، تولید محتوا و یا بک لینک نیاز دارید، لولسا آماده خدمت رسانی به شما است.