Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا سایت
تولید محتوا شبکه اجتماعی
طراحی اینفوگرافیک
طراحی پوستر
هزینه تولید محتوا

هزینه تولید محتوا چگونه محاسبه می شود؟ برای تولید محتوا چه هزینه هایی وجود دارد؟ قیمت تولید محتوا اعلام شده توسط افراد را چگونه بررسی کنیم؟ تعرفه خدمات چگونه محاسبه می شود؟ اگر به دنبال پاسخ سوالات بالا هستید و می خواهید بدانید چه عواملی در هزینه تولید محتوا اثر می گذارند در ادامه همراه من باشید.

اگر با تولید محتوا آشنایی کافی ندارید، مطالعه این مطالب را به شما توصیه می کنم:

  1. تولید محتوا چیست؟
  2. بازاریابی محتوایی چیست؟
  3. راهنمای تولید محتوا وبلاگ
  4. تقویم تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا چیست

هزینه تولید محتوا و انواع آن

برای اطلاع در مورد هزینه تولید محتوا (Content Creation Price) باید ابتدا در نظر بگیریم انواع مختلفی از محتوا وجود دارد. شاید بد نباشد تا ابتدا کمی با انواع محتوا آشنا شویم و سپس به هزینه آنها بپردازیم. مهم ترین فرمت های تولید محتوا به صورت زیر هستند:

محتوا متنی سایت و وبلاگ (Article): این محتوا به صورتی متنی و گاهی به همراه تصویر، ویدئو و ... در سایت ها و وبلاگ ها قرار می گیرد.

محتوا اینفوگرافیک (Infographic): از این نوع محتوا در شبکه های اجتماعی، سایت ها، کتاب های الکترونیک و ... استفاده می شود. اینفوگرافیک می تواند اطلاعات را به ساده ترین شکل به مخاطب شما برساند.

محتوا موشن گرافیک (Motion Graphic): محتوا موشن گرافیک را می توانید در سایت، شبکه اجتماعی و ... استفاده کنید. با توجه به جذابیت بالای این نوع محتوا، مخاطبین بسیار زیادی دارد.

کتاب الکترونیک (E-book): کتاب های الکترونیک به صورت رایگان و یا فروشی مورد استفاده قرار می گیرند. با گسترش استفاده از تلفن های همراه (موبایل)، تبلت و کامپیوتر استفاده از این نوع کتاب مرسوم شده است.

مالتی مدیا (چند رسانه ای - Multimedia): استفاده از چند رسانه در کنار یکدیگر در این نوع محتوا باعث می شود تا بتوانید به بهترین شکل پیام خود را به مخاطب برسانید.

پادکست (Podcast): پادکست های و کتاب های صوتی محبوبیت فراوانی دارند. استفاده از انها بسیار ساده است و تقریبا محدودیتی برای استفاده ندارد.

عکس (Photography): این نوع محتوا بیشتر در شبکه های اجتماعی و سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان نمونه می توان به تصویر یک محصول در سایت یا یک تصویر از طبیعیت برای شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

پوستر (Poster): پوسترها امروزه بیشتر در فضای اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند. بر خلاف انواع چاپی که در دنیای امروز چندان مورد توجه نیستند، پوسترهای الکترونیک بسیار پر طرفدار هستند.

کلیپ (Video - ویدئو): ویدئوها یکی از پر طرفدارترین انواع محتوا هستند. از آنها می توان برای آموزش، معرفی، سرگرمی و ... استفاده کرد. وجود شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام، تیک تاک، لایکی و ... استفاده از محتوای ویدئویی را بسیار گسترش داد.

همانطور که متوجه شدید، انواع مختلفی از محتوا داریم. هر کدام از این انواع هزینه های مربوط به خود را دارند. پس در ادامه با عوامل موثر در هزینه انواع این محتوا آشنا خواهیم شد.

هزینه تولید محتوا متنی سایت و وبلاگ

هزینه تولید محتوا متنی سایت و وبلاگ به چه عواملی بستگی دارد؟ باید همیشه در نظر بگیریم که تولید محتوا نیازمند هزینه است. چه این هزینه به صورت مالی باشد چه به صورت زمانی، نمی توان از آن گریزی داشت. ممکن است خود شما تصمیم بگیرید برای سایت یا وبلاگ یک مقاله بنویسید و هزینه ای به دیگران پرداخت نکنید. اما برای همین موضوع شما از زمان خودتان هزینه کرده اید.

اما وقتی تولید محتوا را برون سپاری می کنید، این هزینه به چه عواملی وابستگی دارد؟ بیایید در نظر بگیریم که شما برای تولید محتوا به فرد یا تیمی متخصص رجوع کرده اید. آیا صرفا هزینه مربوط به زمانی است که نویسنده به نوشتن مطلب می پردازد؟ برای پاسخ به این موضوع باید ابتدا روشن کنم که چرا اول فرض را به متخصص بودن فرد یا تیم گذاشتم. افراد متخصص می دانند که نوشتن محتوا نیازمند در نظر گرفتن عوامل مختلفی است. باید از لحاظ ساختار، ویرایش سئو، انتخاب کلمات، طول جملات، انتخاب عنوان ها و زیر عنوان ها، انتخاب و محل لیست ها و ... یک محتوا بهینه باشد تا بتواند نتایج مثبتی روی سئو و مخاطب بگذارد. پس ما فرد یا تیمی را در نظر گرفتیم که به خوبی می داند فقط نباید به نوشتن بپردازد، بلکه باید موارد زیادی رعایت شود. گاهی نیاز هست محتوای تولید شده توسط رقبا هم پیش از نوشتن مورد بررسی و آنالیز قرار بگیرند. فکر کنم اکنون کمی روشن شد که هزینه تولید محتوا تخصصی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای آسانتر شده موضوع به صورت خلاصه باید در نظر بگیرید که این موارد برای تولید محتوا باید انجام شوند:

  • آنالیز رقبا
  • آنالیز سایت
  • نوشتن مقاله
  • ویراستاری نگارشی
  • ویراستاری سئو
  • انتخاب و بهینه سازی تصاویر

خب همانطور که مشخص شد نوشتن آغاز و پایان تولید محتوا نیست. پس این عوامل روی هزینه تولید محتوا متنی سایت و وبلاگ اثر گذار هستند. بدون در نظر گرفتن این موارد، یک محتوا با کیفیت به دست نخواهید آورد. پس باید بدانید که برای به دست آوردن محتوای با کیفیت، هزینه به چندین و چند عامل متخلف وابسته است. هر چه این موارد بیشتر مورد نظر قرار بگیرند و کیفیت محتوا بیشتر شود، قیمت نهایی افزایش خواهد داشت.

پیش از بستن این بخش یک توصیه مهم دارد. اگر نمی توانید درست هزینه کنید، اصلا هزینه نکنید. در تولید محتوا، داشتن مطالب بهینه و انالیز نشده هیچ اثری روی کسب و کار شما نخواهد داشت. هزینه ای که اثر گذار نباشد را بهتر است حذف کرد. زمانی شروع به تولید محتوا کنید که بتوانید آن را با کیفیت و پایدار ادامه دهید. تولید محتوا سایت یک سرمایه گذاری طولانی مدت و میان مدت است. نمی توانید انتظار داشته باشید که همین فردا نتایج دلخواه را به دست می آورید. اما زمانی که به نتیجه مطلوب برسید، تا مدتها بازدهی آن را شاهد خواهید بود. بهتر است ابتدا یک استراتژی محتوایی داشته باشید. یک تقویم تولید محتوا ایجاد کنید و سپس به تولید محتوا بپردازید. یک جمله معروف در کتاب آلیس در سرزمین عجایب می گوید: اگر ندانیم به کجا می رویم، به هر سو که برویم فرقی نمی کند. پس درست برنامه ریزی کنید. هزینه هایی که پرداخت می کنید باید با برنامه باشد و بازگشت سرمایه را شاهد باشید.

هزینه تولید محتوا اینفوگرافیک

هزینه تولید محتوا اینفوگرافیک به چه عواملی وابسته است؟ اگر تا به حال کار گرافیکی انجام داده باشید، به خوبی از اهمیت انتخاب یک گرافیست برای رسیدن به نتیجه آگاه شده اید. گرافیک پیش از هر چیز یک هنر است. برای هنر نمی توان قیمت تعیین کرد. بگذارید با یک مثال بگویم: آیا می توانید روی آثار نقاشی همیشه یک قیمت بگذارید؟ آیا انتظار دارید که نقاشی پیکاسو، باید با یک نقاشی یک فرد آماتور یک قیمت داشته باشد؟ بدون شک می دانیم که هیچ وقت اینطور نیست. در مورد هنر گرافیک هم موضوع به همین شکل است. گرافیک یک امر مکانیکی نیست که مهم نباشد چه کسی کار آن را انجام می دهد. گرافیک یک فرمول ریاضی نیست. در هنر شما با سلیقه و روحیات مختلفی روبرو هستید.

اینفوگرافیک

اما موضوع بعدی پس از انتخاب گرافیست، مربوط به نوع اینفوگرافیک و المان های آن است. یک اینفوگرافیک از المان های مختلفی مانند نمودارها، جدول، متن، تصویر و تصویر سازی تشکیل می شود. اینفوگرافیکی که شامل دو جدول است، با اینفوگرافیکی که از ۱۰ جدول ساخته شده است یک میزان زمان نیاز دارد؟ قطعا خیر! پس هر چه این المان ها بیشتر باشند، زمان بیشتری برای طراحی نیاز خواهد بود و درنتیجه هزینه اینفوگرافیک نهایی افزایش پیدا می کند.

موضوع اثرگذار بعدی مربوط به تعدا اتود های اولیه (طرح اولیه) است. در طراحی گرافیک گاهی ممکن است نیاز باشد چندین اتود طراحی شود تا به نتیجه مورد نظر برسیم. برخی افراد دقیقا می دانند چه طرحی مورد نظرشان است، در نتیجه می توانند با یک اتود، به نتیجه مطلوب برسند. اما بر عکس، برخی افراد نمی توانند به سادگی تصمیم گیری کنند. نیاز دارند چندین و چند اتود طراحی کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. هر چه نیاز به طراحی اتودهای بیشتری وجود داشته باشد، هزینه و زمان طراحی افزایش پیدا می کند. به عنوان یک توصیه پیشنهاد می کنم پیش از طراحی اینفوگرافیک، ابتدا کمی جستجو کنید. اینفوگرافیک های مختلف ببینید و طرح هایی که مورد پسندتان هست را انتخاب کنید. با اینکار می توانید هزینه طراحی و تولید اینفوگرافیک را کاهش دهید، چرا که دقیقا می دانید دنبال چه طرحی هستید.

اگر تولید محتوا اینفوگرافیک را برون سپاری می کنید، هزینه های دیگری را هم باید در نظر بگیرید. به عنوان نمونه می توان به تعداد و میزان تغییرات اشاره کرد. عموما هر چه تغییرات بیشتری در جریان طراحی مورد نظرتان باشد، هزینه نهایی افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع در مورد تعداد اتودها هم صادق است. یعنی طراح بر اساس تعداد اتودهایی که مورد نظرتان است، قیمت نهایی را به شما اعلام می کند. برای اینکه کاهش هزینه داشته باشید، بهتر است پیش از سفارش، دقیقا بدانید چه چیزهایی نیاز دارید و آنها را به صورت کامل به طراح منتقل کنید. هر چه بهتر این انتقال اطلاعات را انجام بدهید، نیاز به تغییرات و اتودهای کمتری خواهید داشت و در نتیجه هزینه نهایی کمتر خواهد شد.

هزینه تولید محتوا موشن گرافیک

هزینه تولید محتوا موشن گرافیک را کمی سخت تر از موارد قبلی می توان محاسبه کرد. دلیل این موضوع هم وجود عوامل اثرگذار فراوان است. برای تولید یک موشن گرافیک نیاز به یک سناریو دارید. گاهی نوشتن یک سناریو بسیار زمانبر است. اما شالوده اساسی کار شما را تشکیل می دهد. پس از سناریو عامل دیگر مربوط به طراحی المان ها است. از آنجایی که یک موشن گرافیک از المان های مختلفی تشکیل می شود، ممکن است ده ها و گاهی صدها المان در یک موشن گرافیک نیاز به طراحی داشته باشند. پس از طراحی این المان ها باید آنها را حرکت (موشن) داد. گاهی ممکن است این حرکات ساده و جزئی باشند و گاهی حرکات بسیار پیچیده و زیاد.

پس از اینکه طراحی اولیه پایان یافت، به صداگذاری می رسیم. در این مرحله تعداد و طول مدت نریشن ها، انتخاب و یا ساخت موسیقی متن و سینک کردن صداگذاری روی تصویر از عوامل اثرگذار هستند. گویندگان معمولا هر کدام بر اساس نوع صدا و میزان شناخته شدن بودن آن قیمت گذاری می کنند. اگر نیاز به ساخت موسیقی وجود داشته باشد، اوضاع محاسبه هزینه بسیار پیچیده تر می شود. هزینه استودیو جهت ضبط صدا هم به این موارد اضافه کنید.

اما پس از تمامی این موارد، اکنون تصور کنید تغییرات چه اثر خواهند داشت. به عنوان نمونه فرض کنید در ثانیه بیستم الی سی ام یک موشن گرافیک تغییرات عده ای رخ بدهد. در این شرایط ممکن است صداگذاری و موسیقی نیاز به ضبط مجدد داشته باشند. المان ها تغییر کرده و در نتیجه نیاز به ایجاد موشن جدید وجود داشته باشد.

همانطور که متوجه شدید، هزینه تولید محتوا موشن گرافیک به عوامل بسیار زیادی وابسته است.

هزینه تولید محتوا کتاب الکترونیک

هزینه تولید محتوا کتاب الکترونیکی به دو بخش اصلی ارتباط دارد: اول تهیه محتوا کتاب و دوم طراحی و صفحه بندی. تهیه محتوا می تواند به صورت ترجمه، تالیف، تصویر سازی، عکاسی، اینفوگرافیک انجام بگیرد. پس از اینکه مطالب کتاب تهیه شود، موضوع صفحه آرایی و طراحی کتاب است. معمولا بر اساس نوع صفحه آرایی، هزینه صفحه ای محاسبه می شود. با توجه به بازخورد بالا و انتشار مکرر کتاب الکترونیک، یک روش تولید محتوای بسیار اثر بخش است. مخاطبین شما معمولا پس از مطالعه کتاب های اکترونیک، توجه بیشتری به خدمات و محصولات شما پیدا کرده و اعتمادشان جلب خواهد شد.

هزینه تولید محتوا مالتی مدیا (چند رسانه‌ای)

هزینه تولید محتوا مالتی مدیا (چند رسانه ای) مشابه با موشن گرافیک به عوامل بسیار زیادی وابسته است. در یک مالتی مدیا ممکن است شما نیاز به نگارش محتوا، تهیه کلیپ و ویدئو، صدا گذاری و موسیقی متن و طراحی گرافیکی و موشن داشته باشید. همانطور که تا به اینجا متوجه شده اید، هر کدام از این بخش ها با عوامل زیادی وابستگی دارد.

هزینه تولید محتوا پادکست

هزینه تولید محتوا پادکست کمی ساده تر قابل محاسبه است. تعداد گوینده، نگارش متن، موسیقی متن و هزینه مربوط به استودیو عوامل اصلی هستند. البته در بخش موسیقی و گوینده باز باید توجه کنید که هزینه ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال یک گوینده ای با صدای شناخته هزینه ای بیشتر از یک گوینده تازه کار از شما دریافت می کند.

هزینه تولید محتوا عکس

هزینه مربوط به عکاسی معمولا بر اساس تعداد عکس گرفته شده محاسبه می شود. در مورد عکاسی صنعتی باید به تجهیزات مورد نظر و ابعاد محصول توجه کرد. گاهی نیاز به استفاده از تجهیزات بیشتری برای عکاسی صنعتی وجود دارد.

هزینه تولید محتوا پوستر

هزینه تولید محتوا پوستر شباهت زیادی به اینفوگرافیک دارد. هزینه ای که هر طراح با توجه به مهارت و کیفیت از شما دریافت می کند متفاوت است. اما مواردی مانند ابعاد، تعداد المان ها و نوع طراحی هم اثر گذار هستند. با پوستر به عنوان یک اثر هنری برخورد کنید. به سادگی می توان تفاوت میان کار گرافیست ها را مشاهده کرد. باید با گرافیستی کار کنید که شباهت سلیقه داشته باشید و بتواند خواست شما را درک کند.

هزینه تولید محتوا ویدئویی

ویدئو می تواند به سادگی با مخاطب ارتباط بر قرار کند. تنها کافی است به شبکه های اجتماعی رجوع کنید. برایتان روشن می شود که مخاطبین تمایل دارند از محتوایی ویدئویی استفاده کنند. روزانه میلیون ها ویدئو در شبکه های اجتماعی و سایت ها منتشر می شود. اما ساخت ویدئو هزینه های مربوط به خود را دارد. یک ویدئو می تواند مانند یک تیزر تلویزیونی، یک سریال و یا به صورت یک ویدئوی ۳۰ ثانیه ای در اینستاگرام باشد. برای تولید هر کدام از این ویدئو ها هزینه متفاوت است. به عنوان مثال وقتی به سراغ ساخت یک تیزر می روید، نیاز به دوربین های فیلم برداری گران قیمت دارید. عوامل صحنه، صدا و جزيیات بسیاری در کار شما دخیل می شوند. اما اگر می خواهید یک ویدئو در اینستاگرام یا تیک تاک قرار بدهید، ممکن است گوشی موبایل را برداشته و از خودتان فیلم بگیرید. پس بدون شک تفاوت هزینه بسیار زیاد خواهد بود.

تعرفه تولید محتوا چگونه محاسبه می‌شود؟

تعرفه تولید محتوا را چگونه محاسبه کنیم؟ در بخش بالا با انواع عواملی که در هزینه تولید محتوا وجود دارند صحبت کردیم. الان می دانیم که هر کدام از این عوامل می توانند تاثیر زیادی روی قیمت داشته باشند. برای بسیاری از کسب و کارها صنف ها مسئول قیمت گذاری هستند. اما هزینه ای که این اصناف اعلام می کنند، لزوما ارتباطی با قیمتی که تولید کننده محتوا اعلام می کند ندارد. به عنوان مثال در بخش گرافیک، هزینه هایی که صنف اعلام می کند، بسیار بالاتر از قیمتی است که بیشتر گرافیست ها به مشتریان خود می گویند.

باید توجه داشته باشیم تولید محتوا موضوعی است که خلاقیت، تجربه و تحلیل در آن اثر فراوانی دارد. آیا می توان یک قیمت برای تمامی این موارد اعلام کرد؟ خیر!

تولید محتوا رایگان

تولید محتوا رایگان امکان پذیر نیست! احتمالا این موضوع را تا به اینجا به خوبی متوجه شده اید. تولید محتوا حتی اگر توسط خود شما هم صورت بگیرد هزینه زمانی خواهد داشت. یکی از پرطرفدارترین و اثربخش ترین شیوه های بازاریابی، بازاریابی محتوایی است. سنگ بنای بازاریابی محتوایی، تولید محتوا است. پس باید بدانیم برای سنگ بنای یکی از اثربخش ترین شیوه های بازاریابی باید درست هزینه کرد. این هزینه، سرمایه گذاری شما است. با یک سرمایه گذاری درست، می توان انتظار نتایج مثبت داشت. پس اگر واقعن به دنبال موفقیت هستید، بدانید که باید سرمایه گذاری کنید. اگر اهل سرمایه گذاری نیستید، نمی توانید انتظاری از موفقیت در بازاریابی محتوایی داشته باشید.

به دنبال چیزی به نام تولید محتوا رایگان نباشید، تولید محتوا ارزشمند هیچ گاه مجانی نیست. این را افراد با تجربه به خوبی می دانند. اصلی ترین پایه بازاریابی محتوایی آنقدر ارزشمند هست که برای آن درست هزینه کرد. واقع بین بوده و برنامه ریزی کنید.

دستمزد تولید محتوا

دستمزد تولید محتوا را باید بر اساس کیفیت سنجید. ارزش یک متن با کیفیت و یک متن ضعیف یکی نیست. تولید محتوایی که توسط یک متخصص حرفه ای انجام می شود با محتوایی که یک آماتور تولید می کنند، با هم تفاوت دارند. پس باید بدانیم که دستمزد را باید بر اساس کیفیت مشخص کرد. البته افراد آماتوری که هزینه بالا برای تولید محتوا طلب می کنند وجود دارند. لذا بهترین کار این است که یک یا چند محتوا را به فردی که می خواهید استخدام کنید سفارش دهید. کیفیت کار تحویل گرفته را بررسی کرده تا از متناسب بودن هزینه به نسبت کیفیت اطمینان داشته باشید.

اگر به تازگی می خواهید به عنوان یک متخصص تولید محتوا شروع به فعالیت کنید، می توانید به صورت کار آموز فعالیت کنید. اصول را یادبگیرید و سپس تجربه کسب کنید.

مقایسه قیمت تولید محتوا

برای اینکه قیمت تولید محتوا را مقایسه کنید، بهترین کار بررسی کیفیت کاری است. برای این منظور می توانید یک محتوای مشابه را به دو فرد بسپارید. پس از پایان کار، محتوا را با یکدیگر بسنجید. سپس می توانید ببینید کدام قیمت بر اساس کیفیت متناسب است. قیمت بالاتر، زمانی که همراه با کیفیت بالاتر است، ارزشمند خواهد بود.

فراموش نکنید شما نیازمند کیفیت هستید، پس فاکتور اصلی نباید قیمت تولید محتوا باشد، بلکه باید به کیفیت توجه کنید.

نحوه محاسبه هزینه تولید محتوا سایت

برای محاسبه هزینه تولید محتوا سایت، روال بر این است که تعداد سفارش و تعداد کلمات ملاک اصلی هزینه هستند. به این معنی که هرچه سفارش شما بیشتر باشد، هزینه نهایی کاهش پیدا خواهد کرد. البته نوع دیگری از محاسبه قیمت هم وجود دارد که بر اساس تعداد نیست و بر اساس کیفیت است. این نوع محتواهای ویژه اثربخشی بیشتری دارند و البته هزینه آنها هم بیشتر است.

البته شیوه های محاسبه دیگری هم وجود دارد. مثلا برخی از تولید کنندگان محتوا بر اساس موضوع قیمت گذاری می کنند.

محاسبه هزینه باید معقول باشد. به عنوان مثال تصور کنید شما سفارش تولید محتوا متنی سایت می دهید. تولید کننده محتوا یک عدد به عنوان قیمت به شما اعلام می کند. حال این قیمت را بررسی کنید. به عنوان مثال ببینید چند ساعت زمان برای نوشتن متن نیاز است؟ چقدر زمان برای بررسی و آنالیز رقبا و سایت نیاز است؟ چقدر زمان برای ویراستاری نگارشی نیاز خواهد بود؟ چقدر زمان برای ویراستاری سئو محتوا باید گذاشت؟ حال ببینید این هزینه با تمام این زمان ها همخوانی دارد یا خیر. اگر بیش از اندازه پایین بود، بدانید که احتمالا بخشی از پروسه تولید محتوا به درستی طی نمی شود و یا شاید محتوای کپی شده به شما تحویل می دهند. معمولا باید از محتوای ارزان قیمت ترسید. یک محتوای کپی شده گاهی می تواند آثار مخربی داشته باشد که با چندین برابر هزینه هم قابل جبران نخواهد بود. اگر بیش از اندازه هزینه اعلام شده بالا بود، کیفیت را بسنجید. گاهی برخی از افراد تنها هزینه های بالایی طلب می کنند و در مقابل خبری از کیفیت نیست.

هزینه استخدام کارشناس تولید محتوا

هزینه استخدام کارشناس تولید محتوا معمولا از برون سپاری بسیار بیشتر خواهد بود. هزینه هایی همچون فضای کار، سیستم کامپیوتری، اینترنت، بیمه و مزایا معمولا بسیار بیش از زمانی است که شما برون سپاری می کنید. اما اگر نیاز به استخدام دارید باید خروجی کار را بسنجید. به عنوان نمونه فرض کنید شما یک کارشناس تولید محتوا برای سایت استخدام می کنید. ببینید در مقابل حقوق و هزینه های دریافتی چه میزان بازخورد خواهید داشت.

امیدوارم مطالبی که در بالا گفته شد، بتواند به شما برای آشنایی با هزینه های تولید محتوا مفید بوده باشد.