Your browser does not support JavaScript!
سفارش طراحی سایت شرکتی
سفارش طراحی سایت فروشگاهی
سفارش طراحی سایت شخصی
هزینه طراحی سایت و بازدهی

هزینه طراحی سایت زیاد است؟ آیا این هزینه برای کسب و کار من بازدهی خواهد داشت؟ بسیاری از افراد پس از اینکه هزینه های طراحی سایت را مشاهده می کنند تصورشان بر این است که این هزینه ها زیاد بوده و نمی تواند بازدهی مناسب را داشته باشد. امروز می خواهم در مورد این موضوع صحبت کنم و با هم ببینیم این هزینه چطور می تواند بازدهی داشته باشد.

هزینه های طراحی سایت

برای اینکه یک سایت راه اندازی کنید، چندین هزینه خواهید داشت. این هزینه ها به صورت کلی شامل موارد زیر می شوند:

  • هاستینگ
  • دامنه
  • هزینه طراح و برنامه نویس

اما اگر بخواهید یک سایت پر بازدید داشته باشید، در کنار این موارد باید بخش های دیگری هم اضافه کنید:

  • تولید محتوا
  • سئو
  • امنیت سایت

برای روشن تر شدن موضوع، هر کدام از این هزینه ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هزینه هاستینگ برای طراحی سایت

اگر تا حالا سایت نداشتید و نمی دانید هاستینگ چیست؟ به صورت خیلی ساده و خلاصه (و البته نه کاملا دقیق) هاستینگ مثل یک هارد دیسک است که اطلاعات، برنامه ها و کدهای سایت شما روی آن قرار می گیرد. حالا این هاستینگ می تواند با قیمت های مختلفی خریداری شود. سرعت، حجم و امکانات هاستینگ ها با هم متفاوت است. هر چه هاستینگ بهتری داشته باشید، سرعت سایت افزایش پیدا می کند، کاربرا راحت تر با سایت کار می کنند، برنامه های پیشرفته تری می توانید راه اندازی کنید و ... .

حالا برای شروع از یک هاستینگ ضعیف کار را پی بگیریم و بعدا آن را ارتقاع دهیم؟ قطعا خیر! هیچ وقت سمت هاست های ضعیف نروید! برای اینکه یک کسب و کار اینترنتی بتواند پا بگیرد، یک حداقل هایی نیاز است که بدون آنها باقی هزینه ها بی نتیجه خواهند بود. پس اگر نمی توانید یک هاستینگ عالی تهیه کنید، حداقل از یک هاست معمولی استفاده کنید.

هزینه دامنه برای طراحی سایت

علاوه هاستینگ شما نیاز به یک دامنه دارید. دامنه همان آدرس سایت است. مثلا ما www.agerin.ir را خریداری کرده ایم و این دامنه سایت ما است. برای راه اندازی سایت حتما یک دامنه نیاز دارید. دامنه های آزاد، یعنی دامنه هایی که قبلا خریداری نشده اند، قیمت های ثابت و مشخصی دارند. برای همین شما از هر شرکتی که خریداری انجام دهید، تقریبا قیمتی مشابه با شرکت های دیگر را شاهد خواهید بود.

هزینه طراح و برنامه نویس برای سایت

خب تا به اینجا شما یک دامنه و هاستینگ دارید، یعنی یک اسم و یک فضای خالی! حالا باید سایت را طراحی کنید. برای اینکار یک برنامه نویس و طراح کار را برایتان انجام می دهد. در طراحی سایت دقت کنید که حتما کار را به طراح خبره و حرفه ای بسپارید. برخی افراد برای جمع کردن نمونه کار با هزینه های بسیار پایین پیشنهاد طراحی سایت می دهند. معمولا آنها حتی یک نمونه کار از سایت موفق که کار خودشان باشند را ندارند. اگر می خواهید هزینه هایی که کرده اید بازدهی داشته باشد، این افراد آماتور به درد شما نخواهند خورد.

طراحی سایت بسیار موضوع مهمی است. فقط ظاهر سایت را نباید نگاه کرد. یا حتی در ظاهر که نگاه می کنید، باید بیش از هر چیز UX مورد توجه شما قرار بگیرد. بیاید جور دیگری نگاه کنیم. میلیون ها سایت در جهان وجود دارد. قطعا می دانیم همه این میلیون ها سایت کاربران زیادی ندارند یا کسب و کارهای موفقی در دنیای اینترنت نیستند. در واقعیت تعداد کسب و کارهای موفق بسیار کمتر است. بیشتر سایت ها، معمولا کاربران بسیار کمی داشته و نمی توانند بازدهی لازم را به دست بیاورند.

تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) تعاریف و تفاوت ها

موضوع ساده است: همه افراد اطلاعات کافی برای راه اندازی سایت های بهینه، پر مخاطب و کاربردی را ندارند. 

یک تجربه: من بیش از یک دهه و نیم طراحی سایت انجام دادم. در طول این مدت مشتریان زیادی را دیدم که می خواستند سایت راه اندازی کنند. بعضی از این افراد همیشه به دنبال کمترین هزینه ممکن بودند و اصرار داشتند چون آقا یا خانم ایکس قیمت بسیار پایینی اعلام کرده، من هم همین کار را بکنم. همیشه به این افراد گفتم سایت را بدهید ایشان طراحی کنند. در کمتر از چند ماه یکی از این دو حالت را مشاهده کردم: یا پروژه شان شکست خورد و از راه اندازی سایت منصرف شدند، یا پس از آن هزینه اولیه دوباره برگشتند و سفارش دادند. هر دو گروه این افراد ضرر مالی را تجربه کردند. چون هزینه هایی که پرداخت کردند بی نتیجه بود! تصور اولیه آنها این بود هزینه های کمتری داشته باشند، اما در واقعیت دو بار هزینه مالی و زمانی داشتند.

هزینه تولید محتوا و طراحی سایت

پس از اینکه سایت طراحی شد، حالا باید هزینه های تولید محتوا را هم در نظر بگیریم. یک سایت بدون محتوا نمی تواند مخاطب داشته باشد. وقتی وارد سایت می شوید، فقط یک کادر و رنگ بندی نیست، متن ها، تصاویر، فیلم ها و ... را مشاهده می کنید. اگر تصور کنید بدون داشتن محتوای جدید و با کیفیت می توانید سایت پر بازدید و موفقی داشته باشید، کاملا در اشتباه هستید.

اگر تصور می کنید خب تولید محتوا نمی کنم، بلکه فقط هر چیزی که در سایت های دیگر هست را کپی می کنم و سایت پر از مطلب می شود، باز هم در اشتباه هستید! سایت هایی که مطلب کپی دارند، رتبه های خوبی در سئو به دست نمی آورند. برای رتبه خوب در سئو، باید محتوای با کیفیت و دست اول داشته باشید.

یک تجربه: برخی افراد تصور می کنند موضوع کسب و کارشان محتوای خاصی ندارد. مثلا کالای ایکس را می فروشند. بیایید ساده تر ماجرا را نگاه کنیم. فرض کنید شما یک سوزن می فروشید. آیا سوزن هیچ توضیحی ندارد؟ پس من از شما سوال می کنم: جنس سوزن از چیست؟ این سوزنی که می فروشید برای چه کارهایی مناسب است؟ این سوزن در کجا تولید شده؟ به نسبت سوزن های دیگر چه نقاط مثبت و منفی ای دارد؟ سوزن را به صورت تک یا به صورت بسته بندی می فروشید؟ طول و قطر سوزن چقدر است؟ برای خرید این سوزن باید چطور اقدام کرد؟ در سایت می فروشید یا به صورت حضوری؟ و ... . همانطور که میبینید، یک کالای بسیار ساده می تواند هزاران سوال را پیش بیاورد. اگر فکر می کنید محصول شما توضیح ندارد و همان است، پس شناخت درستی از محصولات، سوال ها و نیازهای مشتریان و کسب و کار خودتان ندارید.

هزینه سئو در طراحی سایت

فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کردید. سایت چند محتوا داشته و از هاستینگ و دامنه خوبی استفاده می کنید. آیا رتبه اول گوگل برای سایت شما است؟ جواب بسیار ساده نه است! رقبای بسیار قدرتمندی در اینترنت پیش از شما سایتشان را راه اندازی کرده اند. سایت هایی که رتبه های سئوی خوبی دارند، فروش بسیار بالایی را تجربه می کنند. آیا آنها به همین سادگی و با راه اندازی یک سایت جدید پایین می روند و شما جای آنها را می گیرید؟ قطعا نه. تصور نکنید امروز که یک کسب و کار در بستر سایت راه اندازی می کنید کار تمام است! تازه این شروع کار شما است. حالا زمان رقابت فرا رسیده و برای به دست آوردن رتبه خوب باید تلاش کرده و زمان بگذارید. پیشتر بدانید رقبایی که پیش از شما در اینترنت حضور داشتند، به این سادگی جایشان را به شما نخواهند داد. پس این کار نیازمند تلاش فراوان بوده و کاری بسیار حرفه ای است.

هزینه امنیت سایت

بخش آخر هزینه های اصلی یک سایت مربوط به امنیت آن است. میلیون ها هکر در جهان وجود دارند که ممکن است به سایت شما حمله کنند. برای اینکه مشکلات امنیتی را به حداقل برسانید، باید از هاستینگ با کیفیت استفاده کنید، سایت را به دست یک طراح با تجربه بسپارید و برای نگهداری و امنیت آن اقدامات لازم را انجام دهید. معمولا برای اینکه یک سایت در خطر نیافتد، نیاز است که فردی مسئول نگهداری سایت شود باشد تا در صورت بروز مشکلات، بتواند سریعا آنها را برطرف کند.

جمع بندی و نکات مهم

همانطور که دیدید، یک سایت شش هزینه کلی را خواهد داشت. اما برای اینکه هزینه ها بازدهی داشته باشند و واقع بینانه تصمیم بگیرید، چند نکته زیر را در نظر داشته باشید:

  1. اگر ایده جدیدی ندارید، مثلا می خواهید یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، تصور اینکه یک سایت راه می اندازید و از فردا باید بروید و کامیون برای انتقال پول جلوی بانک ببرید اشتباه می کنید. زمانی که ایده جدید نیست، رقبای قبلی جایگاهشان را به راحتی عوض نمی کنند. آنها هم سایت داشته اند و تمام این موارد را می دانند. پس برای رسیدن به آنها باید تلاش بسیار زیادی بکنید.
  2. هزینه طراحی سایت و موفقیت آن اصلا کم نیست. تصور نکنید همه می توانند کسب و کارهای موفقی داشته باشند. برندهای بزرگ و کوچک در اینترنت رقابت می کنند و شما هزینه های کمی نخواهید داشت. البته باید در نظر بگیرید بدون حضور در اینترنت، دیگر فروش معنی ندارد. پس رفتن به سمت اینترنت یک اجبار است، اما موفقیت در اینترنت کار رایگان و کم هزینه ای نیست.
  3. در پایان در نظر داشته باشید که موفقیت یک سایت به شما بستگی فراوانی دارد. اگر کسب و کارتان برایتان مهم است باید آن را مدیریت کنید، درست مثل یک کسب و کار غیر اینترنتی. موفقیت سایت به تعامل شما با تمام افرادی که این کارها را انجام می دهد وابسته است.