Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا شبکه اجتماعی
سفارش تولید محتوا پوستر
سفارش تولید محتوا اینفوگرافیک
سفارش لوگو موشن
هشتگ چیست؟

هشتگ (در انگلیسی Hashtag) از شبکه های اجتماعی فیسبوک، لینکدین و توییتر متولد شد. هدف از رواج هشتگ در فضای مجازی، تعیین موضوع و دسته بندی پیام ها برای دسترسی آسان تر مخاطب به آن ها بود. در بیان ساده تر، برای اشتراک گذاری وسیع تر موضوعات در سراسر دنیا به آن ها برچسبی با نماد # زده می شود.

افراد در سراسر جهان می توانند با دنبال کردن یک برچسب خاص درباره موضوعات گوناگون در پلتفرم های مختلف با یکدیگر به بحث و گفتگو بنشینند.

ایجاد این نماد عمومی رایگان است. برای ساخت یک هشتگ مرتبط با موضوع، کافیست کلمه مورد نظر را به نماد # بچسبانیم: مانند #کرونا. برای تگ کردن یک عبارت چند کلمه ای باید بجای فاصله های خالی میان کلمات از آندرلاین با نماد _ استفاده کنیم: مانند #واکسن-کرونا.

این کار موجب نمایش تمامی مطالب منتشر شده با این برچسب در پلتفرم (پلتفرم چیست؟) مورد نظر می شود.

تاریخچه پیدایش هشتگ

ابتدا دنیس ریچی (Dennis Richie)، مبدع زبان برنامه نویسی C، برای جداسازی برخی کلمات خاص از نماد # استفاده کرد. سال ها بعد، در سال ۲۰۰۷ میلادی، کریس مسینا (Chris Messina) برای تفکیک موضوعات در توییتر از آن بهره گرفت. پس از آن استفاده از تگ ها در سراسر پلتفرم های آنلاین رواج بیشتری یافت.

استفاده از هشتگ و تعداد آن در هر مطلب به قوانین پلتفرمی مربوط است که در آن منتشر می شود. همچنین استفاده از تگ ها به زمان خاصی محدود نیست و تنها کافیست قبل از کلمه مورد نظر از علامت # استفاده شود.

مشاغل مختلف برای جذب مخاطب هدف خود می‌توانند به صورت آنلاین یا آفلاین از هشتگ های مرتبط با حوزه کاری خود استفاده کنند. به عنوان مثال یک شرکت تبلیغاتی می تواند از #تبلیغات_هوشمند در فضای مجازی استفاده کند. همچنین می تواند این برچسب را در بیلبوردهای تبلیغاتی به نمایش بگذارد تا مخاطب با دنبال کردن آن، به شرکت مربوطه برسد.

برای مطرح کردن رویدادهای ویژه مانند همایش ها یا ترندهای پرطرفدار نیز از هشتگ مربوطه استفاده می شود: مانند #واکسن_کرونا.

همچنین برای جذب مخاطبان در پلتفرم های آنلاین، هنگام بارگذاری محتوا از تگ های مناسب استفاده می شود تا مخاطب هدف سریع تر به مطالب مورد نظر دسترسی پیدا کند.

استفاده از هشتگ در انواع شبکه‌های مجازی آنلاین

توییتر: حداکثر تعداد کاراکتر مجاز برای ایجاد یک تگ در توییتر ۱۴۰ کاراکتر می باشد. کاربران توییتر با دنبال کردن این تگ ها می توانند از ترندهای جهانی (ترند چیست؟) اطلاع پیدا کنند. نمونه های کلی تگ ها در توییتر شامل هشتگ های اعتراضی، فمینیستی، ضد نژاد پرستی، آدم ربایی، خشونت های پلیس و انتقادها می شوند.

هشتگ در رسانه اجتماعی

لینکداین: در لینکداین از بی نهایت هشتگ می توان استفاده کرد. دسته بندی هشتگ ها در این پلتفرم بر اساس محبوبیت آن در بین کاربران انجام می شود.

فیسبوک: استفاده از کاراکتر و تعداد برچسب ها در فیسبوک به عدد خاصی محدود نیست. کاربران این پلتفرم با دنبال کردن تگ ها می توانند به گفتگوهای گروهی مشغول شوند.

اینستاگرام: کاربران اینستاگرام اجازه دارند برای هر پست جدید از ۳۰ هشتگ استفاده کنند. حتی پس از انتشار عمومی پست قابلیت هشتگ گذاری برای مطلب وجود دارد.