Your browser does not support JavaScript!
خدمات طراحی گرافیک
نمونه کار
پورتفولیو چیست؟

شاید شما هم کلمه پورتفولیو (Portfolio) را شنیده باشید. اگر نمی دانید پروتفولیو چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ چرا باید طراحی پورتفولیو داشته باشد؟ با من در ادامه همراه باشید. امروز می خواهیم با هم به صورت کامل با پورتفولیو آشنا شویم.

پورتفولیو چیست؟

پورتفولیو مجموعه ای از نمونه کارهایی است که رویکرد، مهارت، کیفیت، شناخت و تجربه یک طراح را نشان می دهد. به وسیله این نمونه کارها، مشتریان می توانند کیفیت و صلاحیت طراح را بسنجند. پس اگر یک طراح هستید باید حتما پورتفولیو یا همان مجموعه ای از نمونه کارها تهیه کنید تا مشتریان بتوانند کار شما را بسنجند. نمونه کار می تواند به صورت یک فایل پی دی اف، یک صفحه در شبکه های اجتماعی، پاور پوینت، صفحه سایت و ... در اختیار مشتری قرار بگیرد.

چرا باید پورتفولیو داشته باشم؟

اگر یک طراح هستید، داشتن پورتفولیو برای شما الزامی است. این نمونه کارها به شما کمک می کنند تا بتوانید بهتر با مشتریان خود در ارتباط باشید. با اینکار مشتری مهارت ها، تجربه و سبک کاری شما را مشاهده خواهد کرد. در جمع آوری پورتفولیو باید بسیار دقت کنید. باید مهمترین و مناسبترین نمونه کارهای خودتان را در این مجموعه قرار دهید. بسیاری از سوالات مشتریان را می توانید با نشان دادن پورتفولیو به آنها پاسخ دهید.

یک پورتفولیو از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

خب حالا اگر می خواهید یک پورتفولیو برای خودتان طراحی کنید، اول مهم است که بدانید باید چه بخش هایی را برای آن در نظر بگیرید. برای شروع همه نمونه کارهایی که تا کنون انجام داده اید را ابتدا گرد آوری کنید. پورتفولیو نمونه ای از مهارت و تجریه شما است که باید با سبک و شیوه خودتان به مشتری نشان بدهید.

پورتفولیو معمولا از این بخش ها تشکیل می شود:

بیان اصالت: معمولا یک پاراگراف نوشته می شود که نشان می دهد موارد ارسال شده توسط شما طراحی شده و به صورت محرمانه یا عمومی در اختیار مشتری قرار گرفته است. همچنین معمولا در پورتفولیو اعلام می شود که نباید نمونه کارهای شما از طرف هیچ فردی استفاده شود و مخاطب موظف به رعایت حق تالیف شما خواهد بود.

  • نمونه بیان اصالت: لطفا بدون اجازه کپی نکنید. این مجموعه برخی از نمایشگاه ها، نمونه کارها و آثاری است که مالکیت آنها به صورت اختصاصی برای من است. سفارش دهندگان این کارها به من اجازه بازنشر آنها را برای مشاهده سایر مشتریان داده اند.

فلسفه کاری: شرح مختصری از باورها و عقایدتان در مورد کارهای خود و طراحی در این بخش می نویسید.

اهداف کاری: در این بخش اهدافی که برای پنج ساله آینده در زمینه کاری خود دارید را بنویسید.

رزومه: معمولا رزومه به صورت یک لینک در پورتفولیو قرار می گیرد تا در صورت تمایل، مخاطب بتواند به رزومه شما دسترسی پیدا کند.

مهارت‌ها: در این بخش بهتر است سه الی پنج مهارت مهم خودتان که داشتن آنها برای شغل شما مهم است را ذکر کنید. در مرحله بعد، توصیه نامه ها، نمونه کارها یا پروژه هایی که نشان دهنده این مهارت ها هستند را در اختیار مخاطب قرار دهید.

پروژه‌های در حال انجام: در این بخش می توانید پروژه های مهمی که در حال حاضر مشغول به انجام آنها هستید را برای مخاطب توضیح دهید.

گواهی نامه‌ها، دیپلم‌ها و جوایز: در این بخش بهتر است برخی از مدارکی که نشان از صلاحیت شما در موضوع کاریتان دارد را قرار دهید. گواهی نامه ها، دیپلم ها و جوایزی که دریافت کرده اید می تواند به مشتری نشان دهد که شما برای انجام پروژه آنها صلاحیت لازم را دارید.

چطور بهترین کارها را برای نمایش در پورتفولیو انتخاب کنم؟

برای انتخاب هر نمونه کار، سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  1. این نمونه نشان دهنده کدام مهارت، کیفیت، قدرت و اهداف من است؟
  2. مخاطب از دیدن این نمونه کدام مهارت من را باید تشخیص دهد؟
  3. آیا این بهترین نمونه کار من است؟
  4. کدام نمونه کار بهتر از بقیه نمونه کارها بیشترین مهارت ها و کیفیت کاری من را نشان می دهد؟
  5. آیا می توانم در مورد این نمونه کار به مخاطب توضیحی دهم که باعث شود بخواهد با من کار کند؟

اینفوگرافیک پورتفولیو چیست؟

چرا به عنوان مشتری باید پورتفولیو طراح را ببینم؟

اگر می خواهید یک کار طراحی را سفارش دهید، شاید مهمترین قسمت پیدا کردن یک طراح مناسب باشد. قطعا افراد زیادی هستند که مهارت های گرافیکی برای طراحی را دارند، اما کدام یک از آنها مناسب انجام پروژه شما است؟ پاسخ به این سوال بسیار مهم است. گاهی ممکن است یک فرد بسیار کارآزموده سلیقه ای بسیار متفاوت با شما داشته باشد. پس صرفا توانایی های او کافی نیست. شما به اطلاعات بیشتری نیاز دارید. این اطلاعات را می توانید با مشاهده پورتفولیو او به دست بیاورید.

پیش از شروع، ابتدا پورتفولیو طراح ها را مشاهده کنید. سپس از میان آنهایی که مناسب تر هستند انتخاب کرده، با آنها تماس بگیرید و جویای قیمت شوید.

پنج راه برای بهبود سریع و چشم گیر پورتفولیو در 2017