Your browser does not support JavaScript!
تولید محتوا
سفارش تولید محتوا تالیفی
سفارش تولید محتوا ویژه
هزینه
چطور محتوا را ویراستاری کنیم؟

اگر محتوا نویس باشید مطمئنا تا کنون برایتان پیش آمده است که مجبور باشید در مدت زمان کوتاهی یک یا چند محتوا تولید کنید. تولید محتوا آن هم در مدت زمان محدود حتما با نواقص و اشکالاتی همراه خواهد بود. گرچه بروز چنین اشکالاتی در محتوا امری طبیعی است اما برای جلب رضایت مشتری باید محتوای با کیفیت عالی و بدون نقص تحویل داده شود. ویراستاری محتوا به رفع این گونه اشکالات احتمالی در محتوا کمک می کند.

شما به عنوان یک محتوا نویس باید با اصول ویراستاری محتوا آشنا باشید. ویرایش محتوا موجب خواهد شد کیفیت محتوای شما از متوسط به عالی برسد و شما مطمئن خواهید شد که محتوای با کیفیتی تحویل داده اید. در این مقاله به بررسی اصول و اهمیت ویراستاری صحیح محتوا می پردازیم:

ویراستاری محتوا چه اهمیتی دارد؟

همانطور که هیچ کدام از ساخته های بشر بی عیب و نقص نیستند حتما محتوای تولید شده در مرحله اول نیز دارای اشکالاتی خواهد بود. نباید انتظار داشته باشیم محتوایی که می نویسیم هیچ گونه ایرادی نداشته باشد. در بازاریابی محتوایی (بازاریابی محتوایی چیست؟) هدف صرفا تولید یک محتوای ساده نیست بلکه باید سعی شود محتوا در راستای هدف مدنظر مشتری نوشته شود. ویراستاری محتوا کمک می کند محتوا ارتقا پیدا کرده و اثرگذاری بیشتری داشته باشد. با ویرایش محتوا می توانید اطمینان حاصل کنید یک محتوا با کیفیت عالی تحویل مخاطب داده اید.

ویراستار کیست و با محتوا چه می کند؟

ویراستار فردی است که دست محتوای شما را می گیرد و از پلی می گذراند. محتوای شما پس از گذشتن از این پل، بی عیب و نقص می شود! یک ویراستار با دقت، تمام محتوای شما را بررسی کرده و اشکالات احتمالی که ممکن است در آن وجود داشته باشد را برطرف می کند. ویراستار محتوا باید با زبان فارسی، دستور زبان، اصول نگارشی متن آشنایی کامل داشته باشد. همچنین با هدف محتوا و مخاطبان آن آشنا باشد.

ویرایش محتوا چند نوع است؟

ویرایش محتوا ممکن است محتوایی، زبانی و یا فنی باشد. در ویرایش محتوایی، متن از نظر لحن و نوع بیان مورد بررسی قرار گرفته و اشکلات نگارشی آن اصلاح می شود. در ویرایش زبانی سعی می شود خطاهایی مانند اشکالات دستور زبان، جملات مبهم، خطاهای زبانی و ایراداتی از این دست اصلاح شود. در ویرایش فنی نیز به کاربرد صحیح اعداد و ارقام و عبارات غیر فارسی در متن توجه می شود.

ویراستاری محتوا شامل چه مراحلی می شود؟

مرحله اول: شناخت هدف و مخاطب هدف

اولین مرحله در ویرایش متن محتوا این است که بدانید هدف از نوشتن محتوا چیست و هدف محتوا رساندن مخاطب به چه نقطه ای است؟! در این مرحله هر بخش از محتوا که در راستای هدف اصلی و محتوا نیست را حذف کنید. این کار باعث می شود محتوای شما بهتر از قبل در سمت و سوی هدف و تاثیرگذاری بر مخاطب حرکت کند.

مرحله دوم: توجه به ساختار محتوا

هر محتوای با کیفیت یک ساختار و قالب مشخص دارد که باید در سراسر متن رعایت شود. در واقع شما به عنوان یک نویسنده باید مطلب خود را در یک چهار چوب خاص بیان کنید. در این مرحله ویراستار باید ساختار محتوا که شامل مقدمه، بدنه و یک نتیجه گیری مناسب است را بررسی و اصلاح کند.

مرحله سوم: جملات بیهوده و مبهم

محتوا ممکن است رسمی و یا غیر رسمی باشد. بسته به مخاطبان، شما می توانید از جملات شوخی و یا کلمات تخصصی استفاده کنید اما باید توجه کرد استفاده از هر شوخی در متن محتوا و یا کاربرد کلمات تخصصی فراوان فهم متن را سخت تر کرده و مانع جذب مخاطب می شود. در این بخش ویراستار باید جملاتی که مانع از فهم آسان مخاطب می شود را حذف کرده و جملات مناسب تری جایگزین کند.

مرحله چهارم: املای کلمات

ممکن است نویسنده به دلیل شتاب در نوشتن یا هر مسئله ی دیگری کلماتی را به صورت غلط بنویسد. املای غلط واژگان در یک محتوا ممکن است تاثیر بدی بر خوانندگان متن بگذارد و موجب شود مخاطب دست از خواندن محتوا بردارد. بنابراین بهتر است محتوا از نظر املای صحیح کلمات نیز بررسی شود تا اشکالات احتمالی آن رفع شود.

مرحله پنجم: محتوای روان

یک محتوا باید دارای متن روان و ساده باشد در عین حل مخاطب را جذب کند. به کاربردن جملاتی که از نظر معنی به هم مربوط نیستند موجب می شود مخاطب به مانع بخورد! در این بخش ارتباط بین جملات بررسی شده و جملاتی که نسبت به هم بی ربط هستن و کنار هم آورده شده اند اصلاح می شود.

مرحله ششم: علائم نگارشی

رعایت علائم نگارشی در متن محتوا اهمیت بالایی داشته و به فهم آسان متن کمک می کند. در یک محتوای با کیفیت باید علائم نگارشی به درستی استفاده شده باشد. در این مرحله از ویراستاری محتوا، کاربرد علائم نگارشی (نقطه، ویرگول، دونقطه، پرانتز، علامت سوال، علامت تعجب، نقطه ویرگول) در محتوا مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح می شود.

مرحله هفتم: ویراستاری خط به خط

پس از بررسی مراحل قبل، در این مرحله محتوای نوشته شده توسط ویراستار خط به خط خوانده شده و ایراداتش اصلاح می شود.

مرحله هشتم: بازخوانی محتوا

پس از اینکه محتوا از نظر تمامی نکات مورد بررسی قرار گرفت، بازخوانی می شود. باز خوانی محتوا کمک می کند اشکالاتی که تا این مرحله متوجهش نشده بودید به چشم بخورد. پس از این مرحله شما می توانید مطمئن شوید یک محتوای با کیفیت عالی و مناسب دارید.

ویراستاری محتوا، کلید اصلی یک محتوای عالی

ویرستاری یک هنر است! هنری که می تواند محتوا با کیفیت متوسط را به یک محتوای عالی تبدیل کند. ویراستاری یک جادو است! جادویی که در مدت زمان کوتاهی محتوای شما را به یک محتوا بی عیب و نقص تبدیل می کند. با ویراستاری محتوا دیگر نیازی نیست نگران اشکالات احتمالی محتوای خود باشید.