اگر طراح سایت هستید یا میخواهید سایت خودتان را بهینه کنید، احتمالا لایت هاوس (Lighthouse) یا همان فانوس دریای گوگل به گوشتان خورده است. در این مقاله میخواهیم بدانیم گوگل لایت هاوس چیست؟ چه ابزارهایی دارد و چرا برای سئو سایت مهم است؟
گوگل لایت هاوس چیست؟
فانوس دریایی گوگل یک ابزار کد باز (اپن سورس) برای اندازهگیری کیفیت یک صفحه از سایت است. با استفاده از این ابزار میتوانید کیفیت هر صفحه از سایت خودتان را بسنجید. از نکات مهم این ابزار در دسترس بودن آن برای تمامی افراد است. برای بررسی سایت میتوانید از سایت و اکستنش مرورگر این ابزار استفاده کنید. البته امکان استفاده از این ابزار در کامند (Command) و یا ماژول Node هم وجود دارد. این ابزار توسط گوگل و برای کمک به طراحان سایت راه اندازی شده است.
برای استفاده از این ابزار در کروم (Chrome) کافی است تا اکستنش آن را از بخش استنشن های کروم دانلود و نصب کنید. نام این افزونه Chrome DevTools است.
گوگل لایت هاوس چه ابزارهایی دارد؟
پس از بررسی سایت در گوگل لایت هاوس، این ابزار چهار گزارش اصلی و یک گزارش فرعی به شما ارائه میدهد. گزارشهای اصلی شامل: Performance، Accessibility، Best Practices و SEO می شود. گزارش فرعی مربوط به Progressive Web Apps است. به ترتیب این بخش ها را برایتان توضیح خواهم داد.
گزارشهای گوگل لایت هاوس:
- عملکرد (Performance)
- دسترسی (Accessibility)
- بهترین کارها (Best Practices)
- سئو (SEO)
- اپلیکیشنهای پیشرفته وب (Progressive Web Apps)
بخش Performance در گوگل لایت هاوس
در این بخش شش متریک سایت بررسی میشود:
- First Contentful Paint
- Speed Index
- Largest Contentful Paint
- Time to Interactive
- Total Blocking Time
- Cumulative Layout Shift
First Contentful Paint یا (FCP): زمان لازم برای نمایش اولین تصویر و یا متن در صفحه. این بخش محاسبه میکند چقدر زمان لازم است تا کاربر اولین متن یا تصویر را در صفحه وب ببیند.
Speed Index: زمان لازم برای نمایش اجزای صفحه.
Largest Contentful Paint یا (LCP): زمان نمایش بزرگترین (حجیم ترین) بخش از صفحه. این قسمت مشخص میکند حجیمترین بخش از محتوای صفحه چقدر زمان نیاز دارد تا برای کاربر به نمایش در آید.
Time to Interactive: این بخش محاسبه میکند چقدر زمان برای صفحه سایت نیاز هست تا به صورت کامل برای کاربر قابل تعامل و استفاده باشد.
Total Blocking Time: این متریک فاصله زمانی بین FCP تا Time to Interactive را بررسی میکند.
Cumulative Layout Shift: این متریک میزان زمانی که اجزای صفحه در لود شدن حرکت کرده یا تغییر ابعاد میدهند را محاسبه میکند.
این شش بخش بالا معمولا در کنسول وبمستر گوگل با عنوان Core Web Vitals نمایش داده میشوند.
بخش Accessibility در گوگل لایت هاوس
این بخش مشکلات عمومی که باعث میشود کاربر به صفحه شما دسترسی کامل نداشته باشد را بررسی و برایتان نمایش میدهد. هر مشکلی که در دسترسی وجود داشته باشد با رنگ قرمز در این بخش نوشته میشود.
بخش SEO در گوگل لایت هاوس
در این بخش مشکلات اصلی که سایت از نظر سئو (سئو چیست؟) دارد بررسی میشوند. هر مشکلی که صفحه برای سئو داشته باشد با رنگ قرمز نمایش داده خواهد شد.
بخش Best Practices در گوگل لایت هاوس
در این قسمت همه چیز از Https تا ابعاد درست تصویر بررسی میشود. مشکلاتی که صفحه در این بخش دارند با رنگ قرمز به نمایش در خواهد آمد.
بخش Progressive Web Apps در گوگل لایت هاوس
اگر سایت از اپلیکیشنهای پیشرفته وب استفاده کند، این بخش به گزارش صفحه اضافه خواهد شد. به مانند بخشهای قبلی، مشکلات به رنگ قرمز نمایش داده میشوند.
اهمیت گوگل لایت هاوس در سئو سایت
همانطور که تا اینجا متوجه شدید، تمام بخشهایی که این متریکها و گزارشها نشان میدهند، مواردی هستند که مستقیم یا غیر مستقیم در سئو سایت نقش دارند. برای اینکه یک سایت پر ترافیک داشته باشیم، باید سایت را مطابق با نیازهایی گوگل طراحی کنیم. ابزار گوگل لایت هاوس به ما امکان میدهد تا بتوانیم مشکلات را سریعا پیدا کرده و آنها را برطرف کنیم.