رشد بازاریابی محتوایی تاثیرات شگرفی در دید صاحبان کسب و کار به سئو به وجود آورده است. به جز خدمات تکنیکی مانند ساخت لینک، طراحی صفحاتی موبایلی و غیره بسیاری از تیمهای ارائه دهنده خدمات سئو، خدماتی مانند تولید و تقویت محتوا را به خدمات خود افزودهاند. مشخص است که محتوا جای سئو را نگرفته! مخصوصا که بسیاری از عناصر سئو کاملا تکنیکی هستند و ربطی به بازاریابی محتوایی ندارند. بازاریابی محتوایی هدفی بسیار متفاوت با بهینهسازی برای موتورهای جستجو را دنبال میکند. در حالی که سئو بر روی تقویت دیده شدن و به دست آوردن مشتریان جدید تلاش میکند، بازاریابی محتوایی چندین هدف را دنبال میکند؛ از فراگیری محتوا در جهان اینترنت، خدمات مشتریان، پرورش رهبران، قدرتمند ساختن تعامل کاربران با محتوا تا روابط عمومی جز مسائلی هستند که بازاریابی محتوایی به آنها میپردازد.
بهترین شیوه برای صاحبان کسب و کارها و برندها برای افزایش راه نفوذ به سمت مخاطبین، بررسی و قدرتمند ساختن تقابل و همکاری در سئو و بازاریابی محتوایی است. در این مقاله برخی از شیوههای این همکاری را برای شما خواهم گفت.
پیدا کردن تعادل در کیفیت و کمیت
تیم تولید محتوا عموما تمایل به تولید محتوای با کیفیت دارد، اما تیم سئو تمرکز بر کمیت محتوای خروجی دارد. هر چه تیم تولید محتوای شما تولید محتوایی بیشتری داشته باشد، شرکت شما شانس بیشتری برای نشان داده شدن در نتایج جستجو برای کلمات جستجو شده بیشتری خواهید داشت. در این موضوع اماری که سایت HubSpot ارائه داده است میتواند به شما کمک بیشتری بکند: شرکتها و افرادی که به صورت منظم تولید محتوا می کنند، عموما 97 درصد بیشتر لینک ورودی به سایتشان میگیرند!
متاسفانه، سقفی برای تولید محتوا وجود دارد. اگر بیش از حد روی کمیت تمرکز کنید، محتوای شما از تلاش شما برای تولید بیش تر و بیشتر ضربه خواهد خورد. در این مواقع بهتر است یک تولید کننده محتوای دیگری نیز به خدمت بگیرید تا بتوانید سطح محتوای تولیدی را از لحاظ کیفی افزایش دهید.
راه حل یافتن راهی پایدار برای متعادل نگاه داشتن میان محتوا و سئو است. محتوای باکیفیتی که به صورت مرتب، مداوم و با سرعتی مناسب تولید شود، باعث افزایش ترافیک و دریافت بک لینکهای بیشتر برای شما خواهد شد.
بر روی محتوای همیشه سبز تمرکز کنید!
سئو یک وظیفه اصلی دارد: دیده شدن ارگانتیک برای حفظ ترافیک ورودی. تیم تولید محتوای شما باید همیشه همسو با تیم سئو، محتوایی مناسبی برای این کار تولید کند.
آموزش تولید محتوا: محتوای همیشه سبز
رفتن به سمت موضوعاتی مانند اخبار کاری شما میتواند به سرعت ترافیک زیادی به سمت سایت سرازیر کند؛ باعث بالا کشیده شدن برند و تبدیل شما به رهبر در شاخه کاریتان میشود. محتوای این گونه روندها معمولا با سرعت بیشتری از صفحات نتایج جستجو خارج میشوند، یا حداقل کاربران کمتری در آینده به جستجوی ان محتوا خواهند پرداخت. محتوای روندهای جدید باعث مرگ محتوایی که از روندهای گذشته تولید شده است میشود، که این موضوع به ما میگوید این نوع محتوا زندگی کوتاهی دارد.
در صورتی که محتوای همیشه سبز عموما به نتایج طولانی مدت تری دست پیدا میکنند. تیم سئو به خوبی میتواند کلمات کلیدی مورد استفاده مخاطبین را آنالیز کند. در این زمان تیم تولید محتوای شما باید از این آنالیز استفاده کند و محتوایی تولید کند که مخاطبین تمایل بیشتری به آنها دارند و برای مدت طولانیتری میتوانند در صفحات نتایج جستجو، شما را نشان دهند.
این گونه محتوای همیشه سبز، که طول عمر بیشتری هم دارد، باعث افزایش لینک به سایت شما و نتایج بهتر در متریکهای تعامل کاربران با محتوا میشود که هر دوی این موارد از فاکتورهای مهم سئو هستند.
بسیار مهم است که در این بخش تیم سئو و تولید محتوای شما با یکدیگر همکاری داشته باشند، چرا که اینکار ترافیکی همیشگی برای شما خواهد ساخت که یکی از آرزوهای هر برندی این ترافیک همیشگی است. همانطور که این نوع محتوا ترافیک شما را زیاد میکند، لینک به سمتتان تولید میکند و باعث تعامل کاربران بیشتری با محتوای شما میشود، موتورهای جستجو نیز این نوع محتوا را برای جستجوهای مرتبط بیشتری به نمایش میگذارد.
ترکیب کلمات کلیدی!
همانطور که پیشتر توضیح دادم، تیم سئوی شما باید بداند که کدام کلمات کلیدی دیده شدن شما را تقویت میکند، و اگر میخواهید دیده شوید باید از این کلمات کلیدی استفاده کنید. خیلی غیر معمول نیست که نویسندگان محتوا از قرار دادن کلمات کلیدی در محتوا تولیدی طفره بروند. آنها میخواهند ابتدا برای خواننده بنویسند، و تمایل دارند آن محتوا به صورت طبیعی مخاطبین خود را گسترده کند.
این شیوه اشتباه نیست، اما برای اینکه واقعا این اتفاق بیافتد و موثر باشد، محتوای شما همانقدر که به کلمات هم معنی نیاز دارد، هنوز نیازمند استفاده از کلمات و جملاتی است که کاربران از آن استفاده می کنند.
به جای اینکه نویسندگان یا تیم تولید محتوایتان را مجبور کنید تا کلمات کلیدی مشخص را در محتوایشان بچینند، بگذارید محتوایی تولید کنند که به صورت طبیعی بتواند مخاطبین را به دست بیاورد. تولید کنندگان محتوا نیز باید حداقل تعدادی از این کلمات کلیدی را در بخش از محتوایشان به کار ببرند تا در نتایج جستجو نیز سایت شما بتواند مخاطبینی که آن کلمات را جستجو کردهاند را به سمت شما بکشد.
به این شیوه میتوانید گستره کلمات کلیدی خودتان را بزرگتر کرده و به صورت طبیعی نیز مخاطب به دست بیاورید.
گزارش و بازبینی
برای محتوا زمانی نیاز است تا بتواند گسترش خود را به دست بیاورد، و تیم سئوی شما باید تمام این مطالب و محتواها را مانیتور و بررسی کند تا بدانید استراتژیای که به کار بردهاید به درستی کار میکند. این کار شامل تولید ترافیک، تشویق خوانندگان، شرکت در گفتگوها و غیره میشود.
این گزارشات باید با تیم نویسنده و تولید کننده محتوا به اشتراک گذاشته شود. به این روش، هر دو تیم میدانند کدام عناوین و موضوعات و یا اشکال محتوای تولید شده بیشترین تاثیرات را داشته و ان بخشهایی که نتایج ناامید کنندهای داشتهاند از استراتژی حذف شوند.
با این روش شما برای اینده کار را سادهسازی میکنید و دیگر زمان برای تاکتیکهایی که نتیجه بخش نیستند تلف نخواهد شد و به تیمتان کمک میکنید به اهدافش برسد.
برای اطلاعات بیشتر به مقالههای زیر مراجعه کنید:
نتیجه گیری
با سئو و بازاریابی محتوا، شما با دو نوع شیوه کار میکنید که باید در کنار هم قرار بگیرند، چرا که اهداف آنها در بسیاری از جهات مشترک است. راه موفقیت تیم به میزان زیادی بستگی به همکاری و گاهی فداکاری برای یکدیگر خواهد داشت.
چه انکه تیم شما به صورت دور کاری فعالیت می کند چه در یک محیط، بدانید که کار تیمی و ارتباط مداوم بسیار ضروری است. اگر این جریان اطلاعاتی میان تیمها را حفظ کنید، برند شما به یکی پس از دیگری به اهداف خود دست پیدا کرده و اوج میگیرد.